عامل حمله تروریستی انگلستان در صدد پیوستن به گروه‌های اسلامی بوده

خیری سعدالله ۲۵ ساله سه نفر را در شهر ردینگ انگستان از پای درآورد

پلیس گفته است که مشغول بررسی اطلاعاتی است که ده‌ها نفر، از جمله شاهدان عینی، با تلفن به آن رسانده‌اند - REUTERS/Peter Nicholls

به گفته منابع امنیتی، مرد لیبیایی که در رابطه با چندین حمله با خنجر در شهر ردینگ انگلستان دستگیر شده است، احتمالا قصد داشت برای شرکت در جهاد به خارج سفر کند. این حمله سه کشته بر جای گذاشت. 

مظنون، پناهجوی لیبیایی ۲۵ ساله‌ای به نام خیری سعدالله است که در سال ۲۰۱۹ زمانی که در معرض توجه نهاد امنیتی و اطلاعاتی «ام آی فایو» قرار گرفت که بنا به اطلاعاتی  قرار گرفت که بنا به اطلاعاتی که آن‌ها دریافت کردند، می‌خواست به گروهی اسلام‌گرا در خاورمیانه بپیوندد. 

آقای سعدالله تحت نظارت قرار گرفت، اما وقتی سفر انجام نگرفت، تحقیقات راجع به او هم کاهش یافت. او بعدها در پی ارتکاب جرمی کوچک زندانی شد. مقامات مسئول از تایید این که آیا او هنگام ارتکاب به حملات همچنان زیر نظارت پلیس قرار داشته یا نه، خودداری می کنند.

نخست‌وزیر در این رابطه با مقامات امنیتی از نهادهای اطلاعاتی ام آی ۵ و ام آ ۶ دیدار کرده است. اکنون که آن حادثه واقعه‌ای تروریستی اعلام شده است، نیروهای ارشد پلیس، وزرا و «مرکز ملی مقابله با تروریسم» مسئولیت تحقیقات در مورد آن‌را به عهده خواهند گرفت. 

پلیس گفته است که مشغول بررسی اطلاعاتی است که ده‌ها نفر، از جمله شاهدان عینی، با تلفن به آن رسانده‌اند. به گفته یکی از مقامات دولت، یکی از سرنخ‌ها مربوط به شهر منچستر می‌شود، اما فعلا روشن نیست که اهمیتی خواهد داشت یا نه.

باور می‌رود که آقای سعدالله که چند سال پیش وارد بریتانیا شد، مدعی شده بود که خانواده‌اش در خشونتی که در پی سرنگونی رژیم معمر قذای در لیبی درگرفت، آسیب دیده است. گروه‌های اسلام‌گرای افراطی به حملاتی در لیبی و همچنین در کشور همسایه تونس دست زده‌اند.

نهادهای امنیتی همچنین در حال تحقیق در این زمینه هستند که آیا آقای سعدالله از لحاظ فکری تحت تاثیر افراط‌گرایی اسلامی بوده است، یا خیر. پلیس همچنین مشغول بررسی هم‌سلولی‌های احتمالی او در مدت زمانی است که به خاطر جرمی کوچک و غیرتروریستی در زندان بود. 

نهادهای امنیتی با این سوال نیز مواجهند که آیا آقای سعدالله تحت تاثیر محتواهای اینترنتی بوده است یا خیر، و چنان تاثیراتی آیا این در ماه‌های قرنطینه صورت گرفته است یا خیر. به گفته یکی از مقامات، در این مرحله، این امر یکی از وضعیت‌های احتمالی مورد تحقیق است.

در چند ماه گذشته، شاهد افزایش قابل توجه تبلیغات اسلام‌گرایان در اینترنت بوده‌ایم و در عین حال، شمار ارجاعات به «پریونت»، برنامه اصلی دولت برای مقابله با رشد افراط‌گرایی در جامعه، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است که بزرگترین کاهش از نوع خود در طول عمر ۱۰ ساله این برنامه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجاری ارتباطی داعش از پیروان خود در غرب، از جمله بریتانیا، می‌خواهند از ضعف و بی‌برنامگی اروپا و آمریکا در مقابله با دنیاگیریِ ویروس کرونا استفاده کنند و دست به حمله بزنند.

مقامات امنیتی به شماری از رویدادهای اخیر مرتبط با تروریسم در اروپا اشاره می‌کنند. پلیس اسپانیا ماه گذشته یک فرد مراکشی را به ظن حمایت از داعش و قصد تدارک حملات در بارسلونا دستگیر کرد. یک مرد ۲۹ ساله نیز ماه گذشته در پاریس دستگیر شد. او به دو نفر موتورسیکلت‌سوار حمله کرده بود و بعد از دستگیری، اعلام کرد: «این کار را برای داعش انجام دادم.» یک مرد ۳۳ ساله سودانی هم بعد از کشتن دو نفر در شهر «رومان سور ایسز» در جنوب شرقی فرانسه، متهم به جرایم تروریستی و قتل شد. 

در ماه آوریل، هماهنگ‌کننده سراسری «پریونت» (برنامه دولت برای مقابله با افراط‌گرایی) به روزنامه ایندیپندنت گفت که حامیان داعش «مردم را تشویق می‌کنند که به مکان‌هایی که از همه آسیب‌پذیرتر به نظر می‌رسند، حمله کنند.»

نیک آدامز، بازرس ارشد پلیس، گفت که جهادی‌ها در دوران قرنطینه خواهان انجام حملات شده‌اند؛ با این امید که پلیس و نیروهای امنیتی با «عدم تمرکز و زیاده‌کاری» مواجهند. 

او افزود: «می‌بینیم که از شرایط موجود برای تشویق اعمال خشونت‌بار سوءاستفاده می‌شود. نگرانی ما نه فقط در مورد جوان‌هایی که وقت خود را صرف اینترنت می‌کنند، بلکه تاثیر انزوا و تغییر تصویر مخاطرات موجود است.»

او در ادامه گفت: «ترس من از این است که مردم فرصت بیشتری برای وقت‌گذرانی در اتاق‌های پژواک دربسته و سالن‌های چت اینترنتی دارند که این باعث تقویت روایت‌های غلط، نفرت، ترس و گمراهی می‌شود و می‌تواند منجر به رشد افراط‌گرایی شود. در کوتاه‌مدت با فقدان نیروهای لازم برای شناسایی این تغییرات و دخالت لازم برای حفاظت از جان افراد روبه‌رو هستیم.»

© The Independent