علایم رادیویی اسرارآمیز اعماق فضا با یک الگو تکرار می‌شوند

انفجارهای سریع رادیویی اولین بار در سال ۲۰۰۷ کشف شد

محققان تا کنون نتوانسته‌اند منشأ این انفجارها را ردیابی کنند- Handout / European Southern Observatory / AFP

پژوهشگران دریافته‌اند انفجارهای رادیویی که از اعماق فضا می‌آید، الگویی تکرارشونده دارد.

آنان در پی بررسی انفجارهای سریع رادیویی یا اف‌آربی ها دریافته‌اند که یک پرتو خاص با دوره تناوب خاصی تکرار می‌شود.

پژوهشگران امیدوارند از این الگو برای فهم بهتر این انفجارهای مبهم استفاده کنند. آنان تا کنون نتوانسته‌اند بفهمند منشأ این انفجارها چیست و تنها چیزی که به یقین می‌دانند این است که این انفجارهای بسیار کوتاه و قوی از جایی ناشناخته در اعماق فضا می‌آید.

این انفجارها در بازه‌ای حدوداً ۹۰ روزه رخ می‌دهد و پس از آن ۶۷ روز سکوت برقرار می‌شود. سپس این الگو تکرار می‌شود و در مجموع دوره‌ای ۱۵۷ روزه را رقم می‌زند که طی چندین سال ثابت بوده است.

از روی این الگوی بلندمدت می‌توان فهمید که این انفجارها ناشی از حرکت مداری و گردشی ستاره‌ای غول‌پیکر، ستاره‌ای نوترونی یا یک سیاهچالهاند.

کاستوب راجوید از دانشگاه منچستر و سرپرست این تحقیق جدید گفت «نتایج این بررسی هیجان‌انگیز است، چون این دومین منظومه‌ای است که معتقدیم می‌توان در آن این نوسانات را به شکل فعالیت انفجاری دید. با ردیابی دوره تناوب این انفجارها به یافتن منشأ آن‌ها نزدیکتر شدیم. دوره‌ بازگشت فعالیت آن‌ها می‌تواند نشان ‌دهد که ناشی از شکل‌گیری ستاره نوترونی نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انفجارهای سریع رادیویی اولین بار در سال ۲۰۰۷ کشف شد و دانشمندان ابتدا گمان می‌کردند وقوع این انفجارها ناشی از رویدادی است که یک بار رخ داده و تمام شده. اما در سال ۲۰۱۶ فهمیدند که انفجار سریع رادیویی ۱۲۲۲۰۲ در واقع تکرار می‌شود.

در پژوهش اخیر محققان با تلکسوپ‌های بانک جادرل منشأ این انفجارها را بررسی کردند. استفاده از این تلسکوپ‌ها امکان پایش منظم آن‌ها را در درازمدت فراهم کرد و نشان داد الگوی رؤیت این انفجارها در بلندمدت تکراری است.

بنجامین استپرز سرپرست طرح میرترپ با هدف شکار اف‌آربی‌ها با استفاده از تلسکوپ میرکت در آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای گفت: «این نتایج با پایش منظم انفجارها با استفاده از تلسکوپ لاول به دست آمد و ردیابی سکوت انفجارها درست به اندازه ردیابی رخدادشان مهم بود.»

انفجار سریع رادیویی ۱۲۱۱۰۲ تازه دومین منشأ شناخته شده اف‌آر‌بی‌ها است که چنین الگوی تکرارشونده‌ای دارد. بازه زمانی تکرار اولین آن‌ها بسیار کوتاهتر بود و کل دوره‌اش فقط ۱۶ روز طول می‌کشید.

© The Independent

بیشتر از زندگی