سایه کرونا بر سر کربلا و نجف

ورود به حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل ممنوع شد

ضدعفونی حرم امام حسین در کربلا، ۱۵ مارس- Mohammed SAWAF / AFP

در حالی که در هفته‌های اخیر شتاب شیوع کرونا در استان‌های جنوبی و غربی ایران شدت گرفته است، خبرهای کرونایی از همسایه غربی مملکت یعنی عراق، حکایت از پهن شدن سایه سنگین کرونا بر این کشور دارد. 

به گزارش ایرنا، تیپ «امام علی» وابسته به الحشد الشعبی که مسئولیت کفن و دفن جان‌باختگان در اثر کرونا را برعهده دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرده که طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ نفر را به خاک سپرده است.

بغداد بیشترین سهم را در بین فوت‌شدگان کرونایی در عراق دارد به نحوی که ۳۹ جسد به خاک سپرده شده امروز از پایتخت، ۱۴ نفر از ذی‌قار، ۱۰نفر از دیوانیه، شش نفر از بصره و سهم نجف اشرف و واسط نیز هر یک چهار متوفی و المثنی و صلاح الدین نیز هر کدام یک نفر بوده است.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت عراق، تعداد فوت‌شدگان ناشی از ویروس کرونا در این کشور از مرز هزار نفر عبور کرده و به هزار و ۱۳ نفر رسیده و تعداد مبتلایان نیز با ۲۹ هزار و ۲۲۲ نفر در مرز عبور از ۳۰ هزار نفر قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز هم‌چنین از عراق خبر رسید که حرم امام حسین و حضرت عباس به دلیل شیوع کرونا بسته شد و از امروز زائران برای ورود به بین‌الحرمین با درهای بسته مواجه شدند.

پیش از این، با وجود شیوع کرونا هیچ کدام از درهای حرم در کربلا بسته نشده بود و به صورت شبانه‌روز پذیرای زائران بود.چند هفته پیش بود که استاندار کربلا گفته بود اگر مراجع مذهبی موافقت کنند می‌توان محدودیت‌های بیشتری اعمال کرد و حتی درهای حرم را هم به روی زائرین بست. 

سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در حرم‌های امام حسین و حضرت ابوالفضل بسیار زیاد بوده است. پس از به راه افتادن موج سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی در کشور عراق و با تمرکز بر مراکز مذهبی شیعیان، کارزارهای تبلیغاتی نظام جمهوری اسلامی هم مسیر کربلا و نجف را به عنوان فرصتی مناسب برای نمایش و قدرت‌نمایی شیعیان در منطقه یافتند و با به راه انداختن مراسمی سالیانه به اسم «راهپیمایی اربعین» در مسیر کربلا تا نجف ابعادی تازه از شکل حضور نیروهای ایرانی در عراق را به نمایش گذاشتند. 

در ابتدای شیوع کرونا در برخی مناطق ایران، گزارش‌هایی از حضور نیروهای حشد شعبی عراق برای ضدعفونی کردن خیابان‌ها و معابر شهر قم در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده بود.

بیشتر از