حکم اعدام برای جاسوس قاسم سلیمانی

سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید این فرد از درون سپاه قدس برای آمریکا و اسرائیل جاسوسی می‌کرده است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه از اعدام سیدمحمود موسوی در آینده نزدیک خبر داده است.

اسماعیلی، جرم آقای موسوی را افشای ترددهای قاسم سلیمانی برای آمریکا و اسرائیل اعلام کرده است: « وی در قبال اخذ دلار آمریکایی در حوزه‌های امنیتی نیروهای سپاه قدس جاسوسی می‌کرد و محل‌های تردد شهید سرلشگر قاسم سلیمانی را در اختیار دشمن قرار داده بود. این حکم تائید شده و به‌زودی اجرا می‌شود.»

کانال قرارگاه سایبری عمار، نزدیک به سپاه، می‌گوید جز قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، نفر سومی که در این تصویر دیده می‌شود، همان محمود موسوی‌مجد است. این موضوع بعدتر از سوی خبرگزاری تسنیم و حشدالشعبی عراق تکذیب شد

سخنگوی قوه قضائیه جزئیات بیشتری از سمت و جایگاه این فرد در سپاه قدس و نحوه دسترسی او به اطلاعات مربوط به سفرهای فرمانده سابق سپاه قدس اعلام نکرده است.

در میان نزدیکان قاسم سلیمانی در سال‌های اخیر، نام رئیس ستاد بازسازی عتبات خوزستان که نماینده علی خامنه‌ای در سپاه ولی‌عصر خوزستان هم بوده با نام جاسوس اعلام شده از سوی سخنگوی قوه قضائیه یکی است. حجت‌الاسلام سید محمود موسوی، متولی بازسازی حرم حضرت زینب و حرم حضرت علی در نجف است.

خبرگزاری فارس و باشگاه خبرنگاران جوان اندکی پس از اعلام این شباهت اسمی اعلام کردند که رئیس ستاد بازسازی عتبات، فردی نیست که  دستگیر و محکوم به اعدام  شده است.

رسانه‌های نزدیک به سپاه، ساعتی پس از اعلام خبر از سوی غلامحسین اسماعیلی تصویری از سید محمود موسوی در کنار حسین همدانی منتشر کردند که صورت آن محو شده است.

تصویر ادعایی رسانه‌های نزدیک به سپاه از سیدمحمود موسوی

حسین همدانی فرمانده اسبق سپاه محمد رسول‌الله در مهرماه سال ۱۳۹۴ در حلب سوریه کشته شد.

این رسانه‌ها درباره نقش احتمالی آقای موسوی در کشته شدن حسین همدانی نیز سکوت کرده‌اند.  قاسم سلیمانی در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ و در نزدیکی فرودگاه بغداد و با استفاده از پهپاد‌های تهاجمی ترور شد. ابومهدی المهندس، معاون حشد‌الشعبی و فرمانده کتائب حزب‌الله نیز در این حمله کشته شد.

مرکز رسانه قوه قضائیه هم بعد از پایان کنفرانس خبری سخنگویش بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت که «تمام مراحل قضایی پرونده جاسوس سیا و موساد مدتها قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی انجام شده است». قوه قضائیه در این بیانیه گفته که پرونده محمود موسوی ارتباطی با ترور فرمانده سابق سپاه قدس نداشته است.

قوه قضائیه بازداشت موسوی مجد را در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۷ و شعبه رسیدگی‌کننده را شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و نوشته است که حکم اعدام در تاریخ ۳ شهریور ۹۸ صادر و در تاریخ ۴ اسفند ۹۸  در تجدیدنظر مجددا تایید شده است. دیوان عالی کشور نیز در روزهای گذشته اجرای این حکم را تائید کرده است.

بلافاصله پس‌ازاین عملیات، تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی جاسوس‌های احتمالی در عراق و ایران آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نخستین روزهای پس از این حادثه حتی کادر پرواز هواپیمایی که سلیمانی را از دمشق به بغداد رسانده بود به ظن افشای حضور او در بغداد دستگیر و بازجویی شدند.

یک ماه پس از این عملیات، قیس خزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق در عراق، محمد حلبوسی، رئیس پارلمان این کشور را متهم کرد که برای آمریکا جاسوسی می‌کند و اطلاعاتی که او افشا کرده سبب ترور قاسم سلیمانی شده است.

در ایران اما بررسی‌ها برای یافتن فرد یا افرادی که ممکن است اطلاعات مربوط به قاسم سلیمانی را در اختیار آمریکا قرار داشته باشند در سکوت خبری انجام شد.

توضیح: این مقاله در روز انتشار به تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ با تصویر آقای سید محمود موسوی منتشر شده بود. تحریریه ایندیپندنت فارسی بلافاصله پس از آگاهی از این اشتباه که حاصل شباهت نام ایشان با آقای محمود موسوی بود (متهم نام برده شده توسط سخنگوی قوه قضاییه)، تصویر ایشان را حذف کرد. بابت این اشتباه پوزش می‌طلبیم.

بیشتر از