موشک فضاپیمای اسپیس‌اکس پس از آزمایش منفجر شد

طبق گزارش‌های اولیه کسی در این حادثه آسیب ندیده است

موشک فضاپیمای اسپیس‌اکس هنگام آزمایش آتش گرفت و منفجر شد. 

این آخرین شکست از مجموعه تلاشهای ناکام و دیدنی برای پرتاب نمونه اولیه این موشک سنگین وزن فضاپیما به شمار می رود.  

این حادثه در حالی رخ داد که فضاپیمای اسپیس‌اکس، در محل تاسیسات این شرکت در تگزاس جنوبی مورد آزمایش زمینی قرار گرفته بود تا کارشناسان بتوانند این موشک بزرگ فلزی را پرتاب کنند.  

انفجار ساعاتی قبل از پرتاب فضاپیمای دیگری رخ داده است که طی آن قرار است شرکت فضایی ایلان ماسک، با استفاده از سیستم موشکی متفاوتی دو فضانورد ناسا را از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کند. موشک فضایی فالکن-۹ با کپسول کرو دراگن، قرار است امروز به فضا پرتاب شود. 

چنان که در ویدیوی منتشر شده در تارنمای «اسپیس فلایت» ناسا مشاهده میشود، مدل اولیه این موشک در یک انفجار مهیب در پایگاه «بوکا شیکای اسپیس‌اکس»، روز جمعه آتش گرفت و نابود شد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که به نظر می‌رسد کسی در این حادثه آسیب ندیده باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت اسپیس‌اکس هنوز به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخی نداده است. 

این فضاپیما که موشکی به بلندی ۱۲۰ متر است، به منظور حمل انسان و نیز ۱۰۰ تن بار برای سفر به ماه و سیاره مریخ طراحی شده است و قرار است به نسل آینده فضاپیماهای با قابلیت استفاده مکرر از سوی این شرکت تبدیل شود. تحقق این امر، کانون بلند پروازیهای ایلان ماسک برای تحقق رویای سفر ارزان قیمت بشر به فضا خواهد بود. 

آقای ماسک ماه مارس گذشته، پس از وقوع یک سری انفجارها که منجر به نابودی نمونه های قبلی موشک فضاپیما شده بود، تصاویر جدیدی از مدل اخیر را به اشتراک گذاشته بود. 

تاسیسات تگزاس جنوبی همجوار با محله مسکونی کوچکی است که شرکت اسپیس‌اکس کوشیده است تا آن را برای استفاده به منظور آزمایشهای فضایی خریداری کند، اما بعضی ساکنان این منطقه پیشنهادهای این شرکت را نپذیرفته‌اند و وکلای ایلان ماسک را متهم کرده اند که به طرز نامعقولی املاک آنها را با قیمت ارزان ارزیابی کرده است. 

اسپیس‌اکس در میان سه شرکتی بوده است که ماه گذشته، جایزهای یک میلیارد دلاری ناسا را دریافت کردند تا سیستم موشکی با قابلیت انتقال انسان و بار را به ماه بسازند.

اسپیس‌اکس در همین راستا فضاپیمای «Starship» را برای این جایزه پیشنهاد کرده است. 

اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) روز پنجشنبه مجوز اولین پرواز آزمایشی زیرمداری فضاپیما را به شرکت اسپیس‌اکس اعطا کرد. با این حال، هنوز معلوم نیست که این آزمایشها چه زمانی انجام خواهد شد. 

© The Independent

بیشتر از زندگی