ماهواره‌های اینترنتی ایلان ماسک در آسمان بریتانیا

این ماهواره‌ها را ماه پیش با موشک فالکون ۹ به آسمان فرستاده بودند

این ماهواره‌ها بخشی از طرح «ایلان ماسک» برای عرضه اینترنت از فضا است- Nicholas KAMM / AFP

این هفته بار دیگر می‌توان مجموعه ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس را در آسمان بریتانیا به چشم دید و سیاحت‌کنندگان آسمان، بخت آن را پیدا می‌کنند تا گذر یک رشته ماهواره‌های کوچک را که تعدادشان به ۶۰ بالغ می‌شود در بالای سر خود تماشا کنند.

به لطف شرایط آب‌وهوایی مطلوب در شب‌های سه‌شنبه و پنج‌شنبه، به آسانی می‌توان با چشم غیر مسلح آن‌ها را دید. این ماهواره‌ها را ماه پیش با موشک فالکون ۹ به آسمان فرستاده بودند.

بهترین زمان برای تماشای ماهواره‌های استارلینک در بریتانیا ساعت ۱۰.۵۹ شب ۱۲ مه و ۱۰۳۶ دقیقه شب ۱۴ مه است. این ماهواره‌ها را می‌توان بی‌درنگ و همزمان از طریق تارنمای فایند استارلینک هم دنبال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ماهواره‌ها بخشی از طرح «ایلان ماسک» برای عرضه اینترنت از فضا است و تعدادشان در نهایت به ۱۲ هزار می‌رسد و منظومه ماهواره‌ای نیرومندی پدید می‌آورند.

دفعات قبل که ماهواره‌های استارلینک در آسمان نمایان شده بودند، به خاطر شکل‌بندی عجیب‌شان، رسانه‌ها را پر از گزارش‌های خبری درباره اشیای ناشناس پرنده کردند.

ستاره‌‌شناسان ظهور ماهواره‌ها در آسمان را به حضور «رشته مرواریدی درخشان» تشبیه کردند، اما برخی هم زبان به انتقاد گشودند و گفتند که ممکن است کار رصد را مختل کنند.

دیوید کلمنتس، فیزیک‌اخترشناس امپریال کالج لندن، پارسال طرح استارلینگ را «فاجعه» خواند و هشدار داد که حضور منظومه‌های ماهواره‌ای وسیع می‌تواند در بسامدهای رادیویی وقفه پدید آورد، در تصویربرداری تلسکوپ‌های نوری اختلال ایجاد کند، و مانع دیدن سیارک‌های راهی شده به سوی کره زمین شود.

شرکت اسپیس‌ایکس گفت، برای به حداقل رساندن هر گونه اثرگذاری بالقوه ماهواره‌های استارلینک، با سازمان‌های فضایی در حال همکاری است و خودش هم در حال انجام اقدامات متعددی برای کاهش رویت‌پذیری ماهواره‌ها است.

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس‌ایکس، بعد از پرتاب ماه آوریل گفت که در حال یافتن راهکاری است تا ماهواره‌ها دید رصدخانه‌های مستقر در زمین را کور نکنند.

او در توییتر نوشت: «اکنون در حال رفع این مشکل هستیم. داریم مراحل اصلی کاهش دادن درخشش ماهواره‌ها را انجام می‌دهیم. با تغییر دادن زاویه صفحه خورشیدی می‌توان کاری کرد که به هنگام مدارافزایی خیلی کم‌تر جلب توجه کنند و از پرتاب نهم به بعد تمام ماهواره‌ها دارای سایبان هستند.»

وی در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به پرسشی راجع به اختلال‌آفرینی بالقوه ماهواره‌های استارلینگ گفت: «در این باره اغراق می‌کنند.»

او در اجلاس ماهواره ۲۰۲۰ در ماه ژانویه گفت: «اطمینان دارم در روند اکتشاف‌های نجومی هیچ اثر منفی نخواهیم گذاشت و پیش‌بینی می‌کنم که این اثرگذاری صفر شود.»

«اگر اثرگذاری از صفر بالاتر برود، اصلاح می‌کنیم. ندیده‌ام کسی بگوید کجا مشکل ایجاد شده است، بنابراین نباید مشکل آن قدر حاد باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان