پس از تهدید مهاجران به ربودن خدمه کشتی، مالت به آن‌ها اجازه ورود داد

نخست وزیر این کشور می‌گوید: «نیم ساعت به ما وقت دادند تا تصمیم بگیریم»

عکس آرشیوی از یک کشتی در دریای مدیترانه، سپتامبر ۲۰۱۹- Alessandro SERRANO/AFP

مقامات جزیره مالت می‌گویند به‌رغم میل باطنی، اجازه ورود ۴۰۰ مهاجری را صادر کردند که سوار بر قایق بودند. گروهی از این مهاجران تهدید کرده بودند خدمه یک کشتی را گروگان می‌گیرند.

رابرت آبلا نخست‌وزیر این کشور گفت در پی تماس تلفنی مستقیم یکی از خدمه کشتی و درخواست کمکش دولت مجبور بود به سرعت وارد عمل شود.

او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «نیم ساعت به ما وقت دادند تا وارد عمل شویم وگرنه خدمه کشتی را می‌ربودند.»

نخست‌وزیر گفت مقامات تصمیم گرفتند برای این‌که مهاجمان را وادار به تسلیم کنند، به زور وارد کشتی نشوند چون ارتش هشدار داد بدین ترتیب ممکن است مهاجران و خدمه کشتی مجروح شوند.

دولت روز شنبه اعلام کرد به دنبال توافقی است که بتواند مهاجران را به جای دیگری در اروپا بفرستد و گفت تصمیم دارد به آنان اجازه ورود به خاک مالت را بدهد چون اوضاع داخل کشتی بسیار وخیم شده بود و اغتشاش‌ به وجود آمده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مهاجران از قایق‌های بسیار کهنه‌ای در شمال لیبی نجات یافته‌ و از آن‌جا راهی اروپا شده‌اند و درست نزدیک مرزهای آبی جزیره مالت در چهار قایق به سر بردند. برخی از آنان بیش از یک ماه است که آن‌جا هستند.

دولت مالت ضمن اصرار بر این که اسکله‌های این کشور به علت شیوع ویروس کرونا بسته است از اواخر آوریل شروع به سوار کردن مهاجران نجات‌یافته به قایق‌های گردش‌گری دربستی کرد.

دولت این جزیره هم‌چنین گفت مراکز پذیرشش پر شده‌اند و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بابت عمل نکردن به تعهدشان مبنی بر پذیرش مهاجران از جزیره مالت شکایت کرد.

آقای آبلا این گلایه قدیمی جزیره مالت از اتحادیه اروپا را تکرار کرد. او از بی‌اعتنایی این اتحادیه به مخمصه‌ای که مهاجران در آن گرفتارند و تنها گذاشتن کشورهایی که قایق مهاجران به آن‌ها می‌رسند برای حل مشکل انتقاد کرد.

نهاد پیش‌روی اروپا در زمینه حقوق بشر، اول هفته جاری از این کشور خواست اجازه دهد این چند صد مهاجر از قایق‌ها پیاده شوند.

دونیا میاتویچ عضو کمیساریای حقوق بشر شورای اروپا گفت: «شرایط بیش از ۴۰۰ نفری که در کشتی‌های خصوصی در آستانه مرزهای آبی جزیره مالت به سر می‌برند، ناپایدار است و این مساله نیاز به اقدام فوری دارد.

پیش‌تر به دلایل انسان‌دوستانه به زنان و کودکان اجازه پیاده شدن از کشتی‌ها را داده بودند.

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent

بیشتر از جهان