درخواست فعالین حقوق حیوانات: تجارت حیوانات وحشی را متوقف کنید

چین پولک مورچه‌خوار پولک‌دار را از لیست داروهای سنتی حذف کرد

یک مورچه‌خوار پولک‌دار در باغ وحش سنگاپور - ROSLAN RAHMAN / AFP

به گزارش رسانه دولتی چین، این کشور اعضای بدن مورچه‌خوار پولک‌دار را از فهرست داروهای سنتی حذف کرد. چنان که کنشگران می‌گویند این حرکت گامی ضروری برای کمک به حفظ این حیوان در خطر انقراض است.

مورچه‌خوار پولک‌دار در میان پستانداران رتبه اول قاچاق را در جهان دارد و گوشتش در چین و ویتنام غذای لذیذی به حساب می‌آید و طرفداران زیادی دارد. پولک این جانور نیز در طب سنتی و درمان‌های محلی کاربرد دارد.

جثه این جانور به اندازه گربه خانگی است و تنها پستاندار پولک‌دار است. طبق قوانین بین‌المللی هر هشت گونه این مورچه‌خوار جزو گونه‌های حفاظت شده است اما تجارت غیرقانونی آن به طور روزافزون ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش روزنامه هلث تایمز این هفته مقامات بهداشت و سلامت به علت «شکار بی‌رویه»، پولک مورچه‌خوار پولک‌دار را از آخرین ویراست دارونامه چین حذف کرد. این دارونامه فهرستی تأییدشده از داروها ودرمان‌های سنتی است.

پیتر نایتز مدیر عامل مؤسسه وایلد اید گفت این حرکت «بهترین اقدام مستقلی بود که می‌شد برای نجات مورچه‌خوار پولک‌دار از انقراض انجام داد.»

«حفاظت بیشتر همراه با تعطیلی فوری و کامل بازارهای حیوانات زنده وحشی و حذف بسیاری از گونه‌های وحشی از فهرست مواد غذایی در چین گام‌های بسیار مثبتی برای نجات مورچه‌خوار پولک‌دار سراسر جهان و کاهش احتمال انتقال بیماری توسط آن‌ها بوده است.

او افزود «و حالا این خبر جدید و ممنوعیت عملی خرید وفروش قانونی پولک این مورچه‌خوار آخرین حلقه زنجیره اقدامات حفاظتی این گونه از جانوران است.»

مؤسسه مردمی رفتار اخلاقی با حیوانات (پتا) از این تصمیم چین استقبال کرد اما خواستار اقدام عملی برای توقف خرید وفروش پولک مورچه‌خوار پولک‌دار در بازار سیاه نیز شد.

مدیر مؤسسه پتا الیزا آلن به ایندیپندنت گفت «مؤسسه ما این حرکت مهم چین در مبارزه با تقاضای پولک مورچه‌خوار پولک‌دار را تأیید می‌کند.»

«گرچه تا زمانی که فروش اعضای بدن جانوران در معرض خطر برای مصارف دارویی سودآور و پرطرفدار باشد هم‌چنان در بازار سیاه حیوانات وحشی را خواهند کشت.»

«از دولت چین می‌خواهیم استفاده از هرگونه مواد حیوانی برای مصارف دارویی را از قبیل پولک مورچه‌خوار، پوست الاغ برای ساختن ژلاتین، یا ادرار اسب برای ساختن پماد استروژن (پریمارین) ممنوع کند. این موضوع البته در غرب هم مشکل‌آفرین شده است.»

هفته پیش مقامات جنگلداری چین مورچه‌خوار پولک‌دار را در کنار پاندا و ببر جزو «حیوانات وحشی حفاظت‌شده درجه یک» یعنی در بالاترین ردیف حفاظتی قرار داد.

تجارت مورچه‌خوار پولک‌دار در چین ممنوع است اما برآورد صندوق جهانی حیات وحش نشان می‌دهد ۱۱۶ هزار ۹۹۰ تا ۲۲۳ هزار و ۹۸۰ رأس از آنان بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ کشته شده‌اند. ولی متخصصان می‌ترسند این ارقام صرفاً نشانگر نوک کوه یخ باشد.

فقط پارسال مقامات بیش از ۱۳۰ تن محصولات مرتبط با مورچه‌خوار پولک‌دار کشف و ضبط کردند. به ادعای گروه حفاظتی وایلد اید این مقدار محصول طبق برآوردها از ۴۰۰ هزار رأس مورچه‌خوار پولک‌دار به دست آمده است.

گیلبرت سیپ رییس بخش طب سنتی سازمان جهانی حفاظت از حیوانات خواستار ممنوعیت دائمی تجارت حیوانات وحشی شد. او گفت «تنها راه حل قطعی وحشی نگه داشتن حیوانات وحشی، پایان دادن به رنج حیوانات و از همه مهم‌تر جلوگیری از همه‌گیری‌های بزرگ» همین است.

غذای مورچه‌خوار پولک‌دار مورچه، موریانه و لیسه است. برخی محققان معتقدند بدن این مورچه‌خوار بستر رشد ویروس کووید ۱۹ است، ویروسی که گمان می‌رود پارسال در ووهان پدید آمده و از آن موقع کل جهان را فرا گرفته است.

در پی شیوع ویروس کرونا در اواخر پارسال، چین مصرف همه حیوانات وحشی را ممنوع کرد تا از شیوع‌ بیماری‌های دیگر جلوگیری کند اما بسیاری از تره‌بارها در این مدت دوباره باز شده‌اند.

اوایل امسال ایندیپندنت از نو خواستار ممنوعیت تجارت حیوانات وحشی شد تا به حفظ گونه‌های در معرض خطر کمک و از شیوع بیماری‌های دیگر در آینده جلوگیری کند.

دیوید اولسون مدیر حفاظت محیط زیست صندوق جهانی حیات وحش هنگ کنگ گفت «این اقدامات چین واقعاً اثرگذار خواهد بود. برداشتن این گام‌ها ضروری بود. اگر واقعاً می‌خواستیم از این حیوانات حفاظت کنیم باید حتماً این اقدامات انجام می‌شد.»

«بیشترین زمینه مصرف مورچه‌خوار پولک‌دار در طب سنتی چین و برای مصرف گوشت آن است. علت این تجارت غیرقانونی وسیع همین است.»

گزارش بیشتر از لوئیز بویل

© The Independent