گرامی‌داشت آمازون، بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی زمین

۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در جنگل‌ها زندگی می‌کنند و ۱.۶ میلیارد نفر برای معیشت خود به آن وابسته‌اند

جنگل‌های بارانی آمازون تقریباً یک سوم از جنگل‌های بارانی گرمسیری باقی‌مانده بر روی زمین را تشکیل می‌دهد-Florence GOISNARD / AFP

۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در جنگل‌ها زندگی می‌کنند و ۱.۶ میلیارد نفر برای معیشت خود به آن وابسته‌اند. جنگل‌ها زیستگاه وسیعی را برای مجموعه‌ای بزرگ از گیاهان و حیوانات فراهم می‌کنند که بسیاری از آنها هنوز کشف نشده‌اند. این اکوسیستم ‌ها خیلی بیشتر از تنها مجموعه‌ای از درختان هستند، این جنگل‌ها، خانه ۸۰ درصد تنوع زیستی زمینی، در جهان هستند.

جنگل‌های بارانی آمازون تقریباً یک سوم از جنگل‌های بارانی گرمسیری باقی‌مانده بر روی زمین را تشکیل می‌دهد که نقش مهمی در حفظ زندگی در این سیاره و کمک به تثبیت آب و هوا دارد. با این حال این منطقه جنگلی وسیع استوایی و ساکنانش باخت در جدال برای بقا در حال بازنده شدن هستند.

فصل آتش‌سوزی آمازون در سال ۲۰۲۰ قریب الوقوع است و به نظر می‌رسد دست کم به بدی سال گذشته باشد. این موضوع به دلیل جنگل‌زدایی مداوم  ومهاجمان غیرقانونی به‌وجود می‌آید که از عدم اجرای کامل قانون در مورد دست‌برد زدن به اراضی محافظت شده و بومی،  بهره برده و این زیستگاه طبیعی ارزشمند و غیرقابل بازگشت را از بین می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


 این تهدیدها، آمازون را حتی به «نقطه اوج» نزدیک‌ترمی‌کند که می‌تواند برای حیات‌وحش، مردم و اقلیم ما  فاجعه‌بار باشد.

امروز روز جهانی جنگل‌های بارانی است و «دبلیو‌دبلیو‌اف» می‌خواهد شکوه جنگل‌های بارانی آمازون را به نمایش بگذارد. این مجموعه عکس، تنوع زیستی باورنکردنی، منابع، اجتماعات و زیبایی‌های گسترده آن را برجسته می‌کند، درعین حال در مورد تهدید‌های مداومی که این منطقه با آن روبه‌رو است و کارهایی که برای محافظت از نقش حیات‌بخش آن باید صورت بگیرد، آگاهی می‌دهد.

همه ما برای محافظت از آمازون می‌توانیم کاری انجام بدهیم. با انجام دادن کارهایی نظیر ایستادن کنار بومی‌ها در لحظات دشوار و یا گفتگو کردن راجع به موضوع تا مطمئن شویم که دولت دریافته که ما از آنها توقع عمل داریم و یا اینکه خیلی ساده تر با نشر سخنان‌مان در گفتگو با خانواده و یا دوستان، همه ما می‌توانیم تغییری را به وجود آوریم.

برای اینکه ببینید چه کاری می‌توانید انجام دهید، صفحه ۵ راه دبلیو‌دبلیو‌اف را مشاهده کنید. (WWF’s 5 ways page) 

© The Independent

بیشتر از زندگی