ناسا: پرتاب فضاپیمای اسپیس‌اکس می‌توانست موجب رعدوبرق شود 

این اولین پرتاب فضانوردان از خاک آمریکا به فضا در ۹ سال اخیر است

ناسا گفت پرتاب فضاپیمای اسپیس‌اکس می‌توانست «موجب رعدوبرق» شود و بنابراین می‌بایستی لغو می‌شد.

این ماموریت فضایی، اولین پرتاب فضانوردان از خاک آمریکا به فضا در ۹ سال اخیر و اولین باری است که یک شرکت خصوصی در چنین ماموریتی، انسان به فضا اعزام می‌کند.

اما چند دقیقه قبل از پرتاب، به علت بارش باران و رعدوبرق ناگزیر انجام نشد. 

رابرت بنکن و دالاس هرلی قرار بود داخل راکت و سیستم کپسول ساخت شرکت اسپیس‌اکس، متعلق به سرمایه‌دار میلیاردر ایلان ماسک، راهی ایستگاه بین‌المللی فضایی شوند.

تخمین زده می‌شود که یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سرتاسر دنیا در حال تماشای مراحل آماده‌سازی برای پرتاب فضاپیما در مرکز فضایی کندی در فلوریدا بودند. اما به دلیل وخامت شرایط جوی، ناسا و اسپیس‌اکس، ۱۷ دقیقه قبل از پرتاب فضاپیمای فالکون۹ ، تصمیم گرفتند تا «ماموریت» را به دلایل ایمنی به تعویق اندازند.

جیم برایدنستین، مدیر ناسا گفت که این تصمیم از این جهت اتخاذ شد که «جریان الکتریسیته بسیار زیادی در اتمسفر وجود داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود:‌ «در واقع رعدوبرق یا چیزی از این قبیل نبود، اما نگرانی از این وجود داشت که اگر فضاپیما را پرتاب می‌کردیم، این کار باعث به وجود آمدن رعدوبرق شود.»

او گفت:‌ «می‌دانم که امروز ناامیدکننده بود. هوا غافلگیرمان کرد.»

تاریخ پرتاب فضاپیما اکنون به ساعت هشت و ۲۲ دقیقه شب به وقت بریتانیا در روز شنبه موکول شده است.

آقای برایدنستین افزود: «اما در عین حال می‌خواهم بگویم که این روز برای ناسا و اسپیس‌اکس یک روز عالی بود. فکر می‌کنم تیم‌های ما همکاری فوق‌العاده‌ای داشتند و تصمیم‌های خوبی در این مسیر گرفتند.»

او گفت:‌ «بسیار مشتاق انجام این کار هستیم. تا دو سه روز دیگر و عصر روز شنبه، یک بار دیگر این پرتاب را تکرار می‌کنیم.

ما قرار است فضانوردان آمریکایی را سوار بر یک فضاپیمای آمریکایی و از خاک آمریکا به فضا بفرستیم. این کار را خواهیم کرد. چیز زیادی نمانده.»

با آن که هوا کمی پس از لغو پرتاب رو به بهبود گذاشت، تیم‌ها تصمیم گرفتند کماکان سفر را ملغی کنند چرا که فاصله زمانی بسیار کوتاه بود، به این معنی که فضاپیما می‌بایستی برای آن که سر موعد مقرر به ایستگاه فضایی برسد، در یک مقطع زمانی خاص پرتاب می‌شد.

آقای بنکن و آقای هرلی می‌بایستی تا تخلیه کامل سوخت از راکت و آزاد شدن سیستم اضطراری، در فضاپیما می‌ماندند.

آقای هرلی که فرمانده فضاپیماست، قبل از خروج از کپسول موسوم به «اژدها» گفت:‌ «قطرات باران را روی پنجره می‌دیدیم و می‌دانستیم هر چه که هست، در زمانی که نباید، خیلی نزدیک به صفحه پرتاب قرار داشتیم.

درک می‌کردیم که همه احتمالا یک مقدار ناامید شده‌‌اند. ولی این هم بخشی از کار است.»‌

تیم پیکی فضانورد بریتانیایی گفت خیلی بد شد که پرتاب فضاپیمای اسپیس‌اکس به تعویق افتاد اما هدف پیروی از قوانین برای تامین امنیت است.

این ماموریت به نام دمو-۲، اسپیس‌اکس را به اولین شرکت خصوصی جهان ‌که فضانوردان را به فضا می‌فرستد تبدیل می‌کند.

ناسا از زمان پایان برنامه شاتل فضایی خود در سال ۲۰۱۱، برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی، به آژانس روسی روسکوزموز  وابسته بوده است.

در سال ۲۰۱۴، ناسا قراردادهایش را به اسپیس‌اکس و بوئینگ واگذار کرد تا در چارچوب برنامه تجاری خود، فضاپیماهای سرنشین‌دار را به ایستگاه فضایی اعزام کند.

به گفته ناسا، هدف از ماموریت دمو-۲، نشان دادن توان‌مندی اسپیس‌اکس در انتقال بی‌خطر فضانورادن به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آنان به زمین است.

این گام عمده نهایی فضاپیمای اسپیس‌اکس موسوم به اژدهاست که برای ماموریت‌های انسانی طولانی‌مدت‌تر به فضا، مورد تایید برنامه تجاری فضانوردی ناسا قرار گرفته است.

© The Independent

بیشتر از زندگی