پس از سی سال، ژاپن صید تجاری نهنگ را از سر می‌گیرد

ناوگانی از کشتی‌های صیادی برای صید نهنگ‌های نوک بلند و نهنگ‌های مینک راهی آبهای ژاپن شده‌اند.

پس از سه دهه که از زمان اجرای عملی تعلیق بین‌المللی صید تجاری نهنگ می‌گذرد، ژاپن از این موافقتنامه بیرون آمده و از ماه آینده صید این گونه جانوری را از سر خواهد گرفت.

ژاپن در سال ۱۹۸۲ به کمیسیون بین‌المللی صید نهنگ پیوست و عملیات صید تجاری نهنگ را در سال ۱۹۸۶ متوقف کرد.

از آن زمان ژاپن به صید نهنگ‌ ادامه می‌داد، اگرچه این صید‌ها به ظاهر فقط دلیل «علمی» داشتند.

به گزارش ژاپن تایمز ناوگانی متشکل از پنج کشتی صیادی قرار است برای اولین صید تجاری نهنگ در اول جولای راهی آب‌های این کشور شوند.

برنامه آنها به این صورت است که این کشتی‌ها به طور جداگانه طی مدت دو ماه در آب‌های ژاپن در منطقه مینامیبوسو در نزدیکی توکیو نهنگ‌های نوک بلند را صید خواهند کرد.

در پایان ماه آگوست، این ناوگان همگی در آب‌های منطقه کوشیرو در شمال شرقی کشور به یکدیگر خواهند رسید و در آن زمان نهنگ‌های مینک (نهنگ‌های کوچک با بال‌های بزرگ) را صید خواهند کرد.

اگرچه ژاپن در فاصله نوامبر ۲۰۱۷ و مارس ۲۰۱۸، فقط به منظور صید «علمی» کشتی‌های خود را اعزام کرده بود، اما گزارش‌ها حاکی است که در این مدت ۳۳۳ نهنگ مینک صید شده است که در بین آنها ۱۲۲ نهنگ ماده باردار وجود داشته است.

ادعای ژاپن مبنی بر صید این جانوران برای مقاصد پژوهشی و علمی مورد انتقاد جامعه بین‌المللی قرار گرفته است که از آن به عنوان پوششی برای تداوم صید تجاری نهنگ استفاده می‌شود.

ژاپن مجوز صید نهنگ در آبهای بین‌المللی و یا آب‌های قطب شمال‌ (محلی که ژاپن در سال‌های اخیر اقدام به صید نهنگ کرده است) را ندارد.

به‌رغم بازگشت به صید تجاری نهنگ، درخواست برای گوشت نهنگ در ژاپن در پایین‌ترین سطح خود در طول تاریخ این کشور قرار دارد.

در دهه ۱۹۶۰ هر ساله حدود ۲۰۰٫۰۰۰ تن گوشت نهنگ در ژاپن به مصرف می‌رسید. این رقم در حال حاضر بر اساس اطلاعات دولت ژاپن نزدیک به ۵٫۰۰۰ تن در سال است. گزارش‌ها حاکی از این است که حدود یک‌هزار نفر نیز در این صنعت مشغول به کار هستند.

مدیر برنامه صلح سبز ژاپن هیسایو تاکادا گفته است: «اقیانوس‌های ما و اکوسیستم آنها به علت تغییرات اقلیمی، ماهی‌گیری صنعتی و آلودگی با پلاستیک شاهد افزایش دمای آب و اسیدی شدن آن بوده‌اند و این آب‌ها را مورد تهدید قرار داده‌اند. نهنگ‌ها به طور گسترده تحت تأثیر تغییر آب و هوا، آلودگی با پلاستیک، اکتشاف نفت و صید که همراه با ماهی‌گیری صنعتی است قرار گرفته‌اند. در حالی که حل این مشکلات نیازمند زمان است، تهدیدهایی نیز وجود دارند که می‌توانند فوراً متوقف شوند، مانند صید تجاری نهنگ. صید تجاری نهنگ توسط کمیسیون بین‌المللی صید نهنگ که دولت ژاپن نیز در برقراری آن کمک کرده است از سال ۱۹۸۶ ممنوع شده است.»

به گفته هیسایو تاکادا: «بسیار ناامید کننده است که ژاپن به علت از سرگیری صید تجاری نهنگ در حال از دست دادن اعتماد جامعه بین‌المللی است. صلح سبز دولت ژاپن را به ادامه اجرای قانون بین‌المللی فرا می‌خواند تا به اقدامات خود برای همکاری با جامعه بین‌المللی ادامه دهد.»

وی اضافه کرده است: «به منظور حفاظت از زندگی دریایی در برابر تهدیداتی همچون تغییر اقلیم و آلودگی آبها، ما نیازمند یک قرارداد جهانی قوی‌تر در مورد اقیانوسها هستیم تا به برقراری و گسترش مناطق امن دریایی در سراسر جهان در جهت رسیدن به هدف بین‌المللی حفاظت از ۳۰ درصد از اقیانوس‌ها تا سال ۲۰۳۰ دست یابیم.»    

© The Independent

بیشتر از اقتصاد