صدور حکم اعدام از طریق زوم 

سنگاپور یکی از چهار کشوری است که مردم را به دلیل جرائم مرتبط با مواد مخدر اعدام می‌کند

سنگاپور حکم اعدام را برای جرائمی چون قاچاق مواد مخدر، قتل، آدم‌ربایی و اعلام جنگ علیه دولت در نظر می‌گیرد- REUTERS/Edgar Su/File Photo

در سنگاپور برای اولین بار، مردی از طریق مکالمه به وسیله زوم، به اعدام محکوم شد. 

پونیتان گناسان، که مردی اهل مالزی است، روز جمعه و از طریق مکالمه با زوم، هنگامی که در سلولش در زندان بود، و وکیلش در یک جای دیگر قرار داشت، به اعدام محکوم شد. 

یک سخنگوی دولت سنگاپور گفت، ديوان عالی سنگاپور به منظور فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، جلسات دادگاه و رسیدگی به پرونده‌های قضایی را به شکل آنلاین برگزار می‌کند. این سخنگو صدور حکم اعدام در روز جمعه را تایید کرد و گفت این اولین بار است که حکم اعدام در این کشور از راه دور صادر می‌شود. 

قضات گفتند که گناسان ۳۷ ساله، دو حمل‌کننده مواد مخدر را استخدام کرده و آنان را در اکتبر ۲۰۱۱، مامور نقل و انتقال و تحویل ۲۸ و نیم گرم هروئین کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتر فرناندو وکیل مدافع متهم روز چهارشنبه گفت: «این تنظیماتی است که از سوی دادگاه تعیین شده... و جلسات استماع دادگاه‌ها از طریق زوم برگزار می‌شود. ما شکایتی نداریم.» آقای فرناندو قرار است روز جمعه موکلش را ملاقات کرده و با او درباره اعتراض به حکم گفت‌وگو کند. 

 اما گروه‌های مدافع حقوق بشر در مورد نحوه صدور حکم اعدام شکایت دارند. 

فیل روبرتسون، معاون بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر گفت:‌ «این که دادستان‌ها و دادگاه این‌قدر سنگدل باشند که نبینند یک انسان محکوم به مجازات اعدام باید حق حضور در دادگاه را داشته باشد و از خود در مقابل شاکیان دفاع کند، شوکه‌کننده است.» 

کیارا سانجورجیو، مشاور عفو بین‌الملل درباره مسئله مجازات اعدام، گفت سنگاپور یکی از چهار کشوری است که مردم را به دلیل جرائم مرتبط با مواد مخدر اعدام می‌کند. او گفت:‌ «در زمانی که توجه جهان بر نجات افراد و حفاظت از آنان در مقابل همه‌گیری بیماری متمرکز است، صدور حکم اعدام منزجرکننده‌تر است.» 

سنگاپور حکم اعدام را برای جرائمی چون قاچاق مواد مخدر، قتل، آدم‌ربایی، اعلام جنگ علیه دولت و استفاده از سلاح در نظر می‌گیرد. بیشتر موارد صدور احكام اعدام برای جرائم مرتبط با مواد مخدر است. 

سنگاپور به دنبال موج دوم شیوع کووید۱۹ از طریق کارگران خارجی ساکن در خوابگاه‌های پر ازدحام، مقررات تعطیلی را از اوایل ماه آوریل به اجرا گذاشت. سنگاپور بیش از ۲۹ هزار مورد ابتلا و تنها ۲۲ مورد مرگ را شناسایی کرده  و قصد دارد مقررات قرنطینه را به تدریج در ماه ژوئن تسهیل کند. 

© The Independent

بیشتر از جهان