کشته‌های تغییر اقلیم در استرالیا فراتر از آمار گواهی‌های فوت

شمار مرگ‌ ناشی از گرما در استرالیا دست‌کم ۵۰ برابر آمار گواهی‌های فوت است

پیاده‌روی شهروندان در خیابانی در مرکز سیدنی. Saeed KHAN/AFP

تغییر اقلیم مرگ‌بار است و طبق تحقیق جدیدی شمار مرگ‌ومیر ناشی از بحران‌های زیست‌محیطی را «خیلی کم‌تر از حد گزارش داده‌اند.»

طبق تحقیقی که در شماره این ماه مجله بهداشت سیاره‌ای لانست چاپ‌شده، در ۱۱ سال گذشته شمار مرگ‌ومیر ناشی از گرمای افسارگسیخته در استرالیا دست‌کم ۵۰ برابر آمار گواهی‌های فوت است.

در مدت مذکور حدود ۳۴۰ تلفات جانی ناشی از گرمای بیش‌ازحد در استرالیا ثبت‌شده است اما طبق یافته‌های کارشناسان دانشگاه ملی استرالیا (آنو) که بر اساس تحلیل‌های آماری انجام‌گرفته، مرگ‌ومیر ناشی از شرایط زیست‌محیطی به ۳۶۷۵۶ نفر بالغ می‌شود. طبق این بررسی نرخ مرگ‌ومیر ناشی از گرما در استرالیا حدود ۲ درصد است.

به گفته پزشکان مجری این تحقیق، کشتگان  آتش‌سوزی شدید بوته‌زارهای استرالیا  در تابستان فقط آنهایی نبودند که برای فرونشاندن شعله‌های آتش به میدان آمده بودند بلکه باید آنهایی را هم در نظر گرفت که براثر تنفس دود دچار مرگ زودرس شدند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق بیانیه دکتر آرناگرتا هانتر از دانشکده پزشکی دانشگاه ملی استرالیا و یکی از نویسندگان این بررسی «تغییر اقلیم مرگ‌بار است اما در گواهی‌های فوت بازتاب دقیقی ندارد.»

او خاطرنشان کرد در گواهی فوت بیماری‌های از پیش موجود و عوامل دیگری را ذکر می‌کنند: «اگر شخصی براثر تنفس دودهای شدید ناشی از آتش‌سوزی بوته‌زارها دچار تنگی نفس شود و بمیرد باید این اطلاعات در گواهی فوت ثبت شود. بیماری‌هایی مثل کرونا را تشخیص می‌دهیم اما در تشخیص اثر عامل‌های تعیین‌کننده زیست‌محیطی مثل گرمای شدید یا دود ناشی از آتش‌سوزی بوته‌زارها دانش چندانی نداریم.»

به گفته این محققان باید گواهی‌های فوت را روزآمد کرد و اثرات بلایای بزرگ زیست‌محیطی در مرگ‌ومیرها را نیز در نظر گرفت. سایر کشور در حال بررسی روش‌های روزآمدسازی گواهی‌های فوت هستند و به گفته محققان باید برای رسیدن به تصویری دقیق از تبعات تغییر اقلیم چنین کاری را انجام داد.

در این بررسی خاطرنشان کرده‌اند که «شناختن میزان تأثیر عامل‌های محیط زیستی برای شناسایی کامل اثرات تغییر اقلیم اهمیت دارد.»

© The Independent