چالش‌های مبارزه با بیماری کرونا در یمن

اغلب شهروندان یمن، بیماری کرونا را به عنوان یک ننگ اجتماعی تلقی می‌کنند

ضد عفونی کردن برخی از خیابان‌ها در شهر صنعا. عكس از:  AFP

گسترش شیوع بیماری کرونا در یمن و شیوه برخورد مردم این کشور با این ویروس مرگبار نگرانی‌ها را نسبت به آینده سلامتی شهروندان یمن به شدت افزایش می‌دهد، زیرا افزون بر این‌که یمن به دلیل تداوم جنگ در چند سال اخیر در تمام عرصه‌ها از جمله بخش بهداشت آسیب پذیر شده است، اما واکنش نابجای مردم این کشور با بیماری کرونا، باعث انتشار بیشتر این بیماری می‌شود.

مردم یمن نه تنها در برابر این بیماری مهلک بی پروایی نشان داده بلکه ابتلا به این بیماری را به عنوان یک ننگ اجتماعی تلقی می‌کنند و از رفتن به مراکز بهداشتی برای اطمینان از سلامتی خود امتناع می‌ورزند. بسیاری از شهروندان یمن حتی در صورت مبتلا شدن به کرونا، ترجیح می‌دهند برای این‌که بیماری آن‌ها فاش نشود، آن را نادیده بگیرند و تا آن زمان که بتوانند به زندگی اجتماعی خود ادامه دهند. شکی نیست که این شیوه برخورد با  ویروس کرونا زمینه گسترش این بیماری را بیشتر از پیش فراهم می‌کند و می‌تواند منجر به افزایش شدید شمار مبتلایان به بیماری کرونا شود، به ویژه این‌که نبود امکانات پزشکی و تجهیزات بهداشتی در این کشور، چالش درمان را پیچیده‌تر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر آن، افرادی‌ که در نتیجه ابتلا به این بیماری همه گیر به بیمارستان‎ها و مراکز درمانی منتقل می‌شوند پس از این‌که وضعیت سلامتی آن‌ها اندکی بهتر شود، از بیمارستان فرار می کنند، در حالی‌که تا هنوز از بیماری شفا نیافته و خطر ویروس کرونا سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند. مشکل دیگر این‌جا است که این افراد پس از فرار از بیمارستان از هیچ گونه ابزار بهداشتی و بازدانده استفاده نمی‌کنند تا مردم به سلامتی آن‌ها شک نکنند.

چندی پیش یک شهروند ۳۵ ساله یمنی به نام "بسام" که به بیماری کرونا مبتلا شده بود و در مرکز درمانی "شفاک" در شهر تعز به سر می‌برد، روز سه‌شنبه گذشته توانست به کمک چند نفر مسلح از مرکز درمانی فرار کند. قابل ذکر است که افراد مسلح که از دوستان و نزدیکان وی بودند شب‌هنگام به مرکز درمانی "شفاک" یورش برده و بیمار را با زور اسلحه با خود بردند. مسئولان مرکز درمانی "شفاک" بلافاصله موضوع را به واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار در شهر تعز اطلاع داده و خواستار اقدامات فوری برای دستگیری بیماری فراری شدند. سپس نیروهای امنیتی به تعقیب آن‌ها افتاده و پس از چند روز تلاش موفق به بازداشت بیمار شدند و او را بار دیگر به مرکز درمانی انتقال دادند.

در یک رویداد مشابه دیگر، گروه های مسلح موفق شدند یک فرد مبتلا به بیماری کرونا را از بخش قرنطینه در بیمارستان کویت در شهر صنعا که تحت کنترل شبه نظامیان حوثی قرار دارد، خارج کنند. منابع پزشکی در صنعا خاطر نشان کردند که ده ها تن از افراد مسلح وابسته به یکی از قبایل یمن به بیمارستان کویت یورش برندند و فرد مبتلا به بیماری کرونا را از بخش قرنطینه بیمارستان خارج کردند.

این در حالی است که آمار مبتلایان به بیماری کرونا در یمن در حال افزایش است و به گفته منابع پزشکی شمار مبتلایان به بیماری کرونا در یمن به ۱۱۵ تن رسیده است و ۱۵ تن از شهروندان یمن تا کنون در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند.

البته درگیری‌های داخلی یمن و رقابت میان گروه‌های مسلح باعث افزایش بی ثباتی و نا امنی در یمن شده و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را دشوار‌تر می‌کند، به ویژه این‌که شبه نظامیان حوثی، در مورد آمار مبتلایان به بیماری کرونا پنهان کاری می‌کنند و مانع دسترسی منابع پزشکی به جزئیات شیوع ویروس کرونا در مناطق تحت کنترل خود می‌شوند.

سازمان پزشکان بدون مرز که از مدتی بدین سو یک مرکز درمانی را برای درمان مبتلایان به بیماری کرونا در شهر عدن ایجاد کرده است،  با اشاره به خطر گسترش ویروس کرونا در یمن، اظهار داشت: ناهنجاری‌های ناشی از بحران جنگ مانع اجرای اقدامات پیشگیرانه از انتشار بیماری کرونا در یمن شده و دسترسی به اطلاعات لازم را عملا دشوار کرده است، در واقع، هیچ اطلاع درستی از میزان شیوع این بیماری همه گیر در یمن وجود ندارد. به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، افراد مبتلا به بیماری کرونا زمانی به مرکز درمانی در شهر عدن مراجعه می‌کنند که سلامتی آن‌ها به شدت در خطر است و فرصتی برای درمان آن‌ها باقی نمی‌ماند. بنابر این، سازمان پزشکان بدون مرز از شهروندان یمن می‌خواهد به محض این‌که دچار بیماری می‌شوند برای انجام آزمایشات لازم خود را در اسرع وقت به بیمارستان‌ها برسانند.

البته به رغم این‌که دولت مشروع یمن و شبه نظامیان حوثی در مناطق تحت تصرف خود برخی اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا به اجرا درآورده اند اما با توجه به چالش‌های دیگر، این بیماری همه گیر تا هنوز سلامتی مردم را در یمن تهدید می‌کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia