اوبر و هیوندای تاکسی هوایی راه‌اندازی می‌کنند

ظرفیت این تاکسی چهار نفر و سرعت آن به ۲۹۰ کیلومتر می‌رسد

این تاکسی در ارتفاع ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر از زمین پرواز خواهد کرد/AFP

شرکت‌های اوبر و هیوندای در ساخت ناوگانی از تاکسی‌های هوایی خودران همکاری کرده‌اند و امیدوارند که روزی آسمان شهرهای بزرگ، مملو از این وسیله نقلیه شود.

شرکت تاکسی اینترنتی اوبر، روز دوشنبه در همایش فناوری CES در لاس‌وگاس اعلام کرد که امسال از خدمات تاکسی هوایی خود به نام «اله‌ویت» رونمایی خواهد کرد و برنامه‌ریزی کرده است که این خدمات را از سال ۲۰۲۳ به طور تجاری عرضه کند.

قرار است مدل کامل این وسیله نقلیه هوایی شخصی (PAV) را این هفته در همایش مذکور رونمایی کنند. نمونه عملیاتی این وسیله نقلیه در دالاس، لس‌آنجلس و ملبورن آغاز به کار خواهد کرد.

اوبر بی آن که هیچ گونه زمان‌بندی ارائه دهد، گفت که این وسیله نقلیه در ابتدا حالت آزمایشی دارد و در نهایت به صورت خودران خواهد شد.

هیوندای نخستین شرکت مهم خودروسازی است که این آرزوی دیرین اوبر را برای راه‌اندازی خدمات تاکسی هوایی جدی گرفته است. این شرکت خودروسازی کره جنوبی برای تولید وسیله نقلیه‌ای کاملاً برقی هدف‌گذاری کرده است که عمودی بلند می‌‌شود و فرود می‌آید، ظرفیت آن چهار مسافر است، و سرعت حرکت آن به ۲۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این تاکسی در ارتفاع ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر از زمین پرواز خواهد کرد و  مجهز به چترهایی است که در موارد اضطراری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

اریک آلیسون، رییس اوبر اله‌ویت، می‌گوید: «هیوندای نخستین شریک ما در حوزه وسایل نقلیه است که دارای تجربه تولید خودروهای مسافری در جهان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

« معتقدیم که هیوندای قابلیت آن را دارد که وسایل نقلیه هوایی اوبر را بسازد و با سرعتی که در صنعت هوافضا سابقه ندارد، وسایل نقلیه هوایی پرکیفیت و قابل اطمینان  در حجم بالا تولید کند تا هزینه مسافر در هر سفر کاهش یابد.»

هیوندای که بیش‌تر بابت تولید خودروهای متعارف‌تر صندوق‌دار و بی‌صندوق برای بازار انبوه شهرت دارد، مدعی است که وسیله نقلیه جدیدی که تولید می‌کند «تحولی در مفهوم ترابری شهری پدید خواهد آورد».

اوبر برای پدید آوردن فناوری لازم برای به قول ناسا «تحرک هوایی شهری»، با این سازمان فضایی و شمار دیگری از سازندگان همکاری می‌کند.

طرح اله‌ویت اوبر هم اکنون در نیویورک خدمات حمل مسافر با بالگرد ارائه می‌دهد و با بویینگ در حال همکاری برای نوع دیگری از تاکسی هوایی است.

اما به گفته اریک آلیسون، رییس اوبر اله‌ویت، طرح مشترک با هیوندای تحول جدیدی است، زیرا این غول خودروسازی می‌تواند با سرعتی تاکسی هوایی تولید کند که در صنعت هوافضا نظیر ندارد. او می‌گوید، چنین حجم بالایی برای تحقق شبکه‌ای در مقیاس بزرگ ضروری است.

چنین شبکه‌ای احتمال دارد با مجموعه‌ای از موانع بالقوه روبه‌رو شود که مته بر خشخاش گذاشتن مراجع تنظیم مقررات، از جمله آن‌ها است. زمینه‌سازی لجستیکی برای فرود آمدن و برخاستن تاکسی هوایی در نواحی شهری متراکم نیز مشکل‌ساز است.

با توجه به آن که تغییر عادات مصرف‌کنندگان، لرزه بر اندام صنعت خودرو انداخته است، خودروسازانی مانند هیوندای باید به تصمیم‌گیری‌های بزرگی تن دهند. همزمان با دوری گزیدن از خودروهای دارای سوخت فسیلی، شهرنشینان نیز به طور فزاینده‌ای از فکر مالکیت خودرو منصرف می‌شوند و به سراغ اجاره کردن یا مالکیت اشتراکی خودرو می‌روند.

© The Independent

بیشتر از جهان