درآمد اغلب رانندگان اوبر و لیفت کم‌تر از حداقل میزان دست‌مزدها است

یک سوم رانندگان اوبر و لیفت متضرر می‌شوند

شرکت‌های اوبر و لیفت نتایج این تحقیق را نپذیرفته‌اند -  Mario Tama/Getty Images/AFP

طبق پژوهشی جدید درآمد رانندگان «اوبر» و «لیفت» از میزان حداقل دست‌مزدها پایین‌تر است.

مطالعات مرکز پژوهش‌ سیاست‌های زیست محیطی وابسته به دانشگاه «ام‌آی‌تی» می‌گوید رانندگان این دو شرکت به طور متوسط ۳.۳۴ دلار در ساعت عایدی داشته‌اند. این پژوهش نتیجه‌گیری می‌کند که حدود سه چهارم رانندگان این موسسات کم‌تر از میزان تعیین شده برای حداقل دست‌مزد درآمد داشته و حدود ۳۰ درصد از آن‌ها پس از کسر هزینه‌ها عایدی منفی دارند و متضرر می‌شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش نتیجه می‌گیرد که «سود حاصل از رانندگی (برای این موسسات) بسیار کم است.» این پژوهش شامل تعداد ۱۱۰۰ راننده و ریز هزینه‌های آن‌ها از جمله بیمه و سوخت بوده است.

با گسترش سریع به اصطلاح «اقتصاد گیک» (توضیح: کار مستقل و آزاد، در پروژه‌های موقت) آمریکایی‌ها بیش از پیش به مشاغل و عایدات حاصل از کار، بنابه ‌تقاضاهای مرحله‌ای و موقت سوق داده شده‌اند. منتقدان و برخی اقتصاددانان می‌گویند این بخش از اقتصاد کارگران را که اغلب مستقل بوده و در استخدام موسسه‌ای نیستند، از مزایا وعایدات کافی محروم می‌کند.

شرکت‌هایی از جمله «اوبر» ضمن رد این انتقادات می‌گوید که جذابیت کار براساس تقاضا در قابلیت انعطاف‌پذیری آن‌هاست. این شرکت خاطرنشان می‌کند، بسیاری از کسانی که در «اقتصاد گیک» کار می‌کنند، دارای منابع متعدد عایدی هستند. پژوهش «ام‌آی‌تی» حاکی از آن است که حدود ۸۰ درصد رانندگان این موسسات کم‌تر از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند.

«اوبر» ضمن زیر سؤال بردن متدولوژی این پژوهش، خاطرنشان می‌کند که پژوهش‌های مشابه حاکی از آن است که عایدات رانندگان این شرکت‌ها بسیار بالاتر از حداقل دست‌مزد است.

سخن‌گوی «اوبر» می‌گوید: «هرچند این گزارش جلب توجه می‌کند اما متدولوژی و نتیجه‌گیری آن ناقص است. ما با مؤلفین این گزارش تماس گرفته و نگرانی‌هایمان را با آن‌ها درمیان گذاشتیم و پیشنهاد کردیم به منظور بهینه کردن نگاه آن‌ها به این موضوع با هم همکاری کنیم.»

همین‌طور موسسه «لیفت» گفت که در بررسی مقدماتی این گزارش «برخی فرضیات مشکوک» وجود دارد.

الکساندرا لامانا، سخن‌گوی این شرکت گفت: «تعداد روزافزونی از مردم در سراسر کشور از لیفت به عنوان راه درآمدی قابل انعطاف استفاده می‌کنند. ما به تماس با راننده‌هایمان ادامه خواهیم داد تا به موفقیت آن‌ها کمک کنیم.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد