مدیر سابق گوگل: هواوی بدون شک به دولت چین اطلاعات می‌دهد

هواوی این اتهام را رده کرده است

اریک اشمیت اکنون رییس هیات نوآوری‌ دفاعی در ارتش آمریکاست- Alex Wong/Getty Images/AFP

اریک اشمیت، مدیر اجرایی سابق گوگل گفته است: «در مورد این که هواوی در برخی کارهای غیرقابل قبول از نظر امنیت ملی مشارکت داشته، شکی نیست.»

اشمیت که اکنون رییس هیات نوآوری‌ دفاعی در ارتش آمریکاست، در سال ۲۰۰۱ به گوگل پیوست، زمانی که این شرکت صدها کارمند داشت. او در سال ۲۰۱۱ و هنگامی که لری پیج، شریک بنیان‌گذار گوگل، سی‌ای‌او شد، به سمت ریاست اجرایی رسید. اشمیت در سال ۲۰۱۷ از این پست استعفا کرد.

آقای اشمیت در برنامه مستند کانال چهار رادیوی بی‌بی‌سی گفت:‌ «در این که اطلاعات از دستگاه‌های هواوی سر از دست‌هایی درمی‌آورد که متعلق به دولت است، جای تردید نیست.»

اشمیت گفت که هواوی به دلیل کیفیت محصولاتی که تولید می‌کند، برای ایالات متحده چالش‌برانگیز است.

او گفت:‌ «این که ما گزینه‌های دیگری داریم، اهمیت بسیار بالایی دارد. پاسخ به هواوی، رقابت از طریق ارائه محصول و خط تولید محصولات خوب است.»

در پاسخ، هواوی این اتهامات را رد کرده است. ویکتور ژانگ، مدیر هواوی در بریتانیا به بی‌بی‌سی گفت:‌ «این صحت ندارد. هواوی یک شرکت خصوصی و صددرصد متعلق به کارمندانش است. هواوی مستقل از هر دولتی است، از جمله دولت چین.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا هنوز شواهدی مبنی بر این که هواوی از تکنولوژی خود طبق دستور دولت چین استفاده می‌کند، ارائه نکرده است.

در برخی موارد، آمریکا فقدان مدارک و شواهد را متوجه نیات چین کرده است و مقامات آمریکایی آن را به اسب تروایی تشبیه کرده‌اند که باید درون دروازه شهر قرار گیرد تا انگیزه‌های واقعی خود را نشان دهد.

اشمیت در عین حال گفت که پتانسیل چین را در زمینه ابداع و نوآوری دست‌کم گرفته بود، اما برتری ذاتی سرمایه‌گذاری دولتی نسبت به بازار آزاد را رد کرد.

او گفت:‌ «آن‌ها در کپی کردن و سازماندهی کردن بسیار خوب عمل می‌کنند و شمار بالایی از افراد را بر این کارها می‌گمارند. اما کار جدیدی انجام نمی‌دهند. آن‌ها در دزدیدن آن‌چه مال ماست، بسیار بسیار خوبند. پیش‌داوری‌ها را باید کنار گذاشت.»

او افزود: «عمل‌کرد چینی‌ها در زمینه‌های مهمی چون تحقیقات و نوآوری به اندازه غرب خوب است، حتی شاید بهتر باشد.

آن‌ها پول بیش‌تری در این راه می‌گذارند. آن را در مسیر دیگری هدایت می‌کنند و آن را به شکل دولتی مدیریت می‌کنند که با روش غرب متفاوت است. ما باید برای رقابت توان‌مان را جمع کنیم.»

او گفت که در مقابل شرکت‌های غربی باید با همکاری بیش‌تر میان بخش خصوصی، دولت و دانشگاه‌ها، در بخش بودجه تحقیقاتی سرمایه‌گذاری بیش‌تری کرد و درها را به روی استعدادها از سراسر جهان باز کرد. 

آقای اشمیت هم‌چنین درباره افزایش ناسیونالیسم و سیاست حمایت از صنایع داخلی در سرتاسر جهان هشدار داد و گفت‌:‌ «وقتی که این سکوهای جهانی را از هم جدا می‌کنید، نمی‌توانید دوباره آن‌ها را جمع کنید.»

اشمیت این سخنان را در حالی بیان کرد که پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک دستور اجرایی علیه هواوی و دیگر شرکت‌های چینی را تمدید و همکاری شرکت‌های آمریکایی از جمله گوگل را با آن‌ها متوقف کرد. 

آقای اشمیت گفت: «ما از داشتن سکوهای مشترک برای تبادل نظر سود می‌بریم…و نگرانی من این است که با جدا کردن این زمینه‌ها، کشورها درک کم‌تری نسبت به هم پیدا کنند.»

او گفت:‌ «ما چه در کنار چین باشیم و چه نباشیم، چین مسلط خواهد شد. آن‌ها منابع دارند، پول دارند، تکنولوژی دارند. سوال این است که آیا آن‌ها در سکوهای جهانی عمل می‌کنند یا در فضاهای خودشان؟ هرچه این زمینه‌های عمل جداشده‌تر باشد، خطرش بیش‌تر است. این به نفع غرب است که هر سکوی تکنولوژی ارزش‌های غربی داشته باشد.»

اشمیت پیش‌تر از کار کردن گوگل با دولت چین در خلق یک موتور جست‌وجوی سانسورچی دفاع کرده بود. او به بی‌بی‌سی گفت:‌ «در سال ۲۰۱۰ من طرفدار ماندن در چین بودم زیرا معتقد بودم که بهتر است گوگل در چین بماند و برای بازتر ماندن چین به آن کمک کند.»

گوگل از سال گذشته و توقف کار در چین، نام این پروژه را دراگون‌فلای گذاشت.

© The Independent