مادر رومینا: شوهرم او را تشویق‌ به خودکشی می‌کرد

«شوهرم بارها به من گفت به رومینا یاد بدهم خودش را حلق‌آویز کند»

ماجرای قتل دردناک رومینای ۱۳ ساله به دست پدرش به شکل وشیوه‌ای بس خشونت‌بار واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. از واکنش‌های شدید کاربران شبکه‌های مجازی گرفته تا برخی واکنش‌های مسئولین مملکتی. 

قتل رومینای سیزده ساله زخم کهنه «زن کشی» و «دخترکشی» را بار دیگر باز کرد و بسیاری از کاربران در شبکه‌های مجازی به اشکالات اساسی قوانین مجازات اسلامی در برخورد با مرتکبین قتل‌های به اصطلاح «ناموسی» اشاره داشتند که به آسانی فرصت ارتکاب به این قتل‌ها را در میان متعصبین فراهم می‌کند و این چرخه خشونت‌بار را مکرر. 

 امروز رعنا دشتی، مادر رومینا اشرفی، به «وب‌سایت فراز» گفته است که «من قصاص می‌خواهم».

مادر رومینای سیزده ساله به این وب‌سایت گفته است که «دیگر نمی‌توانم به شوهرم نگاه کنم، نمی‌توانم او را ببینم».

به گفته مادر رومینا «از مدت‌ها قبل میان رومینا و پدرش اختلاف بوده و همسرش بارها رومینا را به قتل تهدید کرده‌بود یا تشویق‌اش می‌کرد که خودکشی کند».

مادر این کودک مقتول که برای نخستین‌بار با یک رسانه گفت‌وگو می‌کرد به وب‌سایت فراز گفته است که «پدرش مرگ موش خریده بود تا به رومینا بدهد و به رومینا می‌گفت که خودت را بکش؛ نگذار من تو را بکشم».

مادر رومینا گفته است که شوهرش بارها از او خواسته به رومینا یاد بدهد که «خودش را حلق‌آویز کند». 

او گفته که «وقتی فهمیدیم که رومینا با بهمن فرار کرده، پدر رومینا داس را برداشت و به خانه بهمن رفت. گفت می‌روم آن‌ها را بکشم».

معلوم نیست خواسته مادر رومینا درباره قصاص با توجه به قوانین موجود چه سرانجامی داشته باشد. با این حال برخی از مسئولان مملکتی در واکنش به خبر این قتل دردناک اظهارنظرهای زیادی کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه هیات دولت از این اتفاق ابراز تاسف کرده و دستور داده تا تسریع در رسیدگی به «لوایح منع خشونت» صورت گیرد. معاون دادگستری ایران هم وعده «مجازات شدید» متهم این حادثه را داده است.

محمود عباسی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک هم در واکنش به قتل رومینا، دختر۱۳ ساله اهل تالش به دست پدرش گفته پیگیری قضایی در این رابطه «پایان راه» نیست.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفته است که «بدون تردید وظیفه سنگین ما پیگیری قضایی موضوع و مجازات شدید عامل این جنایت است اما این موضوع پایان راه نیست آغاز یک راه بزرگ و سهمگینی است که ایجاب می کند ما برای پیشگیری از قربانی شدن رومیناها در جامعه گام برداریم.»

رئیس کارگروه خانواده در معاونت زنان ریاست‌جمهوری هم در واکنش به قتل یک دختر ۱۳ ساله به دست پدرش گفته است «حقوق شهروندی فقط روی کاغذ ماند و به خانواده‌ها آموزش داده نشد».

عالیه شکربیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا این قتل را «گویای عدم آگاهی از حقوق زنان و حقوق شهروندی در اجتماع و جامعه» دانسته است.

به گفته او «اینگونه قتل‌های خانوادگی در برخی از مواقع رسانه‌ای می‌شود و در بیشتر موارد این قتل‌ها رسانه‌ای نمی‌شود».

این مقام مسئول در امور خانواده گفته است «پدری که هنوز در قرون وسطی زندگی می‌کند و همچنان فرزند خویش را ملک طلق خود می‌پندارد و او را موجود مستقل انسانی نمی‌شناسد که دارای حقوقی است همانند دیگر کودکان و انسان‌ها؛ به خود اجازه می‌دهد که به او تعرض کند و حتی حیات او را در گرو اراده خود می‌پندارد».

نزدیک به ۱۲ سال است که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی برای بدل شدن به قانون معطل مانده است. 

بیشتر از