مصرف آزمایشی ایبوپروفن برای درمان مشکلات تنفسی بیماران کرونایی

محققان می‌گویند اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد مدت بستری شدن در بیمارستان کاهش می‌یابد

شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد بین مصرف ایبوپروفن و تشدید نشانگان ویروس کرونا پیوندی وجود دارد- Douglas Magno / AFP

در بریتانیا درمان مشکلات تنفسی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان را با تجویز ایبوپروفن مورد آزمایش قرار داده‌اند.

کارشناسان امیدوارند که بتوانند با نوع اصلاح شده این داروی ضدالتهاب و مسکن، به رفع مشکلات تنفسی بیمارانی کمک کنند که دارای نشانگان جدی‌تر ویروس کرونا هستند، اما به درمان در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز ندارند.

به نیمی از بیماران حاضر در این آزمایش علاوه بر درمان عادی‌شان این دارو را می‌دهند و نیمی دیگر فقط تحت درمان استاندارد قرار می‌گیرند تا بتوان اثربخشی این درمان را تجزیه و تحلیل کرد.

این درمان در اختیار عموم مردم قرار نمی‌گیرد.

در این آزمایش از ایبوپروفن مایع استفاده خواهند کرد و نه از قرص‌های ایبوپروفن که در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها می‌فروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق تحقیقاتی که قبلاً در مورد حیوانات انجام گرفته ایبوپروفن می‌تواند در رفع نشانگان تنش شدید تنفسی اثربخش باشد، نشانگانی که در بیماران جدی کووید۱۹ هم به چشم می‌خورد.

گروهی از محققان بیمارستان گای و سنت توماس لندن و کینگز کالج لندن(کی‌سی‌ال) امیدوارند که در صورت موفقیت‌ این درمان بتوان دستگاه تنفس مصنوعی را از بیماران جدا کنند و مدت بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهند.

ماتیو هاتاپف یکی از اعضای این گروه و استاد ارشد کینگز کالج لندن می‌گوید: هدف از این رویکرد درمانی، ابتکاری برای رسیدن سریع‌تر به درمانی جدید و مهم است.

«با توجه به ارزانی و در دسترس بودن این دارو اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد برای بهداشت عمومی جهانیان ارزش زیادی دارد.»

میتول مهتا که او هم استاد ارشد کینگز کالج لندن است می‌گوید: باید آزمایش انجام بدهیم تا مشخص شود شواهد واقعاً با آن چه انتظار داریم منطبق است یا خیر.

در اوایل جهان‌گستری کرونا برخی و از جمله وزیر بهداشت فرانسه در مورد مصرف ایبوپروفن برای درمان کووید۱۹ ابراز نگرانی کردند و می‌گفتند به بیماری دامن می‌زند.

اما طبق بررسی کمیسیون داروهای بشری شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد بین مصرف ایبوپروفن و تشدید نشانگان ویروس کرونا پیوندی وجود دارد.

سازمان خدمات ملی بهداشت بریتانیا هم رسماً توصیه کرده برای درمان نشانگان معتدل کووید ۱۹ ابتدا از پاراستامول استفاده کنند.

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان