بحران کرونا و امیدواری به خاموش شدن آتش جنگ در یمن

توقف کمک ایران به حوثی‌ها می‌تواند منجر به پایان جنگ در یمن شود

نگرانی نسبت به شیوع بیماری کرونا و امیدواری به پایان جنگ در یمن.‏ عکس از: ‏AFP‏

به رغم این که شیوع ویروس کرونا در حال حاضر به عنوان بزرگترین تهدید برای سلامتی بشر به شمار می رود، اما انتشار این بیماری در یمن، امیدواری ها را به خاموش شدن آتش جنگ در این کشور  افزایش داده است. در همین راستا، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه گذشته حمایت خود را از فراخون دبیر کل سازمان ملل برای توقف فوری جنگ در یمن و متمرکز کردن تلاش ها برای مقابله با بیماری مرگبار کرونا اعلام کردند. همچنان اعضای شورای امنیت، پشتیبانی خود را از اعلام آتش بس یک جانبه از سوی ائتلاف حمایت از دولت مشروع یمن، ابراز داشته و ضمن استقبال از پاسخ مثبت دولت یمن به پیشنهاد آتش بس، شبه نظامیان حوثی را دعوت به اقدام مشابهی برای توقف جنگ در یمن کردند. افزون بر آن، شورای امنیت سازمان ملل خواستار تشدید هماهنگی با مارتین گریفیت، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن شده تا مسیر رسیدن به یک راه حل فراگیر در این کشور هموار شود. اعضای شورای امنیت همچنان بر لزوم پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت به ویژه قطعنامه شماره 2216 (2015) در مورد بحران جنگ در یمن، تأکید کرده و حمایت خود را از ابتکار عمل شورای همکاری خلیج فارس و نتایج کنفرانس گفت و گوهای ملی اعلام داشتند.

تردیدی نیست که تداوم جنگ و نا امنی در طول چند سال گذشته منجر به نابودی تمام زیرساخت های این کشور شده و ملت یمن را در عمق فقر و تنگدستی قرار داده است، بنابر این، شیوع ویروس کرونا در یمن می تواند به شدت فاجعه بار باشد، زیرا در حال حاضر هیچ امکانات بهداشتی و پزشکی که مانع گسترش این بیماری شود، در یمن وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، معین عبد الملک، نخست وزیر یمن اظهار داشت که در پاسخ به فراخوان دبیر کل سازمان ملل متحد و به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری برای مقابله با این بیماری مرگبار، دولت یمن اقدامات لازم را برای اجرای آتش بش در کشور اتخاذ کرده است، این در حالی است که به گفته منابع خبری وابسته به دولت یمن، شبه نظامیان حوثی تا کنون موضع خود را در قبال آتش بس پیشنهاد شده اعلام نکرده اند. نخست وزیر یمن بار دیگر شبه نظامیان حوثی را دعوت به آتش بس کرده و خواستار توقف حملات وحشیانه علیه ملت یمن شد و تأکید کرد که اقدامات شبه نظامیان حوثی مغایر با تمام معیارهای منطقه ای و بین المللی است.

از سوی دیگر، ائتلاف عربی برای حمایت از دولت مشروع یمن به رهبری عربستان سعودی، روز پنجشنبه گذشته، آتش بس دو هفته ای را زیر نظر سازمان ملل در یمن را اعلام کرده و سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی اظهار داشت که آتش بس کنونی، می تواند فرصت مناسبی برای توقف جنگ و دستیابی به آتش بس دایمی در یمن باشد.

پس از انتشار ویروس کرونا در یمن و مبتلا شدن نخستین شهروند یمنی به این بیماری مرگبار، مارتین گریفیت، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ‏اعلام کرد که به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، جنگ بایستی به صورت فوری در سراسر یمن متوقف شود. وی با نشر پیامی در تویتر، از تمام جهت های که خواستار آتش بس در یمن شده اند سپاسگزاری کرده و اظهار داشت که پیشنهادهای مطرح شده از سوی سازمان ملل متحد برای آتش بس را به تمام طرف های درگیر ارسال کرده است. بر اساس راهبرد سازمان ملل متحد، در گام نخست باید آتش بس سراسری در یمن اعلام شود، سپس اقدام به ارسال کمک های اقتصادی و بشردوستانه به یمن شده و در گام بعدی تمام تدابیر لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اتخاذ شود.

از جانب دیگر، محمد عبد السلام، سخنگوی حوثی ها در تویتی نوشته است که این گروه طرح فراگیری را برای پایان دادن به جنگ، آغاز روند گفت و گوهای صلح و تشکیل دولت انتقالی به سازمان ملل متحده فرستاده است.

واشنگتن نیز از حوثی ها خواست برای بیرون رفت از ورطه کنونی، به آتش بس اعلام شده از سوی عربستان سعودی پاسخ مثبت بدهند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: از حوثی ها می خواهیم به فراخوان دبیر کل سازمان ملل و اعلام آتش بس از جانب ریاض، پاسخ مثبت داده و برای نجات کشور از  گزند بیماری کرونا اقدام مشابهی را اتخاذ کنند.

در همین حال، نهادهای امداد رسانی در یمن نگرانی خود را نسبت به شیوع ویروس کرونا در این کشور ابراز داشته و تأکید دارند که در صورت انتشار این بیماری، مردم یمن با فاجعه بی سابقه رو به رو خواهند شد. خاویر جوبرت، رئیس دفتر نمایندگی "صندوق نجات کودکان" در یمن، گفت: مردم یمن امروز نسبت به هر زمان دیگری نیاز به متوقف شدن جنگ و آتش بس فوری دارند، زیرا امکانات اقتصادی و بهداشتی موجود در این کشور به هیچ صورتی قابل مقایسه با میزان خطر بیماری کرونا نیست.

البته در طول پنج سال گذشته، دولت یمن و شبه نظامیان حوثی بارها در مورد اعلام آتش بس به توافق رسیدند، اما در سایه درگیری های مسلحانه هیچ آتش بسی نتوانست پایدار بماند و طرف های درگیر در جنگ یکدیگر را  متهم به نقض آتش بس کردند.

در پیوند به این که آیا تلاش های بین المللی منجر به متوقف شدن جنگ در یمن خواهد شد؛ عدنان هاشم، کارشناس امور ایران در صحبتی که با ایندپندنت عربی داشت، گفت: در حال حاضر، یمن بیشتر از دو گزینه پیش رو ندارد؛ آتش بس فوری و مقابله با ویروس کرونا و یا این که ادامه جنگ و حرکت به سوی یک فاجعه بزرگ. وی علاوه کرد که توقف جنگ و تمرکز تلاش ها برای مقابله با انتشار بیماری کرونا می تواند طرف های درگیر را در جهت صلح و آشتی سوق دهد و در فرجام، منتهی به آتش بس دایمی و پایان جنگ در کشور شود.  

عدنان هاشم افزود: متأسفانه حوثی ها تا هنوز گرایشی به آتش بس پایدار نشان نمی دهند و طرحی را که به تازگی به سازمان ملل ارائه کرده اند بیشتر از این که تأکید بر توقف جنگ و آتش بس داشته باشد، اصرار بر برآورده شدن خواسته های این گروه دارد.

در همین راستا، محمد المقبلی، کارشناس امور سیاسی عقیده دارد که جنگ زمانی در یمن پایان می یابد که حوثی ها تعهد به پذیرش آتش بس دایمی کنند، اما تا زمانی که کمک های مالی و نظامی ایران به حوثی ها ادامه داشته باشد، آن ها از جنگ دست نخواهند کشید. وی علاوه کرد که تشدید بحران کرونا و افزایش فشارهای اقتصادی، دولت ایران را به شدت آسیب پذیر کرده است و این امر می تواند باعث متوقف شدن کمک های ایران به حوثی ها شده و در نتیجه، آتش جنگ در یمن خاموش شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia