با هجوم ملخ‌ها در آفریقا، حدود پنج میلیون نفر در خطر گرسنگی قرار دارند  

پیش‌بینی می‌شود در سومالی بین ۵۰ الی ۷۰ درصد از محصول غلات از بین برود

موسسه خیریه‌ای در حال توزیع غذا در ژوهانسبورگ -  LONGARI / AFP

بنا به یک گزارش جدید، با تداوم از بین رفتن محصولات کشاورزی بر اثر«بدترین هجوم ملخ‌ها در یک نسل»، آلودگی منابع آب و میلیون‌ها خانواده آواره، نزدیک به پنج میلیون نفر در شرق آفریقا ممکن است در خطر قحطی و گرسنگی باشند. 

هجوم ملخها که اولین بار در ژوئن گذشته در منطقه ظاهر شد و از آن زمان چندین چرخه نسلی ملخ را پشت سر گذاشته، در حال تغذيه از صدها هزار هكتار زمین زراعی در دست‌کم هشت کشور است و وضع وخیم منطقه که پیشتر براثر سیل و شیوع ویروس کرونا تضعیف شده بود را بدتر کرده است. 

به گزارش کمیته نجات جهانی، طی جدی‌ترین حمله ملخ‌ها که در ۷۰ سال اخیر در شرق آفریقا بی‌نظیر بوده، یک دهم از جمعیت جهان می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. به گفته این کمیته، حدود چهار میلیون و ۹۰۰ هزار انسان ممکن است در معرض ناامنی غذایی در سطح یک بحران قرار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هجوم ملخ‌ها بیش از همه به سومالی آسیب رسانده، و کنیا، اتیوپی، اوگاندا و سودان جنوبی نیز به شدت آسیب دیده‌اند. 

کمیته نجات جهانی هشدار داده است که دور دیگری از چرخه حیات ملخ‌ها، ممکن است جمعیتی هشت هزار بار بزرگتر از نسل اول را تولید کند. این نهاد امدادی خواستار افزایش تدابیر پیشگیرانه برای توقف از بین رفتن زمین‌های زراعی و انتشار این حشرات در غرب آفریقا و مرز هند-پاکستان شد. 

باری شوری، مدیر ارشد احیای اقتصادی برای کمیته نجات جهانی، گفت: «ملخ صحرایی خطرناک‌ترین آفت مهاجر جهان است.» 

او گفت:‌ «بدترین هجوم این ملخ‌ها در۷۰ سال اخیرهمراه شده است با خشکسالی و سیل؛ و حالا پاندمی کووید-۱۹ که جلوی کار کردن و کشاورزی مردم را گرفته و خطری جدی برای امنیت غذایی ایجاد کرده است.» 

«بدون افزایش فوری تدابیر پیشگیرانه، ممکن است در آستانه چنان قطحی قرار بگیریم که تاکنون تجربه نکرده‌ایم.» 

یک گله ملخ در حد یک سوم مایل مربع، می‌تواند غذایی معادل خوراک ۳۵ هزار انسان در روز را بخورد. این حشرات می‌توانند روزانه حدود ۱۴۴ کیلومتر حرکت کنند و معادل وزن بدن خود را در محصولات کشاورزی بخورند. 

در سومالی که هنوز به طور کامل از عوارض خشکسالی و سیل گسترده بهبود نیافته، بیش از نیمی از جوامع تحت حمایت کمیته نجات جهانی تحت تاثیر هجوم اخیر ملخ‌ها قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود که سه و نیم میلیون نفر در این کشور، در صورت عدم مداخله فوری، با بحران غذا مواجه شوند و ۵۰ الی ۷۰ درصد از محصول غلات از بین برود. 

ساحل فرح، معاون کمیته مقاومت جامعه در سازمان دوکول، که یک سازمان شریک کمیته نجات جهانی است گفت:‌ «این بدترین هجوم ملخ‌ها در نسل ماست که چراگاه‌ها و مراتع را ویران کرده، منابع آب را آلوده کرده و بسیاری از خانوارهای دامدار را آواره کرده است.»

«بدترین بخش این هجوم این است که ما ظرفیت مهارش را نداریم و تاکنون، هیچ حمایت خارجی دریافت نکرده‌ایم.» 

ماه گذشته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد گفت که پیشرفت‌های چشمگیری در مقابله با تعرض ملخ‌ها در شرق آفریقا صورت گرفته و حدود ۷۲۰ هزار تن غلات در مقابل هجوم آفت‌های مهاجر در ده کشور نجات داده و حفظ شد، ‌که برای سیر کردن پنج میلیون نفر در سال کافی است. 

با این حال، کو دانگیو، مدیر این سازمان تاکید کرد که هنوز برای رفع بحران امنیت غذا به اقدامات بیشتری نیاز است. او گفت:‌ «پیشرفت‌های ما چشمگیر بوده است، اما نبرد طولانی است و هنوز تمام نشده است. افراد بیشتری در خطر از دست دادن زندگی خود هستند و امنیت غذایی در ماه‌های آینده وخیم تر خواهد شد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان