نخست‌وزیر هند: خون سربازان ما پایمال نخواهد شد

پس از ۴۵ سال درگیری چین و هند بر سر مرز هیمالیا به قتل و خونریزی منجر شد

نخست‌وزیر هند در حال ادای احترام به سربازان کشته شده در درگیری مرزی با سربازان چینی، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰-Handout / PIB / AFP

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، با شکستن سکوت خود در مورد مرگ بیست سرباز هند در برخورد مرزی با سربازان چینی در شب دوشنبه، عهد کرد خون آنان «پایمال نخواهد شد.»

نارندرا مودی که در تلویزیون ملی صحبت می‌کرد گفت که هند «خواستار صلح است اما اگر مجبور شود پاسخی درخور به طرف مقابل خواهد داد.»

پس از رویارویی مرگباری که دو طرف در دره گالوان در کشمیر با یکدیگر داشتند، روزنامه محافظه‌کار «تایمز هند» سر و صدای زیادی برای پاسخ شدید به این اقدام به راه انداخت. از سال ۱۹۷۵ تا کنون، این اولین بار است که اختلافات بر سر مرز هیمالیا به قتل و خونریزی کشیده می‌شود. روزنامه تایمز هند در یکی از مقالات خود، خواستار تحریم اقتصادی چین شد و گفت «چین بیش از حد خشونت به خرج داد ... هند هم باید عکس‌العمل نشان دهد.»

مقامات رسمی می‌گویند هیچ یک از طرفین تیراندازی نکردند، اما درگیری ساعت‌ها ادامه داشت و با سنگ و چوب و چماغ به یک جنگ واقعی تبدیل شد. هند مدعی است برخی از کشته‌شدگان، که در میان آنها افسران رده بالا هم وجود داشتند، به خاطر این که مدت‌ها در «سرمای زیر صفر» رها شده بودند تلف شدند.

دو طرف حالا قصد دارند مشکل را حل کنند به همین منظور بعد از ظهر چهارشنبه یک تماس تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور برقرار شد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه، صابرحمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند «تأکید کرد که این برخورد بی سابقه اثری جدی بر روابط طرفین خواهد گذاشت.»

به گزارش خبرگذاری «پرس تراست هند» وانگ یی، وزیر خارجه چین، ضمن تأکید بر لزوم تقویت روابط و همکاری بین دو کشور خواستار حل اختلافات شد.

از تعداد تلفات طرف چینی در این درگیری‌ها اطلاعی در دست نیست. چین هیچ خبری مبنی بر زخمی یا کشته شدن سربازانش بیرون نداده است و سخنگوی وزارت خارجه این کشور، ژائو لیجان، گفته است از تعداد تلفات اطلاعی ندارد.

در عین حال، رسانه‌های هندی به نقل از منابعی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گفته‌اند که از طرف چینی ۴۰ نفر کشته شدند. روزنامه انگلیسی زبان گلوبال تایمز، اهرم روزنامه دولتی «خبر مردم» می‌گوید چین به این دلیل از میزان تلفات در این کشمکش خبری نداده که مانع مقایسه و درگیری‌های تلافی‌جویانه بعدی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ژائو، آنها خواهان یک راه حل صلح‌آمیز هستند. وی در جریان جلسات روزانه گفت «هر دو طرف توافق دارند که این مسأله باید از راه گفتگو و همفکری حل شده و طرفین باید جهت آرام کردن اوضاع و تضمین صلح و آرامش در این منطقه مرزی تلاش کنند.»

اما دو طرف همزمان یکدگیر را در این درگیری مقصر می‌دانند. وزارت خارجه هند می‌گوید درگیری زمانی آغاز شد که سربازان چینی «در دره گالوان در صدد برداشتن بنایی بودند که این طرف خط مرزی در سمت ما قرار داشت.»

مقام دیگری از این وزارت‌خانه می‌گوید «گرچه این اقدام آنها زنگ اول درگیری را به صدا درآورد، اما طرف چینی با برنامه‌ریزی و پیش‌دستی اقداماتی کرد که مستقیما باعث شروع خشونت و زد و خورد شد.»

چین روز سه شنبه اعلام کرد که سربازان هندی با عبور از خط مرزی، «حمله به پرسنل چینی» را آغاز کردند. ژائو روز چهارشنبه شرح داد که نیروهای هند «به تحریک و حمله به پرسنل چینی پرداختند که موجب ترس و درگیری فیزیکی بین دو طرف شد و تلفاتی را به بار آورد.» به گفته گلوبال تایمز درگیری از آن جهت رخ داد که هندی‌ها توان ارتش چین و عکس‌العمل آنها را درست ارزیابی نکردند.

تحلیلگران جنگی برآورد می‌کنند که از زمان آغاز درگیری‌های جدید در اوایل ماه می، نیروهای چین به اندازه تقریبا ۶۰ کیلومتر مربع از خط مرزی ۳۵۰۰ کیلومتری پیشروی کرده‌اند که با توجه به ارتقاعات کوهستانی و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، ظاهرا همه غیرخشکی است.

البته کشتار شب دوشنبه احتمالا پذیرش وضعیت فعلی را دشوار کرده است. وزیر دفاع هند در اولین اظهار نظر خود در خصوص درگیری اخیر، روز چهارشنبه توئیت کرده است که تلفات سربازان «به شدت ناراحت‌کننده و دردآور» است.

بر خلاف چین، که گزارش درگیری را تقریبا مسکوت گذاشت، هند لحظه به لحظه آن را پوشش داد و موجب اعتراضات کوچکی در گوشه و کنار شهرها شد، که البته به خاطر محدودیت‌های کووید۱۹ قابل پیش‌بینی بود.

گروهی از مردم در دهلی با جمع شدن در نزدیکی سفارت چین خواهان ممنوعیت ورود کالاهای چینی شدند. معترضان تابلوهایی در دست داشتند که تصاویری از رئیس جمهور و ارتش چین را با علامت ضربدر روی آنها نشان می‌دادند.

کمی آن طرف‌تر، گروه کوچکی از پرسنل بازنشسته ارتش هند در حال حمل پلاکاردهایی دیده می‌شدند که روی آنها نوشته بود «مرگ بر ارتش چین». پلیس این افراد را دستگیر کرد.

هند و چین قبلا هم، در سال ۱۹۶۲، بر سر مرز هیمالیا یک بار وارد جنگ شدند. سازمان ملل از هر دو طرف خواسته «بیشترین خودداری را از خود نشان دهند.»

به گفته سخنگوی سازمان ملل «ما از گزارش‌های درگیری و کشتاری که در خط مرزی بین هند و چین بیرون آمده نگران هستیم، اما وجه مثبت این گزارش را که دو کشور قصد دارند اختلافات را حل کنند به فال نیک می‌گیریم.»

© The Independent