روسیه: صلح در افغانستان، به معنی صلح در منطقه است

لاوروف: مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد

SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

واسیلی نبزیا، نماینده دائمی دولت روسیه در سازمان ملل متحد، که روز گذشته (12 سنبله/شهریور) در مقر این سازمان صحبت می‌کرد، گفت که مسکو از روند مذاکرات صلح بین‌الافغانی و توافق‌نامه صلح برای افغانستان، بدون هیچ قید و شرط حمایت می‌کند و برقراری صلح و ثبات دائمی را در این کشور به نفع تمام کشورها به ویژه کشورهای منطقه می‌داند.

آقای نبزیا افزود: «صلح در افغانستان، صلح در منطقه است و دولت روسیه از هرگونه تلاشی که برای برقراری صلح در این کشور (افغانستان) صورت‌ گیرد، حمایت همه جانبه می‌کند». به گفته آقای نبزیا «دولت روسیه خواهان ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان است و در این عرصه‌ از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد».

این نماینده دائمی مسکو در سازمان ملل‌متحد، تاکید کرد: «‌دولت روسیه از فراهم‌سازی مذاکرات صلح بین‌الافغانی حمایت می‌کند و گفت‌وگوهای صلح را تنها راه حل برای مشکلات کنونی افغانستان می‌داند».

آقای نبزیا، همچنین از توافق‌نامه صلح استقبال کرد که میان نمایندگان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان نهایی شده است. او گفت: «مسکو از توافق‌نامه که میان آمریکا و طالبان نهایی شده، حمایت کرده؛ حتی بدون آن‌که بدانند که جزئیات آن چیست و یا چی کسی آن را آماده کرد است».

چندی پیش، در دیداری که سیاسیون افغان به رهبری حامد کرزی، رئیس جمهور پیشن افغانستان، در شهر مسکو با وزیر خارجه روسیه داشتند، سرگی لاوروف نیز خواستار خروج نظامیان خارجی از افغانستان شد و گفت: «ما خواهان بیرون رفتن تمام نیروهای خارجی از این کشور (افغانستان) هستیم. ما از همه‌ی طرف‌ها، که تمام نیروهای اجتماعی و سیاسی را شامل‌ باشد، می‌خواهیم هر چه زودتر گفت‌وگوها را در مورد برقراری صلح در افغانستان آغاز کنند».

آقای لاوروف تاکید کرد: «روسیه مطمئن است که مشکل کنونی افغانستان راه حل نظامی ندارد و راه رسیدن به صلح، تنها از طریق ابزار سیاسی و دیپلماتیک ممکن است و باید در این عرصه‌ها‌ تلاش‌های زیادی صورت گیرد».

وقتی توافق‌نامه صلح که میان ایالات ‌متحده آمریکا و نمایندگان طالبان، نهایی شود، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، جزئیات توافق‌نامه را به رهبران حکومت وحدت ملی (غنی و عبدالله) می‌دهد. این موضوع، واکنش‌های جدی را برانگیخته است.

نه نفر از دیپلمات‌های بلند پایه آمریکا، از جمله پنچ تن از سفیران واشنگتن در کابل، طی یک مقاله‌ مشترک نوشتند: «پیش از آن‌که دیده شود، روند مذاکرات صلح با طالبان مثبت بوده یا خیر، آمریکا نباید تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند؛ چون این کار آمریکا، سبب می‌شود که جنگ‌های داخلی شبه «دهه ۹۰» دوباره شروع شود، نظام کنونی از بین برود و داعش در سراسر این کشور قلمرو خود را گسترش بدهد».

آنان تاکید کردند که خروج زودهنگام نظامیان آمریکایی از افغانستان، به گروه طالبان اطمنان خواهد داد که به پیروزی نظامی دست یافته‌اند و از گفت‌وگو و تفاهم با دیگر نیروهای سیاسی افغان، خودداری می‌کنند.

عبدالله ملک‌زاده، آگاه امور سیاسی گفت: « وضعیت سیاسی افغانستان، از آغاز روند مذاکرات صلح به این طرف، پیچیده٬تر از گذشته شده است. همه چیز گنگ و در ابهام کامل قرار دارد. معلوم نیست که آمریکا و طالبان روی چه چیزهایی باهم تفاهم کرده‌اند؟ حتا که رهبران حکومت وحدت ملی، همین اکنون که مسئولان درجه یک نظام هستند، نسخه‌ای از توافق‌نامه دو طرف (آمریکا و طالبان) را در دست‌رس ندارند. باید گفت، چیزی‌که ما را بیشتر در شک و تردید قرار می‌دهد، همین واکنش‌های زودگذر سیاسیون آمریکا و همسایه‌های افغانستان است. حالا روسیه (به همین) قناعت دارد، اما حتی برخی سیاسیون آمریکا در مورد این توافق‌نامه شک و تردید (دارند)!».

ملک‌زاده افزود: «آخرین حرف را که اکنون می‌توانم بزنم این است که آمریکا تصمیم دارد، مستقیم و یا غیر مستقیم، افغانستان را دوباره تحت هر نام و بیرق که باشد به گروه طالبان واگذار کند. این تنها تشویش من نیست؛ حتا سیاسیون و متحدان نزدیک آمریکا نیز چنین تشویش را دارند».

این واکنش‌ها در حالی ابراز می‌شود که دور نهم مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان پایان یافت است و دو طرف (آمریکا و طالبان) به توافق نهایی دست پیدا کرداند؛ توافقی که در یک قدمی امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار دارد.

بیشتر از