ترامپ توییتر را به دخالت در انتخابات پیش رو متهم کرد

توئیتر در اقدامی بی‌سابقه نوشته‌های ترامپ را به «راستی‌آزمایی» گذاشت

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنار دخترش- MANDEL NGAN / AFP

پس از راستی‌آزمایی توییت‌های دونالد ترامپ از سوی توییتر، رئیس‌جمهوری آمریکا این غول شبکه‌های اجتماعی را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ متهم کرد. توییتر برای اولین بار پس از راستی‌آزمایی یکی از توییت‌های دونالد ترامپ نتیجه گرفته بود که توییت او حاوی اطلاعاتی نادرست بوده است. 

این اقدام پس از آن صورت گرفته که دونالد ترامپ هم‌چنان در توییت‌هایی ادعا کرده که جو اسکاربرو، از نمایندگان سابق جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، در قتل یکی از کارمندان خود در سال ۲۰۰۱ میلادی نقش داشته است. این در حالی است که همسر او از مقام‌های توییتر خواسته تا پست‌های آقای ترامپ را حذف کنند. 

توییتر یکی از توییت‌های آقای ترامپ را انتخاب کرده که در آن رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که رای‌گیری پستی به طور اتوماتیک منجر به «تقلب گسترده» می‌شود.  

آقای ترامپ در توییتی نوشته بود: «صندوق‌های پستی به سرقت می‌روند، برگه‌های رای‌گیری جعل شده و حتی به طور غیرقانونی چاپ می‌شوند و امضای جعلی می‌شوند.» 

توییتر پس از ده ساعت با اضافه کردن لینک راستی‌آزمایی به توییت‌های آقای ترامپ گفته: «حقایق درباره رای‌گیری پستی را دریافت کنید.»

این لینک، کاربران را به صفحاتی جداگانه هدایت می‌کند که مربوط به مقالات خبری و توییت‌های خبرنگاران و کارشناسان است که بخش‌هایی از ادعای رئیس جمهور را رد می‌کنند. 

از قضا اولین مورد، مقاله‌ای از شبکه سی‌ان‌ان است که این توییت را ادعایی بدون پشتوانه و اثبات نشده خوانده است. آقای ترامپ سال‌ها سی‌ان‌ان را رسانه اخبار جعلی خوانده و آن را به غرض‌ورزی علیه خود متهم کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 «آن‌چه شما باید بدانید»

فهرستی از رئوس مهم‌ترین ادعاهای رئیس جمهوری آمریکا علیه رای‌گیری پستی عبارتند از:‌

  • آقای ترامپ به غلط ادعا می‌کند که رای‌گیری پستی منجر به «انتخابات تقلبی» می‌شود. اما راستی‌آزمایی‌ها نشان می‌دهند که هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط رای‌گیری پستی با تقلب در آرا وجود ندارد. 
  •  آقای ترامپ به اشتباه ادعا کرده که ایالت کالیفرنیا رای‌گیری پستی را به تمامی افرادی که در این ایالت زندگی می‌کنند فارغ از این که چه کسانی هستند یا چگونه به آن‌جا آمده‌اند، می‌فرستد. «درواقع فقط رای‌دهندگان ثبت‌نام شده برگه‌های رای پستی را دریافت خواهند کرد.»
  • گرچه آقای ترامپ تنها به ایالت کالیفرنیا اشاره کرده، اما رای‌گیری پستی در بعضی ایالت‌های دیگر از جمله اورگان، یوتا و نبراسکا مورد استفاده قرار گرفته است. 

رئیس جمهوری آمریکا دو ساعت بعد واکنش نشان داده و در توییتی توییتر، این غول شبکه‌های اجتماعی را متهم به دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی کرده و تهدید کرده که اجازه نمی‌دهد چنین اتفاقی بیفتد.

آقای ترامپ افزوده: «آن‌ها با استناد به راستی‌آزمایی رسانه‌های اخبار جعلی، یعنی شبکه سی‌ان‌ان و واشنگتن پست که متعلق به آمازون است، ادعا می‌کنند که بیانیه من درمورد رای‌گیری پستی، که منجر به فساد و تقلب گسترده  خواهد شد نادرست است.» 

تصمیم توییتر برای عقب راندن رئیس جمهوری پس از آن صورت گرفته که همسر یکی از کارمندان سابق، جو اسکاربورو، از این شبکه اجتماعی خواست تا توییت‌های آقای ترامپ در مورد مرگ همسرش را حذف کند. به گفته پلیس علت مرگ او ناشی از بی‌هوشی بر اثر اصابت سرش به میز کار بوده و بیماری قلبی تشخیص داده نشده است. 

دونالد ترامپ  هفته‌های متوالی با ارسال پیام‌هایی در توییتر، ادعای خود را تکرار کرده و گفته عضو اسبق کنگره مسؤول مرگ دستیار خود، لوری کلاسوتیس بوده که در دفتر فلوریدای او کار می‌کرد. این تئوری توطئه اولین بار از سوی مخالفان چپ‌گرای آقای اسکاربرو مطرح شد اما سپس از سوی دونالد ترامپ و بسیاری از راست‌گرایان تکرار شد، چرا که مجری برنامه صبحگاهی شبکه تلویزیونی (MSNBC ) از منتقدان سرشناس رئیس جمهور است. 

تیموتی جی. کلاسوتیس به رئیس توییتر، جک دورسی، نوشت: «خواسته من بسیار ساده است: لطفا این توییت‌ها را حذف کنید.»‌

آقای کلاسوتیس در نامه‌ای به توییتر که برای اولین بار در نشریه نیویورک تایمز منتشر شده گفته: «من از شما می‌خواهم در این مورد مداخله کنید زیرا رئیس جمهوری آمریکا چیزی را از آن خود کرده که به او تعلق ندارد؛ خاطره همسر مرحوم من، و آن را برای منافع سیاسی خود منحرف کرده. همسر من سزاوار رفتار بهتری است.» 

بیشتر از جهان