اوج‌گیری «تب استخوان شکن» در آسیای جنوب شرقی 

این بیماری که از طریق پشه سرایت می‌کند، در مناطق استوایی قاره آسیا بیشترین شیوع را داشته است

شیوع بیماری «تب دنگی» در آسیای جنوب شرقی شتاب گرفته است - ROSLAN RAHMAN / AFP

ممنوعیت‌های جهانی بابت ویروس کرونا ممکن است روند شیوع کووید-۱۹ را کند کرده باشد اما به نظر می‌رسد در آسیای جنوب شرقی، به بیماری کشنده دیگری به نام تب دنگی یا استخوان شکن، شتاب بخشیده است.

این ویروس، که باعث خرد شدن مفاصل استخوان شده و از پشه سرایت می‌کند، در مناطق استوایی قاره آسیا بیشترین شیوع را داشته و حالا به سرعت رو به افزایش است.

سنگاپور گزارش کرده که روزانه ۱۶۵ مورد از این بیماری را در هفته دوم ژوئن به ثبت رسانده در حالی که اندونزی امسال با ۶۴۲۵۱ مورد، که ۶۰ درصد بیشتر از همین زمان در سال گذشته است، مواجه بوده است. در بالی، که مقصد محبوب گردشگران است، نزدیک به ۹ هزار مورد ابتلا به این ویروس دیده شده و مالزی نیز گزارش کرده با این بیماری دسته و پنجه نرم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان می‌گویند محدودیت‌های کرونایی باعث شده آبهای راکد دست نخورده باقی مانده و مردم گل و لای آبگیرها را تمیز نکند و همین بستر مناسب برای رشد پشه کشنده آئدس را بیش از پیش فراهم کرده است.

به نوشته بلومبرگ، کامرون سیمونز، رئیس مؤسسه بیماری‌های واگیردار در دانشگاه موناش ملبورن می‌گوید «محدودیت‌هایی که برای مبارزه با کرونا وضع شد باعث شده تا مردم بیش از گذشته در خانه‌ها بمانند. هنوز شواهدی نداریم که این نظریه را ثابت کند اما به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها محیطی را برای پشه‌ها فراهم آورده که بیش از گذشته به تولید مثل می‌پردازند.»

این بیماری، که باعث تب بالا، خارش، بی‌حالی شدید و گاهی شوک‌های کشنده می‌شود، به وسیله نوع سوم از چهار نوع ویروس به وجود می‌آید و عمومیت کمتری دارد. مثلا در سنگاپور اولین بار پس از ۳۰ سال است که نوع سوم به این شدت فراگیر شده است.

همین کم رواج بودن ویروس باعث شده ایمنی کمتری در مقابل آن وجود داشته و بنابراین رشد بیشتری پیدا کند. سازمان محیط زیست سنگاپور با تأیید این موضوع، اعلام کرده اکنون چالش پیش رو این است که ضمن مبارزه با این ویروس، محدودیت‌های اجتماعی مربوط به کووید-۱۹ را همچنان رعایت کنیم.

© The Independent

بیشتر از جهان