تهرانی‌ها ۸۰ درصد فقیرتر شدند

خط فقر در تهران چهار و نیم میلیون تومان شده است

در اردیبهشت ماه واحد اطلاعات اکونومیست در هفتادمین گزارش سالانه هزینه‌های زندگی خود نوشت شهر تهران به یک‌صد و ششمین شهر گران جهان تبدیل شده است - AFP

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید خط فقر خانوارهای چهار نفره در شهر تهران چهار و نیم میلیون تومان شده است.

در گزارش منتشر شده از این مرکز آمده است که طی دو سال اخیر خط فقر تهرانی‌ها، از ۲٫۵ میلیون تومان به ۴٫۵ میلیون تومان رسیده این یعنی ۸۰ درصد افزایش داشته است.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد نرخ تورم بالا در سال‌های اخیر منجر به رشد قابل توجه خط فقر در شهر تهران و سایر نقاط کشور شده است.

کاهش قابل توجه درآمد سرانه نیز منجر به رشد نرخ فقر در سال‌های اخیر در ایران شده است و اطلاعات موجود نشان از روند فزاینده این متغیر در سال‌های ۹۸ و ۹۹ دارد.

پیش‌تر «اعتمادآنلاین» نوشت، خط فقر در اردیبهشت ماه ۹۸ هشت میلیون تومان بوده است اما متاسفانه در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خط فقر برای یک خانواده چهار نفره به مرز ۹ میلیون تومان نزدیک شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آذرماه ۹۸ سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خط فقر در ایران را ۷ میلیون تومان دانست. خانم جلودارزاه دلیل آن را چاپ اسکناس بدون پشتوانه عنوان کرده بود. این نماینده مجلس گفته بود: «بهتر است با مردم با صداقت برخورد کنیم و به رفع نیازهای اساسی آن‌ها فکر کنیم نه به فریب دادن‌شان.»

پیش‌تر نیز مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد ۴۰ درصد مردم در ایران زیر خط فقرند و سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با رد این موضوع این تعداد را ۵۵ درصد اعلام کرد.

در سال ۹۷ نیز عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفته بود در سطح ملی ۱۹ میلیون نفر جمعیت شهری در فقر مطلق زندگی می‌کنند که یک سوم جمعیت شهری ایران و یک چهارم کل جمعیت ایران را شامل می‌شود.

گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز فقر مطلق را ناتوانی در کسب حداقل استاندارد زندگی تعریف کرده است؛ «فقر مطلق عدم دسترسی به حداقل‌های معیشت در جامعه است که با توجه به تفاوت هزینه‌های زندگی در مناطق مختلف کشور متفاوت است.»

از جمله حداقل‌های معیشت یکی مساله مسکن است که با افزایش قیمت چشم‌گیری در سال‌های اخیر روبه‌رو بوده است.

آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید متوسط قیمت مسکن طی مرداد ۱۳۹۲ حدود ۳٫۸ میلیون تومان بوده که با رشد حدود ۴٫۵ برابری در اردیبهشت سال ۹۹ به ۱۷ میلیون و ۶ هزار تومان افزایش یافته است. متوسط قیمت مسکن از مردادماه ۹۲ تا اردیبهشت ماه امسال ۳۴۳٫۵۵ درصد افزایش یافته است.

میزان دست‌مزدها نیز بر نوع معیشت مردم اثرگذار است. براساس ابلاغیه وزارت کار در ایران حقوق کارگران زیر ۳ میلیون برای سال ۹۹ تصویب شده است. یعنی دست‌مزدی که زیر خط فقر است.

براساس آمار مرکز آمار ایران بیش از ۲۶ میلیون نفر کارگر در بخش‌های صنعت، معدن، خدمات، کشاورزی و خدمات اداری و بانکی، مشغول به کارند.

تورم و افزایش نرخ ارز نیز از دیگر مباحث اثرگذار بر این موضوع است.

سال گذشته پیش‌بینی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از تورم در سال ۹۹، رقمی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد را نشان داد که بدون درنظرگرفتن شرایط کرونا و بحران اقتصادی پیش آمده به واسطه آن بوده است.

در عین حال نرخ ۱۰٫۸ درصدی بی‌کاری در کشور که فشار بیشتر معیشتی بر خانوارهای ایرانی را به همراه خواهد داشت از عوامل اثرگذار بر میزان فقر مردم خواهد بود. بدون شک بی‌کاری اثر بیشتری بر تهران خواهد داشت؛ شهری که به عنوان مقصد جویندگان کار برای مهاجرت و زندگی مقصد ساکنان سایر شهرها و روستاها بوده است.

در اردیبهشت ماه واحد اطلاعات اکونومیست در هفتادمین گزارش سالانه هزینه‌های زندگی خود نوشت شهر تهران به یک‌صد و ششمین شهر گران جهان تبدیل شده است. براساس رتبه‌بندی اکونومیست رتبه تهران نسبت به سال گذشته ۱۴ درجه افزایش داشته است. تهران در فهرست  شهرهای آسیایی از برخی شهرهای اروپایی و آمریکایی سبقت گرفته است.

شاخص هزینه‌های زندگی در تهران ۵۲ تعیین شده؛ به این معنا که متوسط هزینه زندگی در تهران تقریباً نصف شهر نیویورک بوده است. این شاخص در مقایسه با سال قبل شش واحد افزایش داشته است.

بیشتر از