گربه‌ها میزبان بی‌علامت کرونا

نتایج یک تحقیق می‌گوید ممکن است گربه‌ها «میزبان‌خاموش» کرونا باشند

نتایج یک پژوهش علمی که در مجله پزشکی «نیو‌اینگلند» منتشر شده است، حکایت از این دارد که امکان سرایت محدود ویروس کرونا از طریق گربه‌های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد حتی اگر هیچ علائمی از بیماری در گربه‌ها دیده نشود. 

پژوهشگران در این تحقیق چند گربه را مورد آزمایش قرار دادند؛ یکی از این گربه‌ها آلوده به ویروس کرونا بوده در یک مکان با گربه‌های دیگری که عاری از ویروس بودند در یک مکان نگهداری شدند. پس از چند روز ویروس در نمونه‌های همه گربه‌های آلوده شده یافت می‌شود و در طول هشت روز آزمایش کرونای همه گربه‌های سالم هم مثبت بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نکته جالب این پژوهش این بوده است که هیچکدام از این گربه‌ها علائمی از جمله «افزایش دمای بدن»، «کاهش وزن» و یا «بیماری چشمی» بروز ندادند.

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این یافته‌ها لازم است زنجیره سرایت بالقوه انسان-گربه- انسان ویروس کرونا مورد بررسی قرار گیرد.

یک پژوهش دیگر در ماه پیش هم نشان می‌داد که ممکن است گربه‌ها به عفونت با ویروس جدید کرونا حساس باشند و بتوانند آن را به گربه‌های دیگر منتقل کنند. با این وجود کارشناسان می‌گویند اغلب گربه‌های خانگی در معرض خطر عفونت  با ویروس کرونا نیستند و شاهدی وجود ندارد که این ویروس از این حیوانات به صاحبانشان منتقل شود.

در مقابل گزارش‌هایی درباره انتقال ویروس کرونا از انسان‌ها به گربه‌سانان منتشر شده است.

با این‌حال پس از گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای برخی حیوانات خانگی انجمن دامپزشکی آمریکا به دارندگان حیوانات خانگی اعلام کرده بود که باید در مراقبت از حیواناتشان «تدابیر احتیاطی» را رعایت کنند.

 پیشتر نتیجه آزمایش کرونای یک ببر در باغ‌وحش برانکس در نیویورک مثبت اعلام شده بود. این گمان وجود دارد که شش ببر دیگر ویروس کرونا را از یکی از کارمندان ناقل ویروس دریافت کرده‌اند. 

یک گربه در بلژیک هم، به دنبال ابتلای صاحبش به کووید‌۱۹، به این بیماری مبتلا شد. 

بیشتر از جهان