اعتراف ترامپ به تعویق تحریم‌های چین به خاطر توافق تجاری با این کشور

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این اعتراف را «ترسناک» خوانده است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین -Nicolas ASFOURI / AFP

دونالد ترامپ، درپی تعویق تحریم‌های چین به علت نقض حقوق بشر در این کشور،‌ مورد انتقاد قرار گرفته است. او روز دوشنبه گفته بود چون ‌وسط توافق تجاری مهمی بوده چنین تصمیمی گرفته است. 

آقای ترامپ در گفت‌وگو با تارنمای خبری «آکسیوس» (Axios)، گفته بود وسط توافق تجاری بزرگی با چین بوده و نمی‌توانسته به خاطر بازداشت گسترده مسلمانان اویغور و مسلمانان اقلیت در اردوگاه‌های منطقه سین کیانگ، تحریم‌های بیش‌تری علیه چین اعمال کند. 

او افزوده: «من توافق بزرگی با چین کردم که زمینه خرید ۲۵۰ میلیون دلار کالا را فراهم می‌کند و هنگامی که شما وسط مذاکراتید و بعد ناگهان شروع به اعمال تحریم‌های مضاعف می‌کنید...ما کارهای زیادی کرده‌ایم. من تحریم تعرفه‌ها را علیه چین اعمال کردم، که از هر تحریم دیگری که تصورش را می‌کنید، بدتر بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

هم‌زمان نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان نیز با انتقاد شدید از واکنش دونالد ترامپ به «کارزار سرکوب بی‌رحمانه»‌ دولت چین گفت:‌ «اگر آمریکا به خاطر مسائل تجاری، از حقوق بشر در چین حمایت نکند، ما تمام اختیارات اخلاقی خود را برای سخن گفتن درباره حقوق بشر در سراسر جهان از دست می‌دهیم.»

خانم پلوسی هم‌چنین افزود: «‌اعتراف رییس‌جمهور ترامپ مبنی بر این که به دنبال راه دیگری است و یکی از بدترین جنایت‌های بشری زمان ما را به خاطر امضای یک توافق تجاری، نادیده می‌گیرد، ترسناک است.» 

حدود یک میلیون مسلمان اویغور و سایر گروه‌های اقلیت مسلمان از جمله قزاق‌ها و قرقیزها در اردوگاه‌های «بازآموزی»‌ چین به سر می‌برند، جایی که بیم آن می‌رود که تحت شکنجه، آزار و اذیت و کار اجباری قرار گیرند. 

این در حالی است که هم‌زمان با تایید خبر تعویق تحریم‌های چین از سوی دونالد ترامپ، جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی مدعی شده رییس جمهوری آمریکا به همتای چینی خود، شین جی پینگ، گفته بود احداث این اردوگاه، «کار‌ دقیقا درستی بوده است». 

آقای بولتون در کتاب جدید خود «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» ادعا کرده است که آقای ترامپ در گفت‌وگو با آقای پینگ در اجلاس سال ۲۰۱۹ میلادی گروه ۲۰، در شهر اوساکا در ژاپن، از این اردوگاه‌ها حمایت کرده است. 

آقای بولتون نوشت: «طبق گفته‌های مترجم ما، آقای ترامپ گفته بود، آقای پینگ باید اردوگاه را احداث کند که به گمان آقای ترامپ دقیقا کار درستی بوده است.»‌

هم‌زمان با روزی که گزیده‌هایی از این کتاب منتشر شد، دونالد ترامپ نیز قانون سیاست حقوق بشر اویغور برای تحریم مقام‌های چین را که در سرکوب مسلمانان اویغور و سایر گروه‌های اقلیت مسلمان نقش داشتند امضا کرد. 

آقای ترامپ گفت:«استفاده سیستماتیک از اردوگاه‌های شست‌وشوی مغزی، کار اجباری، و نظارت مداخله‌آمیز برای ریشه‌کن کردن هویت قومی و اعتقادات مذهبی اویغورها و دیگر مسلمانان در چین».

کایلی مک انانی سخن‌گوی کاخ سفید، در پاسخ به این سؤال که رییس جمهوری چه زمانی تحریم‌ها علیه چین را در قالب قانونی جدید و یا قانون جهانی ماگنیتسکی، اعمال می‌کند، گفت هنوز معلوم نیست.

خانم مک انانی گفت: «او این قانون را امضا کرد تا رهبران چین را به خاطر رفتارهایشان با اویغورها و سایر اقلیت‌ها در چین پاسخ‌گو سازد. اما او در عین حال، پیش از این محدودیت ‌ای صدور ویزا برای مقام‌های چینی را به علت رفتارشان با ایغورها و سایر اقلیت‌ها اعمال کرده بود. او هم‌چنین شرکت‌های چینی را که در چنین رفتارهایی مشارکت داشته‌اند تحریم کرده است. او اقدامات محکمی انجام داده است.»‌

© The Independent