واکنش رهبر جمهوری‌اسلامی به فرود نخستین هواپیمای اماراتی در فرودگاه تل‌آویو

هواپیمای اتحاد حامل ۱۶ تن کمک بشردوستانه برای فلسطین در اسرائیل به زمین نشست

عکس آرشیوی است- Getty Images via AFP

همزمان با فرود نخستین هواپیمای امارات متحده عربی حامل کمک‌های بشردوستانه برای فلسطین در فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل، رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به نام امارات به آن واکنش نشان داد.

حساب توییتری منتسب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: «امروز برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مرتکب بزرگترین خیانت به تاریخ خود و تاریخ جهان عرب شدند و با حمایت از اسرائیل، به فلسطین خیانت کردند.»

این پرواز در حالی انجام شده که راهپیمایی روز قدس در جمعه این هفته در ایران تحت تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ برگزار نمی‌شود، اما رهبر جمهوری اسلامی در توییت دیگری خواستار تظاهرات جهانی علیه اسرائیل و حمایت از فلسطینی‌ها شده و راه کاهش رنج فلسطینی‌ها را در مسلح شدن می‌داند. دفتر حفظ نشر و آثار رهبر جمهوری اسلامی نیز پوستری به مناسبت روز قدس طراحی کرده که روی آن نوشته شده: «راهحل نهایی: مقاومت تا همه‌پرسی». «راهحلی نهایی»، کدواژه آلمان نازی برای کشتار جمعی یهودیان بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هواپیمای شرکت هواپیمایی اتحاد حامل ۱۶ تن کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها ساعت ۹ شب سه‌شنبه به وقت محلی در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو بار خود را خالی کرده است. تایمز اسرائیل با انتشار این خبر آن را موقعیتی کمیاب برای همکاری بین امارات متحده عربی و اسرائیل توصیف کرده است.

به گفته شرکت هواپیمایی اتحاد، این پرواز مسافر نداشته است. طرف اسرائیلی نیز فرود این هواپیما در فرودگاه بن‌گوریون را تایید و تاکید کرده که این پرواز با هماهنگی دولت اسرائیل انجام شده است.

این در حالی است که در گذشته جت‌های خصوصی و دیپلماتیک معمولا پیش از حرکت به سوی اسرائیل به کشور ثالث پرواز می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، از آنجایی که نوار غزه یا کرانه باختری فرودگاه ندارد، اغلب محموله‌ها به مقصد فلسطین باید از طریق اسرائیل وارد شود.

پرواز روز سه‌شنبه هواپیمایی اتحاد نخستین پرواز تجاری بین امارات متحده عربی و اسرائیل بود. امارات متحده عربی با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارد اما در سال‌های اخیر گمانه‌زنی‌های متعددی در مور همکاری این دو کشور در مقابل جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود. همچنین مقامات اسرائیل به امارات سفر می‌کنند و در جریان رقابت‌های جودو در ابوظبی و برنده شدن ورزشکار اسرائیلی نیز سرود ملی اسرائیل پخش شد. یک هیات نمایندگی کوچک در ابوظبی نیز حافظ منافع اسرائیل در امارات متحده عربی است.

این در حالی است که سال آینده اسرائیل در دوبی اکسپو که بزرگترین نمایشگاه جهان عرب به شمار می‌رود، شرکت خواهد کرد. طرحی هم برای یک پروژه به نام خانه خانواده آبراهامیک در ابوظبی دنبال می‌شود که شامل مسجد، کلیسا و کنیسه است.

با این وجود گستره روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با اسرائیل همچنان محرمانه نگه‌داشته می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از استفاده عربستان سعودی و امارات متحده عربی از تجهیزات اطلاعاتی اسرائیلی است.

عمان هم که روابط خوبی با ایران دارد، دو سال قبل میزبان نخست‌وزیر اسرائیل بود.

به موازات بهبود روابط اعراب و اسرائیل، مقامات در تهران همچنان به شعار چهار دهه قبل بنیانگذار جمهوری اسلامی چنگ می‌زنند و مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی مقابله با اسرائیل را با اجماع آرا تصویب می‌کند. آیت‌الله خمینی آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامگذاری کرده بود و از آن پس «محو اسرائیل از نقشه روزگار» با هزینه‌های سنگین آن در دستور کار مقامات تهران قرار داشته است.

روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در گفتگو با خبرگزاری فارس ابراز امیدواری کرده بود که «در روز قدس به نابودی اسرائیل نزدیک‌تر می‌شویم.»

در شرایطی که نابودی اسرائیل، از اهداف عالی جمهوری اسلامی است، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس منافع درازمدت خود را در همکاری با دیگر کشورها جستجو می‌کنند.