درگیری در مرز چین و هند؛ بیست سرباز هندی کشته شدند

ارتش هندوستان از مجروحیت شدید سربازان خود خبر داد

نقطه مرزی درگیری دو کشور. هفته‌هاست تنش میان دو کشور شدت گرفته است. چین مدعی‌ست که نیروهای هندی وارد «قلمرو» این کشور شده اند. - Tauseef MUSTAFA / AFP

شمار تلفات سربازان هندی در درگیری با نیروهای نظامی چین به ۲۰ نفر افزایش یافته است. سخنگوی ارتش این کشور روز سه شنبه گفت که «در منازعه میان نیروهای نظامی دو کشور دست کم ۲۰ سرباز هندی کشته شده اند». او گفته است که ۱۷ تن از این سربازان دوشنبه شب با جراحت های شدید در سرمای زیر صفر درجه مانده بودند و در پی این جراحت‌ها جان داده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش هندوستان هم در بیانیه‌ای این درگیری مسلحانه و هم‌چنین کشته شدن ۲۰ سرباز و مجروحیت شدید تعداد دیگری از سربازان خود را تایید کرد.

منابع دولتی هند همچنین اعلام کردند، احتمال افزایش تعداد قربانیان و مفقودی‌ها وجود دارد.

ارتش هند همچنین اعلام کرد، مقام‌های ارشد نظامی دو طرف درگیر، برای کاهش تنش‌ها گفتگو می‌کنند و به دنبال حفظ حاکمیت ارضی در منطقه هستند.

از سوی دیگر، خبرگزاری «ای‌ان‌آی» هند به نقل از منابع نظامی گزارش داد که در این درگیری، ۴۳ نفر از نیروهای ارتش چین نیز کشته و یا زخمی شدند.

یک روزنامه هندی گفته است که «برخی از سربازان درون رودخانه سقوط کرده یا پرتاب شده‌اند».

این اولین بار از سال ۱۹۷۵ میلادی‌ست که هند و چین در مناطق مرزی با یکدیگر درگیر می شوند و در آن نیروهای دو طرف کشته می شوند.

هفته‌هاست تنش میان دو کشور شدت گرفته است. چین مدعی‌ست که نیروهای هندی وارد «قلمرو» این کشور شده اند.

از تلفات سمت دیگر درگیری یعنی کشور چین تا کنون هیچ گزارشی رسمی دولتی منتشر نشده است اما سردبیر روزنامه دولتی چین «گلوبال تایمز» در توییتر نوشته است که «از کشته شدن سربازان چینی در این درگیری اطلاعاتی دارد».

به گزارش رسانه های هندوستان‌، این نخستین درگیری میان دو کشور در دهه‌های اخیر است که کشته و زخمی برجا گذاشته است.

تنش میان این دو کشور که بیشترین تعداد جمعیت در میان کشورهای جهان را دارند از چند هفته قبل بر سر مسایل مرزی بالا گرفته است.  در پی این وضعیت هر دو کشور هزاران سرباز خود را در منطقه مرزی «لداخ» در نزدیکی رشته کوه‌های هیمالیا مستقر کرده‌اند.

چین مدعی مالکیت بیش از ۹۰ هزار کیلومتر مربع از شرق هیمالیا هم مرز با هند و ۳۸ هزار کیلومتر مربع دیگر در غرب است.

چند روز قبل درگیری بدون سلاح و با دست خالی و با زد و خورد تن به تن با مشت و لگد و پرتاب سنگ میان نیروهای دو کشور رخ داده بود.

در سال های اخیر به تکرار زد و خوردهایی در مناطق مرزی دو کشور صورت گرفته اما تلفات نداشته است. پس از یک درگیری در ایالت سیکیم هندوستان که در نتیجه آن چندین تن از سربازان چین و هندوستان زخمی شدند، هردو کشور هزاران سرباز خود را در این منطقه مستقر کردند.

در این میان دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به هر دو کشور پیشنهاد کرد که حاضر به میانجیگری بین طرفین دعواست. 

بیشتر از