تاکید روحانی بر بازگشایی مرزهای زمینی و هوایی در اثنای شیوع کرونا

بسیاری از نواحی کشور در موقعیت «قرمز» یا «زرد» قرار دارند

در حالی که آمارهای مرتبط با ابتلا و مرگ در اثر ویروس کرونا در ایران همچنان بدون کاهش چشمگیر ادامه دارد، حسن روحانی در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بر ضرورت بازگشایی هر چه سریعتر مرزهای زمینی و هوایی برای از سرگیری تبادلات تجاری و کالایی با ترکیه تاکید کرد.

روحانی گفت که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تبادلات تجاری و کالایی که برای دو کشور ضروری است باید از سر گرفته شود. رئیس ‌جمهوری ترکیه نیز گفت که دستورات لازم را برای بازگشایی مرزهای ترکیه با ایران و ازسرگیری تبادلات تجاری صادر خواهد کرد.

سخنان حسن روحانی در مورد ضرورت بازگشایی مرزها در حالی اظهار می‌شود که بنا برگزارش‌ رسانه‌های داخلی، بسیاری از شهرهای کشور در موقعیت «قرمز» یا «زرد» قرار دارند؛ به این معنا که وضعیت شیوع کرونا در آنها یا بحرانی است یا همچنان رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی و تعطیلی کسب‌وکارها ضروری است. چرا که با نادیده‌ گرفتن وضعیت موجود، عملا امکان بازگشت موج دوم ویروس محتمل‌تر خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با اظهارات حسن‌روحانی،  سخنگوی وزارت بهداش  گفت که از دوم تا سوم خرداد، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸۶۹ نفر جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شده‌اند. او گفت: «از بین مبتلایان جدید، ۳۸۶ مورد بستری  (شده‌اند) و ۱۴۸۳ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۳۳ هزار و ۵۲۱ نفر رسید.»

به گفته کیانوش جهان‌پور، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۳۵۹ نفر رسید. او افزوده است که تا کنون ۱۰۴ هزار و ۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند: «۲۶۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»

سخنگوی وزارت بهداشت ایران تاکید کرد که وضعیت استان خوزستان همچنان قرمز است: «در طول ۲۴ ساعت گذشته در ۱۴ استان موارد فوتی صفر و در ۶ استان فقط یک مورد فوتی گزارش شده است.»

مقامات ایرانی ادعا می‌کنند که جمع تمامی افرادی که در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند، ۱۳۳۵۲۱ نفر است که از این تعداد ۷۳۵۹ نفر فوت شده‌اند. این در حالی است که این تنها شامل مواردی است که آزمایش تشخیص کرونا در مورد افراد انجام شده است و با توجه به محدودیت‌های انجام آزمایش و فقدان شفافیت دستگاه‌های اداری در ایران، نه تنها تعداد آزمایش‌ها در مقایسه با جمعیت و همچنین میزان شیوع این ویروس بسیار پایین است، بلکهدر  مواردی که افراد به دلایل دیگری مانند حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهند،  نیز تست کرونا انجام نمی‌شود تا مشخص شود که احتمال مرگدر چنین بیماری‌هایی،  بر اثر ابتلا به کرونا تشدید شده است یا نه.

هم اکنون در سطح جهانی بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۳۴۳ هزار نفر نیز جان خود را در برابر این ویروس از دست داده‌اند.

لغو ممنوعیت فعالیت مشاغل «پرخطر»

با وجود آن که آمارهای اعلام شده توسط منابع رسمی، تصویر دقیقی از وضعیت شیوع کرونا در ایران نشان نمی‌دهد، در خبرها آمده است که  «ممنوعیت فعالیت آن دسته از مشاغلی که به عنوان پرخطر نام‌گذاری شده بود از سه‌شنبه ۱۳ خرداد، لغو می‌شود.»

به گزارش ایرنا، رئیس اتاق اصناف تهران گفته است: «براساس تصمیم ستاد مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا تمام اصناف حتی صنوفی که از آن‌ها به عنوان صنوف پرخطر یاد می‌شد، از سه‌شنبه هفته جاری (۶ خرداد ماه) می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.» به گفته  قاسم نوده فراهانی، «آغاز فعالیت اصناف پرخطر مشروط به رعایت دستورالعمل جدید بهداشتی است.»

وی افزوده است: «فعالان واحدهای صنفی قبل از شروع فعالیت خود باید نسبت به ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir اقدام کنند و کد بهداشتی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت و در واحد صنفی خود نصب کنند.»

بر اساس اطلاعات منابع رسمی، رستوران‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، تریا، فست‌فودها، گرمابه، سونا و ماساژ از جمله اصناف پرخطری به‌شمار می‌روند.

از اسفند ماه گذشته، و پس از آن که شیوع گسترده ویروس کرونا در شهرهای مختلف کشور گزارش شد، جز نانوایی‌ها و فروشگاه‌های موادغذایی، عمده صنوف فعالیت‌ خود را متوقف کردند.

مناطق قرمز، سفید و زرد

مقام‌های دولتی، هم‌اکنون مناطق مختلف کشور را براساس میزان ابتلای به ویروس کرونای گزارش شده، به سه ناحیه مختلف قرمز، سفید و زرد تقسیم کرده‌اند.

به گفته رسانه‌های دولتی، «شهرستانی در وضعیت قرمز (خطر بالا) قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن (به ازای هر صدهزار نفر جمعیت) بالای ۳ باشد. سایر شهرستان‌ها که سفید یا قرمز نباشند، در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار می‌گیرند.»

بر همین اساس، شهرستانی در وضعیت سفید (کم خطر) قرار دارد که طی دو هفته اخیر هر دو شرط زیر را داشته باشد: «متوسط میزان بستری روزانه (به ازای هر صدهزار نفر جمعیت) حداکثر ۱ باشد؛ مثلا در شهرستانی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر، متوسط روزانه ۲ بیمار بستری باشد و متوسط تعداد بستری روزانه (به ازای هر صدهزار نفر جمعیت) حداکثر ۱، یعنی حداکثر ۱۴ بستری در شهرستان در طول دو هفته (شامل موارد مشکوک و قطعی) باشد.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سوم خرداد،«شهرستان‌های قوچان، شیروان، بجنورد و شهر مشهد در استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند، وضعیت بندرترکمن در استان گلستان نیز قرمز است.»

خبرگزاری فارس که نواحی قرار در کشور را مشخص کرده، آورده است:‌ «در نیمه شمالی کشور، وضعیت شهرستان سوادکوه و آستارا قرمز بوده و در استان تهران نیز وضعیت شمیرانات قرمز گزارش شده است.»

بر اساس اطلاعات به‌روز شده نرم‌افزار ماسک، «در نیمه غربی کشور شهرستان اهر، هوراند، خوی و ارومیه قرمز است، شهرستان‌های مهاباد، سردشت، جوانرود، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و هرسین در استان کرمانشاه قرمز است. وضعیت شهرهای رومشکان و خرم‌آباد در استان لرستان و شهرستان دزفول در استان بوشهر، رامهرمز و کوهرنگ و شوشتر در استان خوزستان قرمز گزارش شده است.»

بر اساس این گزارش، وضعیت شهرستان بندرعباس در نیمه جنوبی کشور قرمز است، در استان سیستان و بلوچستان نیز وضعیت شهرهای چابهار و ایرانشهر قرمز است: «وضعیت حدود ۹۰ درصد شهرهای کشور زرد بوده و روند سفید شدن وضعیت شهرهای کشور رو به افزایش است.»

بیشتر از