قتل دختر ۱۳ ساله با «داس» به دست «پدر» در گیلان

پدر رومینا می‌گوید دخترم را کشتم چون از خانه فرار کرده بود

روز گذشته بود که برخی رسانه‌های محلی در استان گیلان خبر از وقوع یک «قتل ناموسی» دادند که روز اول خردادماه در یکی از روستاهای بخش «حویق»، شهرستان «تالش» اتفاق افتاده بود. خبری که امروز توسط سرپرست معاونت اجتماعی پلیس استان گیلان تایید شد. 

رسانه‌های محلی گزارش داده بودند که رومینای ۱۳ ساله به دست پدر خود در خانه به طرز فجیعی به قتل رسیده است. مجید رسول‌زاده، گفته سرپرست معاونت اجتماعی پلیس استان گیلان «مردی ۳۷ ساله دخترش را با وارد کردن ضربات یک جسم تیز و برنده به ناحیه گردن به قتل رسانده است».

به گفته این مقام پلیس در استان گیلان «قاتل در محل وقوع جرم دستگیر شده است و علت و انگیزه قتل دخترش را اختلافات خانوادگی، فرار دختر از خانه عنوان کرده است». 

سرپرست معاونت اجتماعی پلیس استان گیلان گفته است که قاتل در اظهارات خود شرح داده که «دخترش به قصد ازدواج با مردی ۳۰ ساله بر خلاف رضایت او به دلیل اختلاف سنی زیاد از منزل فرار کرده بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام پلیس نامی از پدر رومینای سیزده ساله نبرده است و تنها گفته است که «پرونده این جرم تشکیل و به مرجع قضائی ارجاع داده شد».

براسا گزارش‌های رسانه‌های محلی در گیلان «رومینا اشرفی» پس از فرار خانه به همراه مرد همراهش توسط پلیس دستگیر می‌شود. پلیس طبق قوانین جاری رومینا  را به خانواده تحویل می‌دهد.

گفته می‌شود که پدر رومینا در خواب به سراغ او می‌رود و ابتدا سعی می‌کند او را خفه کند، اما نمی‌تواند و بعد  با استفاده از «داس» سر از تن فرزندش جدا می‌کند. البته در روایت پلیس گیلان، روش قتل «ضربات یک جسم تیز و برنده به ناحیه گردن» عنوان شده است.

بخش حویق از توابع شهرستان تالش ۳۲ هزار نفر جمعیت دارد.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

قتل‌های ناموسی این‌چنینی در ایران بی‌سابقه نیست. در میانه‌های دهه هفتاد شمسی در یک نمونه مشابه و این‌بار در جنوب کشور، مردی به دست به قتل دختر ۱۰ ساله خود زد که این موضوع دست‌مایه فیلم مستندی نیز شد. در آن ماجرا، قاتل با پای خود به پلیس رفت. 

براساس قوانین جمهوری اسلامی «پدری» که فرزند خود را به قتل برساند قصاص نخواهد شد و در صورت «محکومیت در دادگاه» به پرداخت «دیه» و تحمل «حبس» محکوم می‌شود.

این قتل ناموسی موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی را به دنبال داشت. 

 

 

 

کیانوش عیاری فیلم‌ساز شناخته شده ایرانی که چند سال پیش فیلمی درباره مساله «دخترکشی» به اسم «خانه پدری» ساخته بود در واکنش به ماجرای قتل رومینا به طعنه گفته است که «اینگونه شایعات را باور ندارم!»

 این فیلمساز صاحب‌نام ایرانی که بابت اعتراض‌های وارد شده سال‌ها امکان اکران فیلم خود را نیافت، با گفتن دو جمله کوتاه طعنه‌آمیز گفته: «این اتفاق‌ها در ایران رخ نمی‌دهد. من این شایعات را باور نمی‌کنم.»

«خانه پدری» که در سال ۱۳۸۹ ساخته شده، به خاطر یک صحنه قتل حدود یک دهه اکران نشد.

در آخرین واکنش به قتل ناموسی رومینا به دست پدر خود، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده، در صفحه خود توییتر نوشت: «قوانین محکم در قبال جنایات بازدارنده هستند. کاش تلاش دلسوزان زودتر نتیجه می داد. با پیگیری و درخواست دولت و مجلس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در اخرین مراحل است.»

قتل‌های ناموسی این‌چنینی در حالی هنوز در ایران رخ می‌دهد که لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به دلیل اختلاف‌نظرها بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی هنوز به قانون تبدیل نشده است و راه‌کارهای قانونی برای برخورد با چنین فجایعی با موانع بسیاری روبروست. 

بیشتر از