پایان کار شبکه نمایش خانگی؛ صدور مجوز به صداوسیما واگذار می‌شود

به‌زودی صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش خانگی در اختیار صداوسیما قرار می‌گیرد

تولیدکنندگان سریال‌های خانگی معتقدند که صداوسیما و سپاه به منافع مالی این حوزه چشم دوخته‌اند و به همین دلیل می‌خواهند انحصار تولید این سریال‌ها را در اختیار خود بگیرند- هنر آنلاین

روزنامه همشهری به نقل از منابع خود از انتقال مرجع صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش خانگی از وزارت ارشاد به صداوسیما خبر داده است: «شنیده‌های همشهری حاکی از آن است که به‌زودی هر آنچه در شبکه نمایش‌خانگی رخ خواهد داد در انحصار سازمان صدا‌و‌سیما قرار می‌گیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور رسماً نظارت بر تولید و ساخت و البته پخش محصولات شبکه نمایش خانگی را واگذار خواهند‌کرد».

هفته گذشته بهمن حبشی، مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم وزارت ارشاد گفته بود که صدور مجوز برای سریال‌های خانگی متوقف شده تا «سریال‌سوزی» رخ ندهد و سریال‌های فعلی بتوانند بازگشت سرمایه داشته باشند.

حال به‌نظر می‌رسد که توقف صدور مجوز برای این سریال‌ها فراتر از آن چیزی است که مقام‌های وزارت ارشاد مدعی شده‌اند و صداوسیما توانسته انحصار صدور مجوز را در اختیار خود بگیرد.

سریال‌های خانگی در ایران در یک دهه گذشته رواج یافته و در بسیاری از موارد ضوابط سخت‌گیرانه برای نمایش چهره افراد، نوع پوشش و روابط زن و مرد  که در سریال‌های صداوسیما اجرا می‌شود را کمتر رعایت می‌کنند.

در یک‌سال گذشته، رسانه‌های وابسته به صداوسیما به همراه دو خبرگزاری تسنیم و فارس، وابسته به سپاه پاسداران حملات بی‌شماری به محتوای این سریال‌ها انجام داده‌اند. این رسانه‌ها می‌گویند که در این سریال‌ها روابط میان افراد نامحرم به‌وفور نمایش داده می‌شود، تبلیغ شراب‌خواری و استعمال مواد مخدر می‌شود و زندگی‌های لوکس و غیرواقعی پیش چشم مردم به نمایش در می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی مقابل، تولیدکنندگان سریال‌های خانگی معتقدند که صداوسیما و سپاه به منافع مالی این حوزه چشم دوخته‌اند و به همین دلیل می‌خواهند انحصار تولید این سریال‌ها را در اختیار خود بگیرند.

 صداوسیما معتقد است که بر اساس قانون، انحصار تولید و پخش صوت و تصویر فراگیر برعهده صداوسیما است و این سریال‌ها سبب شده‌اند این حق قطعی صداوسیما نقض شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر