دولت ترامپ به معافیت‌های مرتبط با برجام پایان می‌دهد

این اقدام در یک دوره ۶۰ روزه به فعالیت‌هایی که شامل معافیت بوده اند پایان می‌دهد

رییس جمهور آمریکا و همسرش ملانیا- ۲۷ ماه می- واشنگتن- AFP

دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد به معافیت‌های مرتبط با تحریم‌هایی که به روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد در برخی از تأسیسات هسته‌ای حساس ایران فعالیت‌ داشته باشند پایان دهد. 

روزنامه واشینگتن پست بر اساس یافته‌های خود گفته است که این تصمیم به پیروی از مخالفان حکومت ایران و گروه‌هایی که در دولت آقای ترامپ سیاست‌ تندرو‌تری را در قبال این کشور دنبال می‌کنند، اتخاذ شده است. 

کارشناسان عقیده دارند لغو این معافیت‌ها که بعد از توافق هسته‌ای با تهران در سال ۲۰۱۵ مقرر شد، انگیزه تهران را برای غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا کاهش می‌دهد و در پیشبرد برنامه‌ هسته‌ای این کشور مشکل ایجاد خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مایك پومپئو وزیر امور خارجه و گروهی از قانون‌گذاران به رهبری سناتور تام کاتن خواسته‌اند که حتی فشار بیشتری در این خصوص به ایران وارد شود وتمام آنچه از دولت اوباما در مورد این توافق باقی‌مانده است نیز از بین برود. 

یکی از اسناد داخلی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که پومپئو، به معافیت‌ تحریم‌هایی که در راستای برنامه اقدام مشترک و مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران بوده، پایان می‌دهد.

این تصمیم در مورد معافیت‌های مرتبط با تغییر راکتور تحقیق آب‌سنگین اراک ایران، تهیه اورانیوم غنی‌شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت راکتور تحقیقاتی صرف شده و ضایعات به خارج  از کشور است.

این اقدام شامل یک دوره زمانی ۶۰ روزه است تا طی آن به فعالیت‌هایی که به‌موجب این معافیت‌ها امکان‌پذیر بوده است پایان داده شود. 

دولت ترامپ یک معافیت‌ خاص برای تأسیسات هسته‌ای بوشهر را که به قبل از برجام برمی‌گردد را نیز به مدت ۹۰ روز تمدید خواهد کرد تا به حفظ امنیت فعالیت‌های این تأسیسات کمک کند. 

هنوز معلوم نیست که شرکت‌های روسی و چینی در پی این تصمیم‌گیری، مشارکت خود در پروژه‌های ایرانی را متوقف کنند یا خیر و یا اینکه آیا اقدامات دولت آمریکا باعث می‌شود ایران اقدامات دیگری برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود انجام دهد یا نه. 

بر اساس این توافق‌نامه (‌برجام)‌ که ترامپ در سال ۲۰۱۸ انصراف خود را از آن اعلام کرد، ایران از تولید ۲۰ درصد اورانیوم غنی‌شده به مدت ۱۵ سال منع شده است.

 اما این توافق‌نامه تضمین می‌کند که ایران قادر به واردکردن اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد موردنیاز برای بهره‌برداری از راکتور تحقیقاتی تهران خواهد بود.