ترامپ: اوباما یک رئیس جمهور ناقص بود

ترامپ به سخنان انتقادی اوباما در مورد نحوه مدیریت بحران کرونا پاسخ داد

دونالد ترامپ در حال پیاده شدن از بالگرد «مارین وان»- Tasos Katopodis/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ پس از بازگشت از تعطیلات آخر هفته خود در کمپ دیوید، مورد پرسش خبرنگارانی قرار گرفت که می‌خواستند واکنش وی را در مقابل انتقادات روز شنبه رئیس جمهور سابق بدانند.

آقای ترامپ ضمن اظهار بی‌اطلاعی از انتقادات اوباما گفت «ایشان یک رئیس جمهور ناقص بود. بیشتر از این چیزی نمی‌توانم بگویم. خیلی ناقص.»

رئیس جمهور که لحظاتی قبل از بالگرد «مارین وان» پیاده شده بود، بدون پاسخ به سؤالات بیشتر، خیلی سریع وارد کاخ سفید شد.

آقای اوباما که روز شنبه برای فارغ‌التحصیلان «دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تاریخی سیاهپوستان» سخنرانی می‌کرد با مورد عتاب قرار دادن رئیس جمهور فعلی به خاطر نحوه مدیریت بحران کرونا اظهار داشت که بی‌لیاقتی ایشان در کانون قوه مجریه به خوبی نمایان شد.

وی اظهار داشت «این همه‌گیری بیش از هر چیز دیگری بالأخره پرده را عقب زد و نشان داد که بسیاری از جماعتی که در مقام مسئولیت هستند اصلا نمی‌دانند چه می‌کنند. بسیاری از آنها حتی در ظاهر هم مسئولیت‌پذیر نیستند.»

آقای اوباما به فارغ‌التحصیلان گفت «پس اگه قرار است دنیای بهتری داشته باشیم، شمایید که باید دست به کار شوید.»

پیش از روز شنبه نیز رئیس جمهور سابق در سخنرانی دیگری مقابل دانش آموزان دبیرستان، که تحت پوشش وسیع تلویزیونی و اینترنتی قرار گرفت، آقای ترامپ را به باد انتقاد گرفت.

او گفت «کاری بکن که به نظرت درست است. کاری که احساس خوبی بهت می‌دهد، آن چه راحت باشد. مثل بچه کوچولوها فکر می‌کنند. متأسفانه بسیاری از مثلا بزرگترهای ما، که عناوین دهن پر کن و مشاغل مهمی دارند، هنوز هم این طوری فکر می‌کنند. به همین خاطر است که همه چیز به هم ریخته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتر ناوارو، مشاور کاخ سفید، روز یکشنبه در پاسخ به سخنان اوباما اظهار داشت که خوشحال است ایشان شغل جدید معاون مطبوعاتی جو بایدن را به عهده گرفته است.

پس از افشای نوار صوتی سخنان اوباما که مدیریت کووید۱۹ را یک «فاجعه مطلق» نامیده بود، این دومین بار طی چند هفته گذشته است که آقای اوباما دولت فعلی را در عرصه عمومی به انتقاد می‌گیرد. در مقابل آقای ترامپ هم بی مهابا یک رسوایی ساختگی را تحت عنوان «اوباما گیت» بر سر زبان‌ها انداخت.

فاکس نیوز صبح روز یکشنبه مصاحبه‌ای را با رئیس جمهور پخش کرد که پیش از صحبت‌های آقای اوباما پخش شده بود. در این مصاحبه آقای ترامپ فرصتی یافت که از این رسوایی داد سخن دهد و آن را «بزرگترین تقلب سیاسی در تاریخ کشور» بنامد.

او به ماریا بارتیرومر گفت «امکان نداشت بدون کمک مردی که اینجا روی این صندلی در کاخ سفید نشسته بتوان چنین کاری کرد. او همه چیز را می‌دانست.»

وقتی خانم بارتیرومو پرسید «آیا می‌گویید آقای اوباما بود که مأموران اطلاعاتی را برای جاسوسی شما هدایت کرد؟»

و رئیس جمهور پاسخ داد «بله احتمالا او هدایت کرد. اما اگر هم او نکرد، حتما همه چیز را می‌دانسته.»

در دنیای سیاست غیر معمول نیست که رئیس جمهوران قبلی به انتقاد رئیس جمهوری بعد از خود بپردازند، اما آقای ترامپ برعکس این کار را کرده است. در بیست سال گذشته، جورج بوش پسر و بیل کلینتون چنین کاری کرده‌اند و سابق از این هم جیمی کارتر و تئودور روزولت همین داستان را با هم داشتند.

© The Independent