کرونا در آمریکا؛هشدار درباره زمین‌گیر شدن خطوط هوایی

مدیرعامل بوئینگ می‌گوید یک خط هوایی مادر تا پایان سال زمین گیر خواهد شد

مدیر عامل بوئینگ می‌گوید بازگشت صنعت هوایی به نرخ رشد سابق  شاید سه تا پنج سال طول بکشد - JUAN MABROMATA / AFP

مدیر عامل شرکت بوئینگ پیش بینی کرده که یک خط هوایی مادر تا پایان سال جاری میلادی زمین گیر خواهد شد و احیای صنعت هوایی در پی تبعات ویروس عالمگیر کرونا تا پنج سال طول خواهد کشید. 

دیو کالهون، روز چهارشنبه در گفت و گو با « برنامه تودی» شبکه ان بی سی، وضعیت امروز صنعت خطوط هوایی را « ناگوار»‌ و « آخرزمانی» ‌توصیف کرده، اگرچه او نسبت به آینده صنعت هوایی در میان مدت و دراز مدت ابراز خوش بینی کرده است.   

او در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال دارد یکی از خطوط هوایی بزرگ، در ماه سپتامبر و در پی اتمام کمک مالی دولت تعطیل و پرسنل آن بیکار شوند، گفت:‌ «بله، به احتمال زیاد. وقتی ماه سپتامبر فرا رسد شاهد اتفاقاتی خواهیم بود.»‌

او افزود:‌ «سطح پروازها مانند قبل به ۱۰۰ درصد نخواهد رسید. حتی به ۲۵ درصد هم نمی رسد. شاید تا پایان سال ما به میزان ۵۰ درصد پرواز برسیم. بنابراین، تنظیمات معینی وجود دارد که می بایست از سوی خطوط هوایی اعمال شود.»‌

او ضمن پیش بینی از سرگرفتن سفرها از سوی مردم در نهایت، گفت این امر به صنعت هوایی بستگی دارد که بتواند امنیت محصول و تجربه خود را نشان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «به باور ما، صنعت هوایی به نرخ رشد سابق خود باز خواهد گشت، اما این امر شاید سه تا پنج سال طول بکشد.» 

آقای کالهون با تاکید بر این که در آینده پروازها بسیار متفاوت خواهند بود، گفت با وضع مقررات جدید، به احتمال زیاد در فرودگاه ها شاهد ایستگاه های بازرسی دمای بدن خواهیم بود و مسافران ملزم به پوشیدن ماسک صورت خواهند بود. او همچنین رفتار مسئولانه مردم را حائز اهمیت دانست.  

آقای کالهون در باره نقش تکنولوژی در کمک به این امر گفت، سیستم تهویه هوای هواپیماها در حال حاضر هوای داخل کابین را هر دو تا سه دقیقه یک بار تعویض می کند تا از انتقال بیماری های موجود در هوا پیشگیری شود. 

شرکت بوئینگ که پیش از این ۱۰ درصد پرسنل خود را تعدیل کرده بود، در حال برنامه ریزی برای تولیدات میان مدت خود در عرض سه سال آینده است و همچنان به ثبات در آینده این صنعت باور دارد، هر چند کمرنگ تر از دوران پیشا کرونا. 

آقای کالهون در باره اقدام وارن بافت، سرمایه گذار آمریکایی که سهام خطوط هوایی خود را فروخته و باور دارد تعداد زیادی ناوگان هوایی زمین گیر وجود دارد و مردم دیگر مانند گذشته سفر نخواهند کرد، گفت: «من با این نظر موافق نیستم. من به نابسامانی کوتاه مدت اعتقاد دارم. برای من دوره کوتاه مدت به مفهوم چند ماه نیست. باور دارم که ما سه سال تمام وقت لازم داریم تا به سطح ترافیک هوایی سال ۲۰۱۹ بازگردیم و احتمالا دو سال دیگر هم برای رسیدن به نرخ رشد سابق نیاز خواهیم داشت.»‌

آقای کالهون ماه ژانویه ۲۰۲۰ به عنوان مدیر عامل شرکت بوئینگ، غول صنعت هوایی آمریکا منصوب شد اما او به مدت یک دهه عضو هیات مدیره این شرکت بوده است. 

او در این گفت و گو در باره اشتباهات این شرکت در سالهای اخیر، از جمله سانحه سقوط  دو هواپیمای ۷۳۷ مکس، مشکل طراحی بوئینگ ۷۸۷ و نیز ناموفق بودن نمونه اولیه کپسول فضایی، گفت که شرکت بوئینگ اکنون برای پیشگیری از سوانح دیگر در آینده، همه چیز را زیر ذره بین گذاشته است. 

بیشتر از جهان