توافق اسرائیل و امارات متحده عربی برای همکاری در مقابله با کرونا

بنیامین نتانیاهو: این همکاری برای بسیاری در منطقه ما یک «موهبت» است

بنیامین نتانیاهو در مراسم فارغ‌التحصیلی خلبانان، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰-Ariel Schalit / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه از همکاری با امارات متحده عربی برای مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ خبر داد.

پیش‌ از این انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی، مبارزه با کووید-۱۹ و تکنولوژی را به عنوان دو زمینه‌ای معرفی کرده بود که اسرائیل و امارات متحده عربی می‌توانند به رغم اختلافات سیاسی در آن همکاری داشته باشند.

چهار ساعت پس از اظهارات نتانیاهو، سخنگوی وزارت امور خارجه امارات عربی در توییتر نوشت: «در راستای بهبود همکاری بین‌المللی در زمینه‌های تحقیقاتی، توسعه‌ای و تکنولوژی به منظور خدمات‌رسانی به بشر، دو شرکت خصوصی امارات متحده عربی توافقنامه‌ای با دو شرکت در اسرائیل امضاء کرده‌اند. این توافقنامه هدف توسعه تکنولوژی تحقیقاتی برای مقابله با کووید-۱۹ را دنبال می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو ماه گذشته دو هواپیمای اتحاد متعلق به امارات متحده عربی ده‌ها تن تجهیزات و کمک‌های بشردوستانه برای مقابله با کووید-۱۹ را به اسرائیل انتقال دادند تا به دست فلسطینی‌ها برسد.

هر دو هواپیما برای نخستین بار در فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل‌آویو به زمین نشستند. این اقدام باتوجه به اینکه اسرائیل و امارات متحده عربی روابط رسمی دیپلماتیک ندارند، یک رویداد مهم به شمار می‌رود. به دنبال این اقدام، مقامات در اسرائیل نیز به امارات متحده عربی بابت برنامه‌ریزی برای پروژه بلندپروازانه اعزام کاوشگر به فضا، تبریک گفتند و آرزوی موفقیت کردند.

در سال‌های اخیر اقدامات دیگری نیز در زمینه بهبود روابط از طریق دیپلماسی عمومی و حوزه‌های فرهنگی و ورزشی انجام شده بود که توجه جامعه بین‌المللی را به خود جلب کرد. دولت امارات متحده عربی در اکتبر سال ۲۰۱۸ به ورزشکاران اسرائیلی اجازه داد تا با پرچم‌های خود در مسابقات قهرمانی جودو در ابوظبی شرکت کنند. در این مراسم وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل حضور داشت و برای نخستین بار سرود ملی این کشور در زمان پیروزی یک جودوکار اسرائیلی در ابوظبی نواخته شد. حضور اسرائیل در دوبی اکسپو۲۰۲۰ نیز یکی دیگر از این گام‌ها است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های تحقیقاتی اسرائیلی و شرکت‌های خصوصی امارات متحده عربی از این پس برای مقابله با کرونا همکاری می‌کنند. نتانیاهو گفته است که وزیر بهداشت امارات متحده عربی و اسرائیل برنامه همکاری خود برای مقابله با کرونا را اعلام می‌کنند. به گفته نخست‌وزیر اسرائیل این همکاری در زمینه تحقیق و توسعه تکنولوژی خواهد بود و امنیت بهداشتی کل منطقه را تقویت می‌کند.

به گزارش اورشلیم پست، چزی لوی، وزیر بهداشت جدید اسرائیل این تصمیم برای همکاری علمی و پزشکی را گامی مهم در جهت پل زدن بر اختلافات سیاسی تاریخی در منطقه از طریق اولویت یافتن راه‌حلی برای بیماری همه‌گیر کرونا توصیف کرده است.

به گفته او این همکاری ایمنی شهروندان منطقه را تقویت می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل این همکاری را نتیجه ماه‌ها مذاکره مستمر و فشرده توصیف کرده و می‌گوید این همکاری برای بسیاری در منطقه یک «موهبت» است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از منتقدان سرسخت بهبود روابط اسرائیل و کشورهای عربی منطقه است. او در واکنش به فرود نخستین هواپیمای اماراتی در اسرائیل، «برخی کشورهای عربی منطقه» را به «خیانت» به فلسطینی‌ها متهم کرده بود. خامنه‌ای از معدود رهبران منطقه است که هدف خود را نابودی اسرائیل تعیین کرده و هزینه‌های ناشی از این ماجراجویی را به مردم ایران تحمیل می‌کند.