در تسکین درد مبتلایان به کرونا؛ ایبوپروفن یا استامینوفن؟

در حال حاضر درمان کووید-۱۹ به تسکین عوارض آن محدود می‌شود

قبلا گفته شده بود که مبتلایان به کرونا نباید از داروهای ضد التهاب استفاده کنند-Reuters

در حال حاضر تست‌های کرونا تنها در اختیار کارکنان نظام درمان عمومی بریتانیا و کسانی که در خانه‌های سالمندان و مراکز خدمات اجتماعی در خط مقدم مبارزه با ویروس هستند و خانواده‌های آن‌ها، قرار داده شده است.

دولت می‌گوید هدف نهایی انجام دست‌کم ۱۰۰ هزار آزمایش کرونا در روز است، هرچند تارنمای مربوط به تست‌های کرونا در ابتدا با اشکالات متعددی روبه‌رو شده است.

اما دولت در مورد سایر شهروندان می‌گوید اگر مبتلا به عوارضی از جمله تب و سرفه شوند باید به مدت هفت روز در خانه مانده و از تماس با خطوط کمک‌های فوری، اورژانس بیمارستان‌ها و پزشک عمومی خودداری کنند.  

نظام درمان عمومی بریتانیا توصیه می‌کند که اگر دچار دو عارضه عمده کووید۱۹ از جمله تب بالا و سرفه‌های ممتد هستید، می‌توانید از تارنمای کمک‌های فوری (در بریتانیا اورژانس ۱۱۱) استفاده کنید.

در حال حاضر درمانی برای بیماری کووید۱۹ چه در بیمارستان، چه محل دیگری وجود ندارد و درمان تنها به تسکین عوارض آن محدود می‌شود.

بنابراین چه باید بکنید اگر دچار عوارض کرونا شده‌ا‌ید و درخانه منتظر گذر از بیماری هستید؟

نظام درمان عمومی بریتانیا توصیه می‌کند خود را در قرنطینه قرار داده و از استفاده از آنتی‌بیوتیک خودداری کنید، زیرا آنتی‌بیوتیک روی ویروس کارگر نیست.

در عوض، نوشیدن آب فراوان، خواب در اتاقی جدا از سایر اعضای خانه، شستن مرتب دست‌ها و مصرف داروهای مسکن برای آرام کردن عوارض کووید۱۹ توصیه شده است. 

در روز ۱۷ مارس، سِر پاتریک والانس، مشاور ارشد دولت در أمور علمی گفت «صلاح» این است که بیماران مبتلا به ویروس کرونا از مصرف داروی مسکن «ایبوپروفن» خودداری کنند.

پیش‌تر، مقامات پزشکی فرانسه نیز اعلام کرده بودند بیماران نباید از داروهای ضد التهاب از جمله ایبوپروفن استفاده کنند، اما در صورت لزوم می‌توانند مسکن پاراستامول (استامینوفن) مصرف کنند که حاوی مواد ضد التهاب نیست. 

اما از آن هنگام تاکنون نظام درمان عمومی بریتانیا توصیه‌هایش را در مورد استفاده از پاراستامول و ایبوپروفن در هنگام عوارض کرونا به روز نکرده است.

پس آیا مصرف ایبوپروفن برای تسکین عوارض کووید ۱۹ جایز است؟

چه ارتباطی میان پاراستامول (استامینوفن) و ایبوپروفن با کووید ۱۹وجود دارد؟

الیویه ورَن، وزیر بهداشت فرانسه در توئیتی نوشته است: «مصرف داروهای ضد‌التهاب می‌تواند عفونت را تشدید کند. اگر تب دارید، پاراستامول مصرف کنید. اگر هم اکنون داروی ضد‌التهاب مصرف می‌کنید، با پزشکتان تماس بگیرید.»

روشن نیست آیا توئیت ورن، بر شواهد موجود در موارد کووید۱۹ فرانسه مبتنی بوده یا بر اساس مطالعات عمومی‌تری است که پیش‌تر تجویز و مصرف داروهای ضد التهاب (موسوم به ان اس آی دی) را بخاطر قابلیت‌شان در تضعیف سیستم ایمنی بدن، منع کرده بود. نظر کلی این است که این‌گونه داروها می‌توانند در زمانی که بدن در حال مبارزه با ویروس کروناست، خطرناک باشند.

پس این سئوال مطرح می‌شود که آیا افراد مظنون به آلودگی کرونا می‌توانند به جای داروهای ضد التهاب از پاراستامول استفاده کنند؟ و اگر داروی ضد التهاب مصرف کنید، آیا برایتان مشکل ساز خواهد شد یا تنها تاثیر کمتری در التیام عوارض بیماری دارد؟

آیا پاراستامول (استامینوفن) از ایبوپروفن بهتر است؟

سازمان بهداشت عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) به ایندیپندنت گفت در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد ایبوپروفن و کووید ۱۹ وجود ندارد که به مردم توصیه کنیم از آن استفاده نکنند. 

 سخنگوی این سازمان گفت: «در حال حاضر هیچ شواهد علمی وجود ندارد که مصرف ایبوپروفن، خطر ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش داده یا بیماری را وخیم‌تر می‌کند. همچنین شواهدی در دست نیست که استفاده از این دارو برای دیگر عفونت‌های دستگاه تنفسی خطرناک است.»

سازمان بهداشت عمومی انگلستان می‌افزاید افرادی که برای عارضه‌های دیگرشان از داروهای ضد التهاب استفاده می‌کرده‌اند باید به مصرف آن‌ها ادامه دهند.

دکتر روپرت بیل، رئیس بخش سلول‌شناسی بیماری‌های عفونی در انستیتوی فرانسیس کریک، ضمن تایید این که «دلیل مضاعف و قابل قبولی برای اجتناب از داروهای ضد‌التهاب برای کووید ۱۹ وجود ندارد» گفت: «بیمارانی که از کورتُن یا داروهای استروئید استفاده می‌کنند نباید مصرف آن‌ها را بدون توصیه پزشک متوقف کنند.»

روز ۱۴ آوریل، تارنمای دولت بریتانیا پژوهش‌هایی مرتبط با مصرف این دو دارو را به روز کرد و نوشت: «گروه کارشناسان کمیسیون داروهای ویژه انسان (سی اچ ام) به این نتیجه رسیده است که در حال حاضر شواهد لازم برای مرتبط دانستن استفاده از ایبوپروفن یا داروهای ضد‌التهاب بدون استروئید با مستعد بودن به ابتلا به کووید ۱۹ یا وخیم‌تر کردن عوارض این بیماری وجود ندارد.»  

آیا استفاده از ایبوپروفن برای بیماری کووید۱۹ خطرناک است؟

سازمان بهداشت عمومی انگلستان در حال حاضر هیچ شاهدی بر این که ایبوپروفن عوارض کووید۱۹ را تشدید می‌کند، دردست ندارد.

اما دکتر تام وینگفیلد، استاد ارشد و مشاور افتخاری دانشکده بیماری‌های حاره‌ای دانشگاه لیورپول می‌گوید احتمالا پاراستامول به ایبوپروفن مزیت دارد زیرا مصرف بلندمدت آن عوارض جانبی کمتری به همراه دارد.

دکتر وینگفیلد می‌گوید: «در بریتانیا، پاراستامول در مجموع برای تسکین عوارض عفونت از جمله تب، به داروهای ضد التهاب بدون استروئید مثل ایبوپروفن ارجحیت دارد و این به این دلیل است که اگر پاراستامول طبق توصیه کارخانه سازنده دارو طبق زمان‌بندی و مقدار معین مصرف شود، احتمالا عوارض جانبی ایجاد نخواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظام درمان عمومی بریتانیا می‌گوید مصرف طولانی‌مدت داروهای ضد‌التهاب بدون استروئید می‌تواند عوارضی از جمله سوءهاضمه، زخم معده، سردرد، سرگیجه، بی‌حالی، آلرژی و در موارد نادر مشکلات کبدی و کلیوی ایجاد کند.

دکتر شارلوت وارن گَش، استاد اپیدمولوژی در دانشگاه بهداشت و بیماری‌های حاره‌ای لندن، تایید می‌کند که کسانی که با بیماری های مختلف دست به گریبانند باید در مصرف داروهای مسکن بدون استروئید احتیاط کنند. 

او می گوید: «در انگلستان، انستیتوی ملی بهداشت و تعالی خدمات درمانی، توصیه می‌کند (این‌گونه داروها) در کمترین مقدار و کوتاه‌ترین مدت استفاده شود تا از بروز عوارض منفی آن از جمله خونریزی جهاز هاضمه و مشکلات قلبی و کلیوی اجتناب شود.»  

آیا باید تنها از پاراستامول استفاده کنیم؟

هم دکتر وینگفیلد و هم دکتر وارن گَش می‌گویند روشن نیست توصیه الیویه ورن، وزیر بهداشت فرانسه درباره تعویض دارو از ایبوپروفن به پاراستامول بر چه اصلی استوار بوده است و این که آیا او تنها «یک توصیه مفید کلی» را دنبال می‌کرده یا داده‌هایی خاص بر مبنای موارد ابتلا به کووید۱۹ را در نظر داشته است.

وارن گش می‌گوید: «برای کووید ۱۹، پژوهش‌های بیشتر در مورد اثرات داروهای ضد التهاب بدون استروئید، بر افرادی لازم است که با بیماری‌های متفاوت دیگری که تعیین‌کننده شدت بیماری کروناست، دست به گریبانند.»

در حال حاضر، سازمان درمان عمومی انگلستان می‌گوید مردم نباید نگران استفاده از ایبوپروفن باشند: «اکثر مبتلایان به ویروس کرونا عوارض ملایمی دارند و برخی دیگر برای تسکین تب، سردرد و دیگر دردها نیازمند مصرف داروهایی از جمله پاراستامول یا ایبوپروفن هستند. همواره دستورالعمل استفاده از داروها را دنبال و از مقدار تجویز‌شده تجاوز نکنید.» 

نظام درمانی بریتانیا نیز در روز ۱۶ آوریل راهنمای خود را در مورد مصرف پاراستامول و ایبوپروفن به‌روز کرده و در تارنمای خود نوشت: «کمیسیون داروهای خاص انسان، اکنون تایید می‌کند که شواهد روشنی دال بر اینکه مصرف ایبوپروفن برای تسکین عوارض کووید ۱۹ از جمله تب شدید، بیماری را تشدید می‌کند، وجود ندارد.»

«می‌توانید برای تسکین عوارض ویروس کرونا از پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید. توصیه می‌کنیم ابتدا پاراستامول مصرف کنید که عوارض جانبی کمتری از ایبوپروفن دارد و گزینه امن‌تری برای اکثر مردم است.»

نظام درمان عمومی بریتانیا می‌افزاید مردم باید «همواره دستورالعمل داخل جعبه دارو را دنبال کنند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی