عبارات جست‌وجو شده گوگل در آمریکا حاکی از بروز موج دوم ابتلا است

ایالات متحده رسما بیش‌ترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد

اطلاعات جست‌وجو با افزایش آمار موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در هر ایالت ارتباطی مستقیم دارد - ( Getty Images )

طی روزهای اخیر جست‌وجوی عباراتی نظیر «نشانه‌های کووید-۱۹» و «محل آزمایش‌گیری کووید-۱۹ در نزدیکی من» در گوگل افزایش داشته است.

این مساله نگران‌کننده درحالی اتفاق افتاده است که ایالات متحده لغو محدودیت‌های قرنطینه را کلید زده است. این در شرایطی است که هنوز آمار مبتلایان آن گونه که در سایر کشورهایی که قرنطینه را کنار گذاشته‌اند، در این کشور پایین نیامده است.

افزایش جست‌وجوی عبارات مرتبط با ویروس کرونا هم‌چنین بعد از آن اتفاق می‌افتد که تظاهراتی گسترده در سراسر کشور به خاطر قتل جورج فلوید به راه افتاده است.

ایالات متحده رسما بیش‌ترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد و روز پنج‌شنبه از مرز ۲ میلیون مبتلا گذشت.

با نگاهی نزدیک‌تر به اطلاعات جست‌وجوی گوگل در هر یک از ایالات طی هفت روز گذشته روشن می‌شود که بیش‌ترین جست‌وجوها در کدام ایالات اتفاق افتاده است.

این مساله هم‌چنین می‌تواند حاکی از بروز بسترهای جدید شیوع کووید-۱۹ باشد.

اطلاعات جست‌وجو با افزایش آمار موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در هر ایالت ارتباطی مستقیم دارد و هر ایالتی که آمار بیش‌تری دارد شاهد جست‌وجوی بیش‌تر این عبارات هم بوده است.

هردو ایالات آریزونا و کارولینای جنوبی شاهد افزایش آمار مبتلایان طی هفت روز گذشته بوده‌اند در حالی که تا پیش از این از شیوع گسترده ویروس در ایالت خود فاصله داشتند.

جست‌وجو برای عبارات دیگر، از جمله «نشانه‌های ویروس کرونا» در سراسر کشور نیز طی روزهای اخیر افزایش داشته که ممکن است حاکی از موج جدیدی از ابتلا باشد.

گرچه تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده از اواخر ماه مه کمی افزایش داشته است، اما هنوز صعود قابل توجهی در تعداد کل موارد ابتلا رخ نداده است. این ممکن است به خاطر تاخیر میان بروز نشانه‌های آن در افراد با آزمایش آن‌ها برای کووید-۱۹ باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوگل پیش از این نیز تلاش داشته چنین اتفاقاتی را از طریق ابزار «کنون‌بینی» (nowcast) خود که در سال ۲۰۰۸ به راه افتاد پیش‌بینی کند. تحقیقی که در آن زمان در ژورنال علمی نیچر (Nature) منتشر شد توضیح داد چگونه الگوی جست‌وجوی افراد می‌تواند از دو هفته پیش احتمال شیوع و میزان شدت آنفولانزا را تخمین بزند قبل از آن که هرگونه آماری توسط سازمان‌های رسمی کشور و مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری ایالات متحده ثبت شود.  

به عنوان محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی آنلاین، داده‌های جمع‌آوری شده از گشت‌وگذار اینترنتی کاربران احتمالا بتواند اطلاعاتی حیاتی ارائه کرده و یکی از رایج‌ترین و برترین کارهایی است که با «کلان‌داده» انجام می‌شود. اما این پروژه بعد از آن که نتوانست شیوع گسترده آنفولانزا در سال ۲۰۱۳ را پیش‌بینی کند، تا فرا رسیدن سال ۲۰۱۵ تعطیل شد.

بعضی از نویسندگان آن را «شکستی حماسی» نامیدند و یادداشتی بر صفحه این سایت نوشت: «سرویس‌های گوگل دیگر بر اساس الگوهای جست‌وجو تخمین فعلی شیوع آنفولانزا یا تب دنگی را منتشر نخواهند کرد ... هنوز روزهای ابتدایی کنون‌بینی است و این ابزار جدید برای درک و پیش‌بینی شیوع بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و تب دنگی است و ما هیجان‌زده‌ایم که ببینیم مرحله و گام بعدی چه خواهد بود.»

پستی در وبلاگ شرکت با توضیح این تصمیم گفت که گوگل مستقیما با موسسات دانشگاهی کار خواهد کرد تا بتواند داده‌های جست‌وجو را به درستی تفسیر و تعبیر کند. تاکنون بیش از ۲۶۵ تحقیق دانشگاهی از روی داده‌های جمع‌آوری شده از جست‌وجوهای گوگل انجام شده که برای ردیابی بیماری‌هایی مسری مانند ابولا در ۲۰۱۴، زیکا در ۲۰۱۶ و تب نیل غربی در طول چندین سال در ایتالیا، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان