۳ کشور اروپایی: از تصمیم آمریکا برای معافیت‌های اتمی ایران متأسفیم

فرانسه، بریتانیا و آلمان گفته‌اند به تلاش برای حفظ برجام ادامه می‌دهند

قرار بود در بیستم فروردین‌ماه از نسل جدیدی از سانتریفیوژها در نطنز رونمایی شود که به دلیل شیوع کووید-۱۹ در ایران، به تاخیر افتاد-HO / Iranian Presidency / AFP

سه کشور اروپایی عضو برجام سه روز پس از آنکه مایک پمپئو از بازگشت برخی تحریم‌های جدید در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد، با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم انتقاد کرده‌اند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه خود نوشته‌اند: «ما از تصمیم آمریکا برای پایان دادن به سه معافیت تحریمی عمیقاً متأسفیم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، هفتم خردادماه، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که کشورش معافیت‌‌های تحریمی پروژه‌های مرتبط با توافق برجام را تمدید نخواهد کرد.

سه معافیتی که در روز چهارشنبه گذشته خبر لغوشان منتشر شد مرتبط با برنامه تغییر ماهیت راکتور تحقیق آب‌سنگین اراک، تهیه اورانیوم غنی‌شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده راکتور تحقیقاتی به خارج  از کشور است.

آمریکا به شرکت‌های خارجی که در این سه پروژه با ایران همکاری می‌کنند ۶۰ روز فرصت داده تا توقف برنامه‌هایشان در ایران را عملیاتی کنند.

سه کشور اروپایی در بیانیه امروزشان به این نکته اشاره کرده‌اند که این سه پروژه بخشی از قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که مبتنی بر منافع جهانیان از اعمال رژیم «منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اروپایی‌ها گفته‌اند که همکاری بین‌المللی در این پروژه‌ها به جامعه جهانی این اطمینان را می‌داده که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی کاملاً صلح‌آمیز و ایمن خواهد بود.

البته در این بیانیه به‌صراحت اعلام نشده که آیا این سه کشور به‌رغم بازگشت تحریم‌های آمریکا همچنان با ایران همکاری خواهند کرد یا خیر.

در مقابل، تهران که بارها تهدید کرده بود نقض برجام را تحمل نمی‌کند، اکنون در برابر از دست رفتن امکان همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز با شرکت‌های خارجی، به موضع‌گیری پراکنده نمایندگی دایم خود در سازمان ملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی بسنده کرده است. بهروز کمالوندی می‌گوید، برنامه‌های هسته‌ای ایران با لغو معافیت از تحریم‌ها و عدم حضور شرکت‌های خارجی آسیب نمی‌بیند. کمالوندی  تصمیم آمریکا را «سر و صدای رسانه‌ای» توصیف کرد.

سازمان انرژ‌ی اتمی هم در رشته توییتی با اشاره به تصمیم آمریکا نوشت: «اقداماتی از این دست خللی در عزم و اراده جوانان برومند این مرز و بوم در پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی ایجاد نخواهد کرد. خبرهای خوشی از صنعت هسته‌ای در راه است…».

قرار بود در بیستم فروردین‌ماه، روز انرژی هسته‌ای از نسل جدیدی از سانتریفیوژها در نطنز رونمایی شود که به دلیل شیوع کووید ۱۹ در ایران به تاخیر افتاد. رونمایی از این سانتریفیوژها می‌تواند بخشی از «خبر خوش صنعت هسته‌ای» باشد که در راه است. 

بیشتر از