تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه روسیه با روند صلح افغانستان

کابلوف و خلیل‌زاد از تلاش‌های دولت افغانستان استقبال کردند  

سعی دولت افغانستان در قدم نخست این است تا روس‌ها را از صداقت خود در روند صلح مطمئن کند-عکس از مهر

دولت افغانستان نشست سه جانبه آنلاین را با آمریکا و روسیه برای روند صلح افغانستان برگزار کرد. براساس اعلامیه وزارت خارجه افغانستان، حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان و ضمیر کابلوف نماینده ویژه دولت روسیه برای افغانستان در این نشست آنلاین حضور داشتند.

به نقل از اعلامیه وزارت خارجه افغانستان، روسیه و آمریکا اقدامات دولت افغانستان را در رابطه با روند صلح به‌خصوص آزادسازی زندانیان طالب، تایید و مورد استقبال قرار دادند و از طالبان نیز خواستند تا روند آزادسازی زندانیان افغان نزد این گروه را سرعت ببخشند. هم‌چنین این اعلامیه گفته است که روسیه و آمریکا از طالبان خواسته‌اند تا خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند. آمریکا و روسیه هم از طرح دولت افغانستان برای ایجاد مکانیزم نظارت بر روند کاهش خشونت در افغانستان حمایت کرده و آن را حرکتی مثبت در راستای تامین حساب دهی در روند صلح افغانستان دانسته‌اند.

آمریکا و روسیه همچنین توافق کرده‌اند که برای تقویت روند صلح افغانستان، این نشست‌های سه‌جانبه را همچنان ادامه دهند.

برای دولت افغانستان همراهی و حتی در کم‌ترین حالت، تایید و توافق روسیه در روند صلح افغانستان ارزش زیادی دارد. این کشور در تاریخ معاصر افغانستان نقش اثرگذاری داشته و حدود ده سال به صورت مستقیم در افغانستان نیروی نظامی مستقر کرده بود. روس‌ها پس از یک دوره طولانی انفعال در مورد افغانستان، حالا به یک بازیگر مهم در منطقه تبدیل شده‌اند.

پس از رشد جریان‌های سلفی افراط‌گرا در منطقه و ایجاد پایگاه‌های جریان‌های افراطی در داخل خاک افغانستان، روسیه که هنوز منافع بزرگی در کشورهای آسیای میانه دارد و تعدادی از این کشورها هنوز هم عملا تحت نفوذ این کشورند، با نگرانی تحولات را در افغانستان زیر نظر داشت. با حضور مستقیم داعش در افغانستان، تلاش این گروه برای حضور در کشورهای آسیای میانه نیز شدت گرفت. از آن سو جنبش اسلامی ازبکستان، جماعت اسلامی تاجیکستان، گروه‌های جهادیستی ایغور چین نیز در پی نفوذ به داخل خاک این کشورها شدند. روس‌ها بهترین روش برای مقابله با این گروه‌های افراطی را نزدیک شدن به طالبان دیدند. گروه طالبان که نتوانسته بود موافقت داعش را برای صرف‌نظر از جغرافیای افغانستان به دست بیاورد . ناگزیر به درگیری با این گروه در افغانستان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای منطقه مانند ایران، روسیه و چین که به شدت از نفوذ داعش در افغانستان واهمه داشتند، طالبان را در امر مبارزه با داعش حمایت کردند. این حمایت حتی پس از شکست و بریده شدن نفوذ داعش در غرب و شمال افغانستان ادامه داشت. روس‌ها با تجهیز تسلیحاتی طالبان، قدرت نظامی طالبان را به شدت بالا بردند. کمک آن‌ها در زمینه تفنگ‌های دید در شب که در میان طالبان به «بیز بیزی» معروف شده است، تعادل جنگ را میان نیروهای دولتی و طالبان عملا برهم زد. طالبان با استفاده از این تفنگ‌ها تلفات بالایی را به نیروهای دولتی وارد کردند. دولت افغانستان مجبور شد تا حملات هوایی را علیه طالبان افزایش دهد.

روس‌ها هم‌چنان با استفاده از تسلیح و تجهیز طالبان سعی در زمین‌گیر کردن آمریکا در افغانستان داشتند. یعنی به نحوی در تلاش جبران انتقامی که آمریکا از روس‌ها در دوران جهاد گرفت نیز بودند. از بعد استراتژیک هم روس‌ها تا حد زیادی توانستند طالبان را تحت نفوذ خود دربیاورند. طالبان نیز که از اطاعت بی‌چون‌وچرا از پاکستان خسته شده بودند، در تلاش برای نزدیکی به کشورهای همسایه، روابط بیش‌تری را با روسیه به وجود آوردند. همین مسائل دست به دست هم داد تا روسیه، میزبان چندین نشست میان گروه طالبان و نمایندگان دولت افغانستان، احزاب و جریان‌های سیاسی و جامعه مدنی افغانستان باشد. در این نشست‌ها تعدادی از کشورهای جهان نیز حضور داشتند. به دلیل اثرگذاری روس‌ها بر طالبان، برای دولت افغانستان، این کشور می‌تواند نقش اثرگذاری بر روند صلح داشته باشد.

سعی دولت افغانستان در قدم نخست این است تا روس‌ها را از صداقت خود در روند صلح مطمئن بسازد. در قدم دوم روس‌ها به این نتیجه برسند که افغانستان یک کشور کاملا تحت مدیریت آمریکا و دیدگاه‌هایش نیست. روس‌ها در طول پانزده سال گذشته نگاهی با بدگمانی و تردید نسبت به حضور آمریکا در افغانستان داشته‌اند. با این حال به نظر می‌رسد، تاکید آمریکا برای خروج از افغانستان روس‌ها را به این نتیجه رسانده که حالا باید روند صلح را در افغانستان حمایت کنند. زیرا برای روس‌ها همان مقدار که حکومتی نزدیک به آمریکا خطرناک است، حکمروایی کامل طالبان نیز قابل قبول نیست. روس‌ها به تازگی روی خوش بیش‌تری نسبت به روند صلح در افغانستان نشان می‌دهند و این را می‌توان به فال نیک گرفت.

بیشتر از