هشدار درباره شیوع دوباره کرونا در هنگامه اعتراضات سراسری آمریکا

«این شرایط بستری آماده برای شیوع هر چه بیشتر ویروس کروناست»

بسیاری از شهرهای آمریکا در روزهای گذشته شاهد تظاهرات گسترده مردم علیه پلیس بوده‌اند- Bridget BENNETT / AFP

کارشناسان اخطار دادند اعتراضات سراسری ایالات متحده آمریکا در اعتراض به مرگ جرج فلوید ممکن است گام بزرگی به عقب در کنترل و قرنطینه ویروس کرونا در سطح کشور باشد.

دکتر کیتی پاساراتی، مدیر پزشکی بخش جلوگیری از بیماری‌های مسری در بیمارستان اتریوم شهر شارلوت در ایالت کارولینای شمالی به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «این اتفاقات در سطوح مختلف باعث به هم ریختن اعصاب من می‌شود.»

او افزود: «این شرایط بستری آماده برای شیوع هر چه بیشتر این ویروس است. واقعا قلب آدم را به درد می‌آید.»

تظاهرات ملی، تجمع و شورش در چندین ایالت آمریکا بابت اعتراض مردم به کشته شدن جورج فلوید مرد سیاه‌پوست غیرمسلح به دست پلیس شهر مینیاپولیس است که او را از روی گردن با زانوی خود برای مدتی طولانی روی زمین خواباند و مانع نفس کشیدنش شده بود.

خشم حاصل از مرگ آقای فلوید طی هفته گذشته افزایش یافته و بسیاری از اعتراضات شاهد حضور دسته‌های چند صد نفری و حتی چند هزار نفری شهروندان در کنار یکدیگر بوده‌اند.

برخی از ایالات آمریکا هنوز قوانینی علیه مراسم و گردهمایی‌های پرتعداد دارند چرا که چنین مراسمی باعث می‌شود این ویروس به راحتی در کشور شیوع یابد.

کووید-۱۹ بیماری تنفسی است که تاکنون باعث مرگ بیش از صد هزار نفر در ایالات متحده شده است و به نظر می‌رسد بیشتر از همه از راه تماس نزدیک، عطسه، سرفه و فریاد زدن منتقل شود.

کیشا لنس باتومز، شهردار آتلانتا روز یک‌شنبه گفت: «اگر شب گذشته در تظاهرات شرکت کرده‌اید احتمالا در هفته جاری باید برای ویروس کرونا آزمایش دهید.»

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، او در مصاحبه خبری خود افزود: «در حال حاضر یک بیماری عالم‌گیر در آمریکا وجود دارد که نرخ مرگ آن در میان افراد سیاه‌پوست و رنگین‌پوست بیشتر است.»

اطلاعات به دست آمده از آغاز شیوع این بیماری نشان می‌دهد شهروندان آفریقایی-آمریکایی بیشتر از سایرین و بدون تناسب، هم از نظر آمار ابتلا و هم از نظر نرخ مرگ‌ومیر، تحت تاثیر این ویروس قرار می‌گیرند.

دکتر بن سینگر، استادیار دانشکده پزشکی فینبرگ در واحد بیماری‌های ریوی و مراقبت ویژه دانشگاه نورث‌وسترن در شهر شیکاگو به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «ریشه نابرابری بهداشتی و سلامتی براساس وضعیت اجتماعی-اقتصادی و نژاد فرد، ریشه‌‌ای طولانی و عمیق است که شامل وجود بیماری‌های سلامتی از قبل در این افراد و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی در میان آنان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سینگر افزود: «بسیاری از موارد منفی این وضعیت در حال تشدید است چرا که اکنون در بحران یک بیماری عالم‌گیر قرار داریم.»

گرچه بسیاری از افراد حاضر در تظاهرات با ماسک‌هایی پوشیده بر صورت مشاهده شدند، اما رعایت فاصله مناسب از دیگران که حداقل دو متر است در بسیاری از این اعتراضات تقریبا غیرممکن است.

دکتر پاساراتی گفت: «ماسک‌ها بی‌نقص نیستند، اما پوشیدن لایه‌ای محافظ بهتر از عدم انجام هرگونه کاری است.»

اداره بهداشت و سلامت روانی شهر نیویورک  توصیه کرده است هر کس که در زمان شیوع این ویروس قصد شرکت در تظاهرات دارد باید در میان اقدامات دیگر، ماسک به صورت بزند، دستانش را مرتب بشوید و سعی کند در گروه‌هایی کوچک باقی بماند و حتی‌الامکان از افراد دیگر حداقل شش متر فاصله داشته باشد.

© The Independent