سازمان بهداشت جهانی: قاره آمریکا کانون اپیدمی جهانی کرونا است

تنها کشوری که در منطقه در مقابله با کرونا نسبتاً خوب عمل کرده کوبا است

ایالات متحده آمریکا که با یک میلیون و ۶۹۰ هزار نفر، بالاترین شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان را دارد- Bryan R. Smith / AFP

به گفته سازمان بهداشت جهانی قاره آمریکا در حال حاضر به کانون جدید ویروس عالمگیر کرونا تبدیل شده است. 

شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در کشورهای پرو، شیلی، السالودور، گواتمالا و نیز نیکاراگوئه سیری صعودی داشته است. 

ایالات متحده آمریکا که با یک میلیون و ۶۹۰ هزار نفر، بالاترین شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان را دارد، اخیر ورود مسافران از برزیل به این کشور را قدغن کرده است. این کشور آمریکای جنوبی اکنون به یکی از کانون‌های ویروس کرونا تبدیل شده است.

دکتر کریسا اتیین رئیس سازمان بهداشت جهانی در قاره آمریکا و نیز سازمان بهداشت پان آمریکن (PAHO)، روز سه شنبه گفت: : «حالا وقت کاهش سخت‌گیری‌ها در کشورها نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در یک کنفرانس ویدیویی گفت: «منطقه ما به کانون اپیدمی عالمگیر کووید-۱۹ بدل شده است.» 

سایر مدیران سازمان «پی ای اچ او» نیز هشدار داده‌اند که هفته‌های پیش رو برای منطقه «بسیار دشوار» خواهند بود. آنها گفته‌اند برزیل در رتبه دوم بالاترین تعداد مبتلایان به بیماری در جهان، راه درازی تا پایان اپیدمی عالم‌گیر در پیش خواهد داشت. 

به رغم هشدارها مبنی بر جدی شدن اپیدمی ویروس کرونا در برزیل، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری این کشور با قرنطینه‌های محلی به منظور جلوگیری از گسترش ویروس سخت مخالف بوده است. 

بیانات دکتر اتیین یک روز پس از آن بود که برزیل برای اولین بار از بالاترین میزان جان‌باختگان در جهان خبر داد و سفر از این کشور آمریکای جنوبی به ایالات متحده ممنوع شد. 

به گفته کاخ سفید این تدابیر برای جلوگیری از ابتلای بیشتر آمریکایی‌ها به ویروس در دستور کار قرار گرفته است. اما این قانون مانع بازگشت افرادی که  دو هفته قبل از آن به برزیل سفر کرده‌اند، نمی‌شود.

در پی افزایش تعداد جان‌باختگان در برزیل، روز دوشنبه و مرگ ۸۰۰ نفر ظرف ۲۴ ساعت، نتایج یک تحقیق در دانشگاه واشنگتن نسبت به احتمال افزایش تعداد جان‌باختگان به ۱۲۵ هزار نفر  تا اوایل اوت هشدار داده است.

این پیش‌بینی که توسط بخش «معیارها و ارزیابی بهداشتی» (IHME)، این دانشگاه صورت گرفته، با درخواست هایی برای اعمال قرنطینه همراه بوده که رئیس‌جمهوری راست گرای برزیل با آن مخالفت کرده است.

بر اساس داده‌های موجود، «آی اچ ام ای» (IHME)، پیش‌بینی می‌کند شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در پرو تا ماه اوت میلادی، به ۲۰،۰۰۰ نفر خواهد رسید. 

سایر کشورهای این قاره نیز تا ماه اوت با افزایش شمار جان‌باختگان مواجه خواهند شد؛ از جمله شیلی تا حدود ۱۲،۰۰۰ نفر، مکزیک ۷،۰۰۰ نفر، اکوادر ۶،۰۰۰ نفر، آرژانتین ۵،۵۰۰ نفر و کلمبیا نیز ۴،۵۰۰ نفر.

تنها کشوری که در منطقه در مقابله با ویروس کرونا نسبتاً خوب عمل کرده کوبا است. جایی که تست کرونا از شیوع آن پیشی گرفته و این کشور طبق پیش‌بینی‌های «آی اچ ام ای»، تا ماه اوت فقط ۸۲ فوتی خواهد داشت. 

تا این تاریخ، بیش ازپنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

این در حالی است که شمار جان باختگان در جهان تا روز چهارشنبه به حدود ۳۵۰ هزار نفر رسیده است.

© The Independent