تحریم‌‌های «سزار» علیه سوریه اجرایی شد

سوریه قادر به جذب شوک ناشی از این تحریم‌های جدید خواهد بود؟

ممنوعیت سفر به آمریکا، مصادره اموال و حتی دستگیری و محاکمه می‌تواند مجازات افرادی باشد که در دایره این تحریم جدید قرار می‌گیرند-LOUAI BESHARA / AFP

تحریم‌های جامع سوریه موسوم به «سزار» که در آذرماه سال ۱۳۹۸ در کنگره آمریکا به تصویب رسید از امروز اجرایی شده است.

براساس این قانون تحریمی، هر فرد، نهاد، شرکت یا کشوری که با دولت بشار اسد مبادلات تجاری داشته باشد یا در بخش سوخت و انرژی، تأمین قطعات هواپیما و هلی‌کوپتر، ساخت‌وساز و تأسیسات با واسطه یا مستقیم وارد معامله شود، مشمول تحریم‌های ایالات‌متحده قرار خواهد گرفت.

ممنوعیت سفر به آمریکا، مصادره اموال و حتی دستگیری و محاکمه می‌تواند مجازات افرادی باشد که در دایره این تحریم جدید قرار می‌گیرند.

در سه ماه گذشته و متأثر از تصویب این قانون در کنگره آمریکا، ارزش پوند سوریه ۷۰ درصد افت کرده است. هم‌اکنون بیش از نیمی از مردم در این کشور با کمبود مواد غذائی روبرو هستند و تحریم‌های جدید می‌تواند بر توانایی رژیم اسد برای کنترل شورش‌های معیشتی در این کشور اثر بگذارد؛ شورش‌هایی که نخستین مورد آن از هفته گذشته و از شهر عمدتاً دروزی‌نشین سویدا آغاز شده است.

به‌جز دولت بشار اسد، احتمالاً ایران و حزب‌الله لبنان بیشترین تأثیر را از این قانون جدید دریافت خواهند کرد.

ایران که بنا به گفته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سوریه برای حفظ بشار اسد در قدرت خرج کرده، امید داشت که بتواند با مشارکت در بازسازی این کشور و ایجاد پایگاه دائم نظامی در منطقه ابوکمال، بخشی از این هزینه سنگین را بازگرداند. اکنون شرکت‌های خصوصی ایران بدون درامان ماندن از تحریم آمریکا حتی با واسطه نیز نمی‌توانند پروژه‌های ساخت‌وساز و انرژی را از آن خود سازند.

حزب‌الله لبنان نیز به‌واسطه حضور در جنگ سوریه می‌تواند حامل این تحریم برای مؤسسات لبنانی باشد که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آن‌ها مبادله تجاری و بانکی دارند.

موضوع مهم در رابطه با این تحریم‌های جدید آن است که تنها به مناطقی از سوریه تسری می‌یابد که در کنترل رژیم بشار اسد قرار دارد و دیگر مناطق می‌توانند کماکان به مبادله تجاری و اقتصادی به‌صورت آزادانه ادامه دهند. نکته مبهم در این تحریم‌ها مبادلاتی است که مناطق خودمختار شمال سوریه با دولت مرکزی دارد و مشخص نیست که آیا این مبادلات نیز مشمول تحریم قرار خواهد گرفت یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌های سزار نام خود را از اسم مستعار یک عکاس سوری وام گرفته که با خروج بیش از ۵۰ هزار عکس از درون بازداشتگاه‌ها و شکنجه‌گاه‌های رژیم اسد، بخشی از جنایات این سیستم را به جهان نشان داد.

روسیه به‌عنوان یکی از کشورهای حامی اسد که نقش مهمی در تأمین تجهیزات نظامی و قطعات هواپیما و هلی‌کوپتر‌های جنگی دارد نیز می‌تواند از این تحریم‌های جدید به‌شدت متضرر شود.  

پس از ۹ سال جنگ داخلی، به نظر می‌رسد، سوریه به‌سختی قادر به جذب شوک ناشی از این تحریم‌های جدید باشد و آنچه در ویرانه‌های این کشور از اقتصاد باقی مانده است نیز به دلیل این تحریم‌ها متلاشی خواهد شد.

بیشتر از جهان