شعار «جان سیاه پوستان مهم است» بر کف خیابانی در نزدیکی کاخ سفید

بخشی از خواسته این جنبش؛ کاهش بودجه پلیس و افزایش بودجه برای خدمات دولتی

شهر واشنگتن شاهد تظاهرات بسیار گسترده‌ای در هفته‌ گذشته بوده است - REUTERS/Carlos Barria

شعار زرد رنگی که به منظور حمایت از کارزار «جان سیاه پوستان مهم است» در خیابانی در نزدیکی کاخ سفید نقش بسته است، از فضا نیز قابل مشاهده است. 

این کلمات به دستور موریل باوزر، شهردار واشنگتن، در عرض و طول دو بلوک از خیابان شانزدهم واشنگتن به زنگ زرد روشن نوشته شده است و تصمیم‌گیری برای نگارش آن جملات بر سطح خیابان، در بحبوحه اعتراض‌های سراسری آمریکا به کشته شدن جرج فلوید به دست یک افسر پلیس هنگام بازداشت گرفته شده است. 

شهردار دمکرات واشنگتن همچنین دستور داده است تا نام آن بخش از خیابان که شعار فوق در آن نصب شده است، به «میدان جان سیاه پوستان مهم است»‌ تغییر کند و تابلو خیابان نیز عوض شود. 

رهگذرانی که در این از منطقه از پایتخت آمریکا عبور می‌کنند، به‌سختی خواهند توانست آن کلمات را نادیده بگیرند و آن شعار زرد رنگ  بر سطح خیابان، از فضا هم قابل رویت است. 

در یک تصویر منتشر شده در صفحه توییتر موسسه «پلنت لبز»، شرکتی مستقر در کالیفرنیا که با بیش از ۱۲۰ ماهواره فعال به تهیه تصاویر نزدیک به زمان واقعی می‌پردازد، این کلمات به وضوح دیده می‌شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم باوزر که از تصمیم دونالد ترامپ در استفاده از گاز اشک‌آور و پلیس ضد شورش در هفته جاری، به خاطر بازدید غیرمنتظره از کلیسای سنت جان در واشنگتن برای گرفتن «‌عکس» با کتاب مقدس انتقاد کرده است، گفت که با این کار قصد حمایت از کسانی را داشته است که برای تغییر در کشور تلاش می‌کنند. 

شهردار آمریکایی-آفریقایی‌تبار واشنگتن همچنین گفت: «همه ما به عنوان اهالی واشنگتن، فقط می‌خواهیم در صلح و آرامش کنار یکدیگر باشیم تا نشان دهیم كه در آمریكا، می‌توان به شکل مسالمت‌آمیز تجمع کرد، می‌توان نارضایتی خود را به دولت نشان داد، و می‌توان خواستار تغییر شد.» 

به گزارش شبکه سی ان ان، او تفزود: «ما به عنوان شهروندان آمریکا به طرز مسالمت‌آمیز اینجا هستیم، در خیابان‌های آمریکا، در خیابان‌های واشنگتن.»‌

همزمان شهردار واشنگتن تصویری از نامه خود به رئیس جمهوری را توییت کرده است که در آن، از او خواسته است «تا «از اجرای تمامی قوانین فوق‌العاده فدرال صرف نظر کند و سربازان فدرال را از شهر خارج کند.»‌

او گفت: «‌پلیس و فرماندهی‌های‌ نیروهای حوادث اضطراری، کانال‌های تماس و مسئولیت‌ها(ی رسمی و همیشگی) را کنار زده‌اند و این که این واحدهای اضافی و غیرقابل شناسایی خارج از زنجیره دستورات رسمی کار می‌کنند، نکته مهمی است.»‌

با این حال، این تصمیم شهردار در نوشتن شعار جدید مورد استقبال همه قرار نگرفته است؛ از جمله از جانب شاخه محلی کارزار «جان سیاه پوستان مهم است»، که در توییتی نوشته است: «این یک اقدام نمایشی است و برای منحرف کردن توجهات از تقابل او (شهردار) با خواسته‌های ما مبنی بر کاهش بودجه پلیس و سرمایه‌گذاری در امور جامعه. جان سیاه پوستان مهم است، یعنی حذف بودجه پلیس.» 

© The Independent