ملاقات زلمی خلیل‌زاد با چهره‌های سیاسی در کابل

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پس از سفر به بلژیک و روسیه وارد کابل شد

عکس از صفحه اینستاگرام برهان الدین ربانی

زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، برای صلح افغانستان، پس از سفر به بلژیک و روسیه وارد کابل شد و با رهبران حکومت وحدت ملی،  محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این کشور دیدار کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان به رسانه‌ها گفت: «زلمی‌ خلیل‌زاد، پس از ورود به کابل، با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیدار نموده روی موضوعات روند صلح و انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بحث و گفت‌وگو کردند».

آقای صدیقی، در مورد دیدار زلمی‌خلیل‌زاد با آقای غنی، جزئیات بیشتری به رسانه‌ها ارائه نکرد اما گفت:«برای حکومت افغانستان، و رئیس جمهوری این کشور، صلح پایدار و حفظ ارزش‌های هجده ساله، اولویت دارد».

خلیل‌زاد، پس از گفت‌وگوها با رئیس جمهوری افغانستان با عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه این کشور نیز دیدار نموده و در موارد مختلف از جمله مذاکرات صلح بحث و تبادل نظر کردند.

به نقل از دفتر رسانه‌ها ریاست اجراییه:«عبدالله عبدالله، و آقای خلیل‌زاد، در این دیدار در باره مذاکرات صلح و زمینه‌ دست یافتن به صلح پایدار و عادلانه در افغانستان بحث گفت‌وگو کردند».

دفتر رسانه‌های ریاست اجراییه گفته است:« دو طرف (خلیل‌زاد و عبدالله)، خواهان کاهش خشونت و آتش‌بس از سوی طالبان برای آغاز دوباره مذاکرات صلح بین‌الافغانی گردیدند».

زلمی خلیل‌زاد، در سفر تازه‌اش به کابل با شماری از رهبران سیاسی این کشور (افغانستان) نیز دیدار نموده در مورد صلح و انتخابات صحبت کردند.

حامد کرزی، در صفحه فیسبوکش نوشته است:«در دیداری که وی همرای شماری از سیاستمداران افغانستان با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا، برای صلح افغانستان داشت، دو طرف روی آتش‌بس دائمی و سراسری در این کشور و دلیل تاخیر در مذاکرات صلح بین الافغانی صحبت نموده و همچنین حمایت خود را در مورد آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و گروه طلبان اعلام کردند و از نماینده ویژه آمریکا (خلیل‌زاد)، خواستند تا پیام‌شان را مبنی بر از سرگیری گفت‌وگوهای صلح، به دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برساند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دیدار که حامد کرزی،رئیس جمهوری پیشین افغانستان با آقای زلمی خلیل‌زاد، داشت محمد یونس قانونی،محمد محقق، سید منصور نادری و شماری از شخصیت‌های سیاسی دیگر نیز حضور داشته‌اند.

سید حامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی افغانستان نیز با زلمی خلیل‌زاد، دیدار نموده و در مورد صلح و انتخابات بحث و گفت‌وگو کردند.

آقای گیلانی در صفحه تویترش نوشته است:«من با آقای زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا، برای صلح افغانستان و هیات همراش دیدار نموده در رابطه با آغاز دوباره روند مذاکرات صلح میان آمریکا و گروه طالبان و انتخابات افغانستان صحبت کردیم»

نسیم غفوری، استاد دانشگاه در مورد سفرهای تازه زلمی خلیل‌زاد، برای آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح با طالبان به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت:«روند مذاکرات صلح میان آمریکا و گروه طالبان پیچیده‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم. شما دیدید که نتیجه «۹ دور» مذاکرات صلح قبلی آمریکا با طالبان، چه‌گونه خاموش و پایان یافت و هیچ اثر مثبتی از آن دیده نشد و نمی‌شود. این‌بار هم مانند گذشته اگر آمریکا بدون حضور نمایندگان حکومت افغانستان، باز هم به یک نتیجه برسند، بدانند که بی‌مفهوم و بی‌معنی مانند «۹ دور» گذشته خواهد بود».

آقای غفوری تاکید کرد:«باید آمریکا و به ویژه زلمی خلیل‌زاد، بدانند که بدون حضور نمایندگاه واقعی افغانستان، این روند ناکام است و باید پیش از آغاز مذاکرات صلح نمایندگان حکومت افغانستان مشخص شوند و در مذاکرات شرکت نموده خواسته‌ها و برنامه‌های مشخص مردم و حکومت افغانستان را برای نمایندگان طالبان و آمریکا عنوان کنند، بعد از آن اگر صلح کردند صلح واقعی و دائمی خواهد بود».

زلمی خلیل‌زاد، نمایند ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در گذشته ۹ دور گفت‌وگوهای صلح را با نمایندگان طالبان، بدون حضور نمایندگان حکومت افغانستان انجام داد است که در نتیجه به یک توافق نهایی دست یافتند و برای تائید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، منتظر ماند اما در اثر یک حمله انفجاری در کابل و کشته شدن یک ژنرال نظامی آمریکایی در این رویداد، ترامپ مذاکرات را با طالبان فسخ کرد اما بار دیگر خلیل‌زاد، تلاش دارد تا این روند را دوباره آغاز کند. باید دید که در این دور تازه مذاکرات صلح با طالبان، آیا نمایندگان حکومت افغانستان حضور خواهند داشت یاخیر.

بیشتر از