روز رهایی بردگان در شهر نیویورک تعطیل رسمی اعلام شد

چهار سناتور دموکرات لایحه‌ای برای اعلام ۱۹ ژوئن به عنوان تعطیلی رسمی فدرال دارند

بیل دبلازیو، شهردار نیویورک و همسرش در مراسمی برای یادبود جورج فلوید- ANGELA WEISS / AFP

بیل دبلازیو، شهردار نیویورک، روز جمعه همزمان با سالگرد رهایی بردگان سیاهپوست این روز یعنی ۱۹ ژوئن را در این شهر تعطیل رسمی اعلام کرد.

روز «جون‌تینت» که ترکیبی است از ماه ژوئن و عدد ۱۹ سالگرد اعلام رسمی رهایی بردگان در کشور آمریکا از بند اسارت و بردگی است. در چنین روزی در سال ۱۸۶۵ بیانیه رهایی به قلم آبراهام لینکلن در ایالت تکزاس قرائت شد و به این ترتیب رسما به سال‌ها اسارت و بردگی پایان داده شد.

حال شهردار نیویورک در حکمی که روز جمعه متن آن را در توییتر نیز منتشر کرد رسما این روز را در این شهر تعطیل رسمی اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالت تکزاس در سال ۱۹۸۰ این روز را تعطیل رسمی اعلام کرد و پس از آن ۴۵ ایالت دیگر و همین طور منطقه کلمبیا شامل واشینگتن دی‌سی از تکزاس پیروی کردند.

امسال سالگرد رهایی سیاهپوستان از بند مصادف بود با ماه‌ها اعتراض و راهپیمایی در بیش از دو هزار شهر ایالات متحده، اعتراضی که با مرگ جورج فلوید زیر فشار زانوی یک پلیس سفیدپوست بر گردنش آغاز شد.

اما علاوه بر شهر نیویورک که روز ۱۹ ژوئن را تعطیل رسمی اعلام کرد، به گزارش رویترز، چهار سناتور دموکرات نیز در حال تهیه لایحه‌ای هستند که در صورت تصویب این روز در کل ایالات متحده تعطیل رسمی به حساب خواهد آمد.  

بیشتر از جهان