نرخ بیکاری در ایالات متحده تا انتخابات نوامبر دو رقمی باقی خواهد ماند

در حال حاضر نرخ بیکاری در آمریکا روند صعودی دارد

نرخ بیکاری در ماه آوریل به ۱۴.۷ درصد رسید - Joe Raedle/Getty Images/AFP

یکی از مشاوران اقتصادی ارشد دونالد ترامپ پیش‌بینی کرده است نرخ بیکاری تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در ماه نوامبر دورقمی باقی خواهد ماند. در حال حاضر نرخ بیکاری در آمریکا به خاطر تعطیلی حاصل از شیوع عالم‌گیر ویروس کرونا روند صعودی زیادی دارد.

کوین هاست، مشاور اقتصادی کاخ سفید روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت مقامات کابینه ترامپ انتظار دارند نرخ بیکاری تا پایان ماه مه به حدود ۲۰ درصد برسد که بالاترین میزان این نرخ از زمان رکود اقتصادی عظیم است.

آقای هاست گفت: «نرخ بیکاری شاخصی است که با سرعتی کمتر احیا خواهد شد.»

آقای هاست اظهار داشت گرچه او انتظار دارد نرخ بیکاری طی هفته‌‌های آینده به اوج خود برسد و این که به نظر او از پیش‌بینی‌های اخیر سریع‌تر احیا خواهد شد اما «با نرخی در حدود بیست و چند درصد آغاز خواهیم کرد و دوباره به وضعیت سابق برخواهیم گشت» که البته روندی آهسته خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای هاست گفت: «اگر واکسنی تا ماه ژوئیه پیدا شود من بسیار خوش‌بین‌تر خواهم شد» که بتوانیم آمار بیکاری را به زیر ده درصد برسانیم.

با ادامه تعطیلی تجارت‌ها به خاطر نگرانی‌های بهداشتی حاصل از شیوع کووید۱۹ نرخ بیکاری در ماه آوریل به ۱۴.۷ درصد رسید.

در همین حال، به نظر نمی‌رسد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این امور با هم توافق داشته یا اصلا دغدغه‌های مشترکی داشته باشند که چگونه مصوباتی را برای کمک به آسیب‌های اقتصادی حاصل از این بیماری عالم‌گیر از تصویب بگذرانند.

مجلس با تصویب چهار لایحه برای کمک به آسیب‌های ویروس کرونا در دو ماه اول بعد از شدت گرفتن این بحران بهداشتی در امریکا از ماه مارس، جمعا بودجه‌ای ۲.۷ تریلیون دلاری اختصاص داده است. گرچه نمایندگان دموکرات مجلس در اوایل ماه جاری میلادی لایحه پنجمی به ارزش ۳ تریلیون دلار دیگر تصویب کردند، اما سناتورهای جمهوری‌خواه رویکرد انتظار و مشاهده را اتخاذ کرده‌اند و این لایحه مجلس نمایندگان را به عنوان «فهرست رویایی» لیبرال‌ها رد کرده‌اند.

آقای هاست اظهار داشت یکی از اولویت‌ها کاخ سفید در زمینه بیکاری، تمدید سیاست جدید بیمه بیکاری است که به افرادی که تازه کار خود را از دست داده‌اند مبلغی بیش از بعضی افرادی که هنوز مشغول کار هستند، پرداخت می‌کند.  

آقای هاست گفت: «بسیاری از جمهوری‌خواهان نگران این بیمه هستند که به مردم برای بیکاری مبالغی بیشتر از دستمزد افراد شاغل پرداخت می‌کند. بنابراین ما هم تمام سعی خود را خواهیم کرد تا طی همکاری با سایرین این مشکل را اصلاح نماییم.»

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در مجلس سنا نیز تصویب اصلاحیه قانون مسئولیت را در اولویت اصلی خود برای هرگونه مصوبه‌ای در آینده در زمینه ویروس کرونا قرار داده است و استدلال می‌کند کمپانی‌ها نمی‌خواهند وقتی بازگشایی کرده و به سر کار برمی‌گردند با سیلی از شکایات حقوقی مشتریان به خاطر ابتلا به کووید۱۹ روبه‌رو شوند.

آقای مک‌کانل پیشتر در ماه جاری میلادی به خبرنگاران گفت: «برای تیم ما در مجلس، یعنی اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا، خطر قرمز اصلی درباره مسئولیت حقوقی تجارت‌ها است.»

© The Independent