مجسمه کریستف کلمب به دست معترضان به نژادپرستی سرنگون شد

معترضان در ویرجینیا این مجسمه را ابتدا سوزانده و سپس به دریاچه انداختند

تصور می‌شود که حدود ۱۰۰۰ نفر برای قدردانی از بومیان آمریکا در این تظاهرات شرکت کردند Instagram/@Michaelahatton + @804RRJA/via REUTERS 

درتظاهرات ضدنژادپرستی شب گذشته درویرجینیا مجسمه کریستف کلمب واژگون، در آتش سوزانده و سپس درون دریاچه انداخته شد.

 یادبود این سیاح ایتالیایی که تا شب سه‌شنبه در بایرد پارک ریچموند قرار داشت، با فریاد «نابودش کنید» پایین کشیده شد.

معترضان، این مجسمه یادبود ۹۳ ساله را با طناب پایین آورده، سپس به آتش کشیده و درون دریاچه ریچموند انداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچموند تایمز دیسپتچ گزارش می‌دهد که پایه بی‌نقش آن قبلا با اسپری رنگ مورد هدف قرار گرفته و رویش نوشته شده بود: «کلمب نماینده نسل‌کشی است»

تصور می‌شود که حدود ۱۰۰۰ نفر برای قدردانی از بومیان آمریکا در این تظاهرات شرکت کردند.

هنوز مشخص نیست که آیا تظاهرکنندگان بایرد پارک برای پایین کشیدن این مجسمه تقریبا ۲ و نیم متری از قبل برنامه‌ای داشتند یا خیر.

گزارش‌ها حاکی است که پلیس در محوطه پارک حضور نداشت اما یک هلی‌کوپتر پلیس که در منطقه پرواز می کرد، دیده شد.

گزارش‌های خبری ان‌بی‌سی۱۲ اظهار داشت که در تظاهرات روز سه‌شنبه، هنگام پایین کشیده شدن مجسمه به عکاسانش گفته شد که پارک را ترک کنند.

به گزارش تایمز دیسپچ، یک فعال اجتماعی به مردم گفت: «ما باید از جایی شروع کنیم که همه چیز آغاز شد، ما باید از مردمی شروع کنیم که از ابتدا در این زمین بودند.»

سفرهای دریایی کریستف کلمب به آن سوی اقیانوس آتلانتیک راه تمام قاره را برای استعمارگران اروپایی باز کرد و سیاحان ایتالیایی را به نماد مدرن خشونت و پیروزی برای بومیان آمریکایی تبدیل کرد. 

سرنوشت این مجسمه ریچموند، هم‌چون مجسمه ادوارد کولستون، تاجر بریتانیایی رقم خورد. هفته گذشته مجسمه کولستون را در تظاهرات گسترده و جهانی ضدنژادپرستی پایین آورده  و در بندر بریستول به آب انداختند.

تظاهرکنندگان و فعالان اجتماعی سراسر ایالات متحده از رهبران محلی خواستند تا یادبودهای جنجالی را که به افتخار رهبران مؤتلف برپا شده است، از میان بردارند.

فرماندار ویرجینیا رالف نورتمن هفته گذشته دستور داده بود تا  قبل از این‌که برنامه‌هایشان روز سه‌شنبه متوقف شود، یک مجسمه دیگر در ریچموند را از میان بردارند.

© The Independent

بیشتر از جهان