تارنمای لهستانی امکان تشخیص هر چهره‌ای را فراهم می‌کند

»پیم‌آیز» دقت جست‌وجو را با مقیاس پنج‌ستاره‌ای تعیین می‌کند

«اگر شخصی را دیدید که از او خوش‌تان آمد، می‌توانید از او عکس بگیرید و بفهمید چه کسی است. بعد برای او درخواست دوستی بفرستید.»-REUTERS/Thomas Peter

تارنمایی لهستانی به نام پیم‌آیز(PimEyes) مدعی است که با استفاده از روش تشخیص چهره می‌تواند هر شخصی را تنها بر اساس یک تک‌عکس بارگذاری شده‌اش، پیدا کند.

این تارنما دقت جست‌وجو را با مقیاس پنج‌ستاره‌ای تعیین می‌کند که بر مبنای آن، پایین‌ترین دقت دارای یک ستاره و بالاترین دقت دارای پنج ستاره است.

این شرکت تصویر تارنماهایی را که عکس‌های یافته شده در آن‌ها بارگذاری شده‌اند، بدون ارایه نشانی اینترنتی آن‌ها نمایش می‌دهد و نشانی اینترنتی را فقط در اختیار مشتریان خدمات پولی (روزی ۹.۷۹ پوند) قرار می‌دهد.

این تارنما در اشتراک پولی، ۲۵ مورد یافته شده را نیز با ارسال «خبردار» (alerts) به کاربر اطلاع می‌دهد، بدین معنا که هر شخص ممکن است از وجود ۲۵ عکس یافته شده در تارنماهای مختلف خبردار شود.

پدیدآوران نرم‌افزار، می‌توانند با قیمت‌بندی خاصی ماهی ۱۰۰ «خبردار» یافته شدن عکس دریافت کنند. طبق گزارش وان‌زیرو، در تبلیغات بازاریابی پیم‌آیز آمده است که در خدماتی که ارائه می‌دهد، حافظ حریم خصوصی است و جلو «سوء‌استفاده از عکس‌ها» را می‌گیرد، اما گوشزد کرده است که در مورد بارگذاری عکس‌های دیگران هیچ محدودیتی وجود ندارد.

طبق اخبار منتشره این تارنما می‌تواند برای نیروهای انتظامی در «تارنماهای قسمت تاریک شبکه» (darknet websites) نیز جست‌وجو کند و با همکاری شرکتی به نام پالیسکوپ، برای کارآگاه‌ها عکس‌یابی و پرونده‌یابی انجام می‌دهد.

دقیقاً مشخص نیست که تارنمای پیم‌آیز چگونه داده‌های تشخیص چهره را به دست می‌آورد یا با نیروهای انتظامی چگونه قراردادهایی دارد. این موضوع در گذشته پرسش‌برانگیز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل امسال شرکتی به نام کلیرویو ای‌آی که به نیروهای انتظامی خدمت تشخیص چهره ارائه می‌دهد، مورد رخنه‌گری داده‌ای (data breach) قرار گرفت و کل فهرست مشتریان آن به سرقت رفت.

شرکت خدمات نرم‌افزاری روسی فایندفیس هم که چنین خدماتی ارائه می‌دهد، در مورد کاربرد تشخیص چهره توضیحات نگران‌کننده‌ای داده است.

آلکساندر کاباکف، مؤسس این شرکت، گفته است: «اگر شخصی را دیدید که از او خوش‌تان آمد، می‌توانید از او عکس بگیرید و بفهمید چه کسی است. بعد برای او درخواست دوستی بفرستید.»

در پی اعتراضاتی که پس از مرگ جورج فلوید بر پا شده است، شرکت‌های بسیاری ارايه خدمات تشخیص چهره را متوقف کرده‌اند.

آی‌بی‌ام اعلام کرد که پدیدآوری نرم‌افزار عمومی تشخیص چهره را متوقف کرده است و آمازون هم به مدت یک سال برنامه تشخیص چهره خود به نام «بازشناسی» (Rekognition) را متوقف کرده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی